Ojetých aut na trhu ubývá a rizika rostou
Podle Asociace autobazarů se do České republiky každoročně dováží desítky tisíc vozidel ze zahraničí ve velmi špatném technickém stavu. Takové vozy se však neprodávají v autobazarech, ale napřímo, tzv. "na ulici". Pro kupující však takový nákup přináší ohromná rizika.
I přes zoufalou situaci spojenou s nedostatkem ojetých vozidel na trhu odmítají české autobazary vykoupit až 30 procent nabízených vozidel. V drtivé většině případů jde totiž o vozy ve špatném technickém stavu s nejasnou servisní a často i právní historií. Takové vozy potom mohou skončit v soukromé inzerci, kde je ale často obtížné řešit případné reklamace. Zájemci o takový vůz totiž většinou nedostanou o vozidle pravdivé informace a sami nejsou schopni si technický a právní stav vozu prověřit.
Podle Asociace autobazarů APPAA proto bude prověřování původu a technického stavu ojetých vozů v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého auta. "Do České republiky bylo v loňském roce dovezeno přibližně 185 tisíc ojetých aut ze zahraničí, přičemž skoro 40 tisíc z nich, tedy necelých 22 %, bylo starších 15 let", varuje Petr Přikryl a dodává: "U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary velmi často odmítají vykoupit". Podle Přikryla tak tyto vozy končí v soukromé inzerci a prodávají se tzv. "na ulici", kde ale kupujícím hrozí ta největší rizika. „Jen v loňském roce jsme na našich pobočkách odmítli vykoupit více než 25 tisíc nabízených vozidel, a to z důvodu právních a technických vad na vozidlech“ říká Filip Kučera z Auto ESA. „Roční náklad na prověření vozidel na vstupu přesáhl 80 milionů korun“ doplňuje Kučera.
Přikryl doporučuje se takovým vozům vyhnout a nakupovat v zavedených autobazarech. Když už ale není zbytí, doporučuje Přikryl důkladnou prověrku vozu. "Zadání VIN do nějaké aplikace na webu ale rozhodně nestačí. Důležitá je důkladná fyzická kontrola auta nějakým odborníkem, nejlépe v autoservisu, který disponuje například zvedákem, diagnostikou, nebo technologií na měření tloušťky laku", říká Přikryl a doplňuje: "Jestliže majitel vozu s takovou prohlídkou nebude souhlasit, doporučuji jít o dům dál, protože s vozem pravděpodobně nebude něco v pořádku".
Velcí prodejci, kteří do prověřování aut investují mnohdy i desítky miliónů ročně, jsou ale podle Přikryla stále tím nejlepším způsobem, jak koupit ojeté auto bez rizika skrytých vad nebo s nejasným právním původem.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelIveco Daily 50C18 mrazí/topí/h.čelo/3,5t
Volvo EX30 Ultra, Single Motor Extended
BMW X3 xDrive20d M-Sport 3-Zon/NezTop
Mohlo by vás zajímat
Test ojetiny: Mercedes CL203 - vlčí mládě v rouše beránčím
Druhá generace třídy C vyjela ve verzích sedan, kombi a také kupé. Právě kupé nesoucí označení CL203 je díky pohonu zadn ...
Test: Dacia Jogger 1.0 TCe Extreme - vůz stvořen pro rodiny
Najít správný rodinný vůz s omezeným rozpočet je vcellku věda. Vozy typu Sharan vymizela a záchranou ještě nedávno byly ...
Dnes přibylo 13 kilometrů dálnice. Otevřel se nový úsek dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy
Řidičům se otevřel nový úsek dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy, měří téměř 13 kilometrů. Ředitelství silnic ...
Nejnovější články
Spánek s výhledem na hvězdnou oblohu? Volkswagen Multivan to umí zařídit už za 65 tisíc
Paket pro přenocování je nabízen ve dvou verzích a lehce jen proměníte v kempovací vůz. ...
Škoda Octavia prošla modernizací. Víme, co všechno je nového
Zjistěte pomocí infografiky čím se modernizovaná Octavia může pochlubit ...
Test: Toyota C-HR plug-in hybrid je autem z jiného světa
Nezaměnitelný design, originální řešení, možnost dobíjení, překvapivá spotřeba a výkon na dálnici. To je novinka od Toyo ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
BMW Řada 3
Rok výroby 2006
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
Citroën C3
Rok výroby 2016
Peugeot 508
Rok výroby 2022