Test: Ford Galaxy vs. Chevrolet Orlando | Autanet.cz

Test: Ford Galaxy vs. Chevrolet Orlando

Sedm pohodlných míst a velký kufr k tomu. Kdo by si nepřál mít velké MPV v čase letních dovolených!? Ford Galaxy patří v této kategorii ke stálicím. S osvědčeným modelem porovnáváme Chevrolet Orlando, který svým sebevědomým výrazem dává jednoznačně najevo, že hodlá obrátit staré pořádky vzhůru nohama. Pohled do ceníku je dostatečně výmluvný! Stačí však korejský Američan kvalitou na evropské pojetí MPV? Oba modely jsme testovali s turbodiesely o výkonu 120 kW/163 k.

Hned zkraje je třeba říci, že Ford Galaxy míří svými rozměry i kvalitou ze střední třídy výše a jeho třetí řada sedadel není v interiéru pouze do statistického počtu. Na dvě sedačky se vejdou průměrné vzrostlí dospělí, což se dá konstatovat u většiny podobných vozů jen velmi zřídka. Galaxy je stejně jako jeho sportovněji založené dvojče S-Max na první pohled velké MPV. Jeho 4,81 m dlouhá karoserie vzbuzuje v souhře s výškou přes metr osmdesát i reprezentativním designem respekt. Chevrolet Orlando je o něco menší, ale respekt si rovněž zjednává. Přispívá k tomu mohutná přední maska a celkově robustní dojem. Zcela jistě může být porovnáván s jiným fordem, modelem Grand C-Max, který také nabízí třetí řadu sedadel (volitelně), ale ten je o poznání menší. Zájemci o koupi velkého MPV proto mohou stanout před rozhodnutím, zda utratit nemalé finance za osvědčenou kvalitu v podání Fordu Galaxy, nebo ušetřit, ale za cenu sázky na „neznámý“ a možná trochu rizikový model vyráběný v Koreji. Ještě než se pustíme do podrobnějšího zkoumání, je namístě tyto obavy důrazně rozptýlit! Orlando nás překvapilo svou kvalitou zpracování i jízdními vlastnostmi. Při vracení testovacího vozu se zástupce dovozce usmál: „Kdo se s Orlandem svezl, hovoří o překvapení. Ještě lepší pro nás bude, až začnou lidé vnímat kvalitu chevroletů jako samozřejmost.“


Téměř sportovní chování

Překvapilo nás, že se Chevrolet Orlando chová mnohem „fordovštěji“ než Galaxy. Fordy jsou známé sportovně vyladěnými podvozky, bývá s nimi potěšení kroužit zatáčky úzkých okresek. Podvědomě jsme očekávali podobný projev také od Galaxy, i když nám bylo jasné, že při existenci S-Maxe nabídne Galaxy nejspíš houpavější jízdní projev. Tak se také stalo. V porovnání s Galaxy jezdí Orlando téměř jako „sporťák“. A není to jen o 15 cm kratší karoserií. Podvozek příkladně „zavírá“ zatáčky téměř bez náklonů, dlouhý rozvor přispívá k jeho neutrálními chování. Galaxy se pohupuje jakoby to ani nebyl ford. Náklony v zatáčkách však nejdou přes únosnou míru, podvozek perfektně filtruje nerovnosti. V Orlandu cestující pocítí hrboly vozovky více, ale opět ne přes míru.

Vynikající turbodiesely

Srdcem každého vozu je pohonná jednotka. U velkých MPV je v případě častějších dlouhých jízd obzvlášť důležitá její dynamika v souvislosti se spotřebou paliva. U Fordu Galaxy jsou kromě tří benzínových jednotek, z nichž se jeví pro zákazníky nejpozoruhodněji 1,6 EcoBoost (118 kW/160 k, 7,2 l/100 km), na výběr dvě verze turbodieselu 2,0 TDCi. Nejvyšší výkon z naftových motorizací nabízí 2,2 TDCi (147 kW/200 k). Testovaná verze silnějšího z dvoulitrových turbodieselů (120 kW) nám po ujetí pěti stovek testovacích kilometrů připadá jako velmi dobrá kombinace dostatečné dynamiky a pružnosti při rozumné spotřebě. S šestistupňovým manuálem jsme v kombinovaném režimu sice nedocílili výrobcem udávanou hodnotu 5,7 l, ale ani 7,5 l nám nepřipadá vzhledem k hmotnosti Galaxy příliš. Přitom jsme na řadě úseků Galaxy nešetřili a vyzkoušeli jeho projev při rychlostech blížících se maximu. Velmi jsme ocenili ticho v kabině i při rychlosti 180 km/h. Velké vzdálenosti v sousedním Německu se tím stávají mnohem stravitelnější. Při striktním dodržování rychlostních limitů u nás jsme se dostali se spotřebou pod sedm litrů.

Také Orlando v utlumení akustiky motoru nezaostává. Ve sto šedesáti jsme mohli nerušně poslouchat hudbu, přičemž ani spotřeba výrazně nenarůstala! V rychlosti 180 km/h se dovnitř dostával více aerodynamický svist než zvuk motoru. Konečný účet spotřeby se na konci testu promítl do čísla 7,5. Při vynechání německé dálnice bychom se bez problémů dostali k hodnotám okolo 6,5 l/100 km. Turbodiesel, který používají také opely, si nás získal také schopností dynamicky akcelerovat z klidu i pružností v širokém pásmu otáček. Orlando dává možnost výběru pouze ze tří pohonných jednotek, ale vůbec by nevadilo, pokud by na výběr byla jediná. Zdá se až neuvěřitelné, že v nejvyšší výbavě pořídíte Orlando s tímto skvělým „2,0 VCDi“ pod pět set tisíc. Moc si však nemůžete vymýšlet, čtyři úrovně výbav jsou dané a za příplatek lze pořídit jen metalickou barvu, navigaci, vyhřívání předních sedadel v koženém provedení, disky z lehkých slitin a automatickou převodovku. Tu bychom si klidně odpustily, šestistupňový manuál nám přesností vyhovoval.

Příjemné i prostorné

Líbil se nám také interiér Chevroletu Orlando i když všechny plasty přístrojové desky měkkost jen kamuflují. Přesto dokáže esteticky zdařilý interiér vzbudit docela luxusní dojem. Všichni kdo se v Orlandu svezli si navíc pochvalovali přívětivý pocit, který je uvnitř kabiny naplnil. Ti vzadu do značné míry i díky velkému rozvoru, na zadních sedadlech se netísnili ani dlouháni. Chvála pohodlnému cestování Orlandem, které jste si právě přečetli, neznamená, že v porovnávaném Galaxy by se cestovali méně příjemně. Nikoliv s třemi vykřičníky!!! Popisovat pohodlí Galaxy je stejné jako, dejme tomu, přivážet sovy do Atén. I když bůh ví, jak to se sovami ve zchudlých v Aténách dopadne, při sázce na Galaxy v žádném případě špatně dopadnou nemůžete. Variabilita interiéru je skvělá, po sklopení zadních řad sedadel se dopracujete až k objemu 2325 l pro zavazadla. Orlando však svou variabilitou také dostačuje. Sklápění sedadel do podlahy jde snadno, třetí řadu je ovšem lépe mít sklopenou stále. Potom i kufr pojme skutečně hodně zavazadel. Přesný objem však neznáme. Zatímco Ford udává postupně veškeré údaje zavazadelníku počínaje docela solidní základní hodnotou 308 l (po opěradla, 7 míst obsazených) přes 1260 l (po střechu, při 2 obsazených řadách), až po famózních 2325 l, u Chevroletu materiály o velikosti kufru cudně mlčí. Je to škoda, protože hodnota 89 l (při 7 obsazených místech) dokáže u MPV téměř vyděsit a již jediné další udávané číslo 454 l při dvou obsazených řadách je nejspíš myšleno jen po výši opěradel. Přitom by hodnota po střechu a zejména maximum při sklopení zadních dvou řad mohla být velmi zajímavá. Zavazadlový prostor Orlanda se nám zdál dostatečný, fotografie dojem dosvědčují.

Zbytečnosti stranou

Hrátky výbav v součinnosti s různými pakety se týkají především Fordu. Propočítáváním výhodnosti různých sad a paketů může člověk v případě Galaxy strávit celé odpoledne. Řekněme si, že v nejzákladnějším provedení Trend s benzínovým dvoulitrem (107 kW/145 k) najdete rozsáhlou bezpečnostní sestavu systémů včetně ESP (samozřejmě ABS, TCS, EBA) a kompletní tým airbagů zahrnující i stropní v zadní části vozu a kolenní pro řidiče. Také regulaci rozjezdu do svahu i automatickou duální klimatizaci. Při pořizování Orlanda se matematikou zdaleka tolik nezapotíte. Čtyři úrovně výbav jsou dané, příplatkové položky jsme již vyjmenovali. Je nutné říci, že Orlando má v základu také docela naplněnou „nálož“ bezpečnosti předními, bočními i hlavovými airbagy. ESP se u chevroletu jmenuje ESC a máte ho v Orlandu také vždy k dispozici. Klimatizace a parkovací senzory dostanete v rámci druhého stupně výbavy LT, nejvyšší LTZ se pyšní chromovými prvky a z praktických pomůcek především tempomatem a elektrickým sklápěním zpětných zrcátek.

Po absolvování pěti stovek kilometrů s Galaxy a zhruba stejné porce v Orlandu můžeme říci, že ford splnil očekávání. Naplnil představy o vynikající prostornosti uvnitř, variabilitě interiéru, hodnotných materiálech i kvalitě zpracování. Nezavrzal ani na při průjezdu kolem míst, kde donedávna stával proslulý zimní stadion Štvanice a to je vzhledem k letitému tragickému stavu tamní vozovky pro Galaxy nejvyšší uznání. Jenže ani tvrdé plasty Orlanda se v průběhu testu neozývaly nepříjemnými pazvuky, které jinak dokáží řidiče pěkně otrávit. Ford Galaxy je léty propracované MPV, se kterým se nemusíte stydět přijet ani na obchodní jednání. Chevrolet Orlando však také vzbuzuje respekt. Model v nejvyšší výbavě obsahuje všechno potřebné. Pokud se obejdete bez zbytečností, jako jsou třeba obrazovky v opěrkách hlav (byly v Galaxy), je Chevrolet Orlando hodně dobrá volba. Nejsou li k dispozici obrazovky, obraťte pozornost svých dětí na okolní krajinu. Alespoň nebudou mít problémy v zeměpise a rozeznají Říp od Milešovky, což je pro řadu dnešních školáků neřešitelný úkol.

Technické údaje Ford Galaxy 2,0 TDCi Chevrolet Orlando 2,0 VCDi
Objem motoru: 1997 ccm 1998 ccm
Výkon: 120 kW/163 k/3750 ot./min. 120 kW/163 k/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 340 Nm/2000-3250 ot./min. 360 Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 203 km/h 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s 10,0 s
Spotřeba dle výrobce: 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km
Spotřeba – město: 7,2 l/100 km 7,9 l/100 km
Spotřeba – mimo město: 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km
Objem pal. nádrže: 70 l 64 l
Délka/šířka/výška: 4,819/1,884/1,709 m 4,652/1,836/1,633 m
Rozvor: 2,850 m 2,760 m
Zavazadelník min.: 308 l 89 l
Zavazadelník max.: 2325 l výrobce neudává
Cena od: 879 990 Kč 482 900 Kč
Cena modelu od: 599 990 Kč (2,0 benz.107 kW) 362 900 Kč (1,8 benz.104 kW)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (text a foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč