Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon | Autanet.cz

Fiatův revoluční dvouválec Twin-Air: Nejprve pro Fiat 500, později pro Pandu i Lancii Ypsilon

08. 03. 2010
Sdílet článek

Šílenství jménem „Downsizing“ již běží na plné obrátky. Koncern Fiat Group představil sériovou podobu již dříve avizovaného dvouválce s objemem 900 ccm. Je mimořádně úsporný a bude k dispozici rovnou ve třech verzích s výkony 48, 63 a 77 kW!

Z čistě teoretického hlediska by měl být dvouválec o objemu 900 ccm lepším řešením než stejně objemný tříválec nebo dokonce čtyřválec. Méně válců znamená nejen menší tření, ale při tomto objemu je dvouválec výhodnější i z hlediska termodynamického, neboť u něj dochází k menším energetickým ztrátám „nechtěným“ přestupem tepla do stěn motoru během expanze.
Laicky řečeno, oč větší část energie uvoněné při zážehu paliva zmizí v podobě tepla pohlceného blokem motoru, o to menší energie se opře do pístů a vykoná kýženou práci. A protože dva válce o celkovém objemu 900 ccm sousedí s menší „přestupnou“ plochou než tři nebo čtyři válce o stejném souhrnném objemu, je při současné prioritě co nejefektivnějšího využití paliva (snižování spotřeby i emisí) nasazení dvouválce u téměř litrového motoru logické. Na okraj dodejme, že z termodynamického hlediska je za ideál považován objem válce přibližně 500 ccm, moc velké odchylky směrem nahoru nebo dolů jdou už vždy na úkor něčeho. Fiat slibuje, že dvouválec bude až o 30% úspornější než čtyřválcový motor s podobným výkonem...

Fiatův nový dvouválec 0,9 Twin-Air bude k dispozici v atmosférickém i přeplňovaném provedení. To první bude mít výkon 48 kW, verze s turbodmychadlem budou dokonce dvě- s výkonem 63 a 77 kW.


V Ženevě výrobce představil zatím jen tu prostřední verzi s výkonem 63 kW. Ve Fiatu 500, kam bude instalován jako první, bude dosahovat kombinované spotřeby 3,96 l/100 km, čemuž odpovídá hladina emisí CO2 95 g/km. Mezi sériovými benzínovými motory je to rekordně nízká hodnota.

Dvouválec využívá přelomového elektrohydraulického ovládání sacích ventilů MultiAir, které dokáže změnit průběh otevírání ventilu nezávisle na tvaru vačky, která tento poměrně komplikovaný mechanismus pohání. Jde momentálně o technicky nejdokonalejší a zároveň energeticky nejméně náročný systém variabilního časování a zdvihu ventilů, byť zatím jen sacích.

Zejména obě přeplňované verze se údajně budou moci chlubit velmi příznivým průběhem točivého momentu, byť jeho přesná hodnota zatím ještě není známa. Samozřejmostí je přímé vstřikování benzínu. Kromě kasických benzínových verzí se počítá i s verzí spalující zemní plyn (CNG). Vibrace dvouválce by měl z velké části odstranit vyvažovací hřídel, charakteristický zvuk pak lze brát i jako avantgardu, či nostalgickou vzpomínku na původní „pravou“ pětistovku z konce padesátých let.

Kompaktní rozměry a překvapivý výkon jej přímo předurčují k instalaci do budoucích hybridních modelů koncernu Fiat. Dvouválce Twin-Air se budou vyrábět v polském Bielsko Biala, odkud až do roku 2000 vyjížděl legendární (a taktéž dvouválcový) „Maluch“ Fiat 126p.
Kromě Fiatu 500 se Twin-Air objeví i pod kapotou budoucího Fiatu Panda a Lancie Ypsilon, jejichž start je plánován na příští rok.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto archiv

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2020

419 000 Kč

Audi Q8

Rok výroby 2021

1 298 000 Kč

BMW Řada 2

Rok výroby 2020

498 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

779 000 Kč