Test: Opel Corsa 1.0 - milé překvapení
S novými malými auty se v poslední době roztrhl doslova pytel. Komu nevoní nová Škoda Fabia pyšnící se titulem Auto roku 2015 či její úhlavní konkurent Hyundai i20, může sáhnout po dnes testované Corse. A hned na začátku musíme říci, že nás nová Corsa poháněná tříválcovým litrovým turbomoterem velmi překvapila.
První Corsa se představila před více než třiceti lety. Největší oblibu zaznemanalo kulaté provedení prodávané počátkem devadesátých let, které se stalo prodejným hitem i v Česku. Dosluhující čtvrtá generace se prodávala dlouhých osm let a nová generace již byla nutností. Aktuální pátá Corsa v pořadí vychází z mechaniky předchůdkyně. Konstruktéři se zaměřila na zlepšení již dobrého a přidali moderní techniku. V interiéru u lépe vybavených verzí tak nechybí sedmipalcový displej a bohaté moderní bezpečnostní systémy.
Moderní interiérPo otevření dveří překvapí nadprůměrné zpracování čistě působící kabiny. Volant je pohledný a skvěle padne do rukou. To samé platí i o řadící páce. Zpracování info grafiky displeje v kapličce je čisté a nadprůměrné, stejně tak displeje audiosoustavy na středovém panelu. Opel minimalizoval počet tlačítek podobně, jako to udělal s novými modely Peugeot a Citroën. Corsa oproti nové Fabii nabízí více místa cestujícím, což je na úkor velikosti zavazadlového prostoru. Opel pojme 285 litrů zavazadel, to je stejně jako dříve. V případě příplatkového unikátního nosiče kol FlexFix, který se vysouvá z nárazníku a zabere místo pro rezervní kolo musíte oželit z udávané hodnoty dalších zhruba 20 litrů objemu. Přepravní kapacitu můžete zvětšit sklopením zadních opěradel (1120 l).
TOP tříválec
Základní motorizací pro Corsu tvoří čtyřválcová atmosférická dvanáctistovka produkující 51 kW výkonu. To není špatná volba a vyhoví většině zákazníků. V praxi poskytuje narozdíl o základního litrového motoru předchozí generace dostatečný výkon. Silnější čtrnáctistovka přišla po generačních úpravách o 8 kW výkonu (66 kW). Zájemci o diesel mohou sáhnout po třináctistovce CDTI s výkonem 70 kW. Všechny tři uvedené motorizace jsou dodávány výhradně s pětirychlostní manuální převodovkou, přičemž u čtrnáctistovky lze volit také pětistupňový automat EasyTronic. Nabídku doplňuje také čtrnáctistovka o výkonu 74 kW dopovaná turbodmychadlem a spojená s šestirychlostním manuálem (stejně jako další dva motory). Vrchol motorové nabídky tvoří trochu překvapivě ty nejméně objemné agregáty - nové litrové tříválce s turbem. Slabší verze s maximem 66 kW dělá z Corsy se spotřebou 4,4 l naturalu na 100 km jedno z nejúspornějších malých benzinových aut a chlubí se výtečnou dynamikou. Silnější verze o výkonu 85 kW potřebuje ke své práci jen o půl litru paliva více při ještě lepší dynamice, což jsme si ověřili během šesti dnů strávených za volantem.
Podle nás Opel Corse nadělil aktuálně nejlepší "foukaný" zážehový tříválec, jaký je na trhu. Tříválec dopovaný turbem s přímým vstřikem paliva a vyvažovací hřídelí netrpí klasickým tříválcovým projevem. Po startu sebou netřese a vydávaný zvuk je uchu lahodící. Osobně si myslím, že řada motoristů (včetně celé redakce) by si tento motor mohla svým projevem lehce splést s čtyřválcem. Tak hodně se Opelu povedlo minimalizovat třesavý chod a zvýšit kultivovanost na úroveň čtyřválců. Přesto tříválec ochotně zrychluje už od nejnižších otáček a problém mu nědělá pracovat i kolem hranici jednoho tisíc otáček. Jako všechny tříválce se nechává rád vytáčet. Ve srovnání s konkurenčními tříválci je však ve většině otáček neuvěřitelně tichý a klidný. Do karet hraje i dobré odstupňování šestirychlostní manuální převodovky, přičemž šestká není krátká ani dlouhá. Při devadesátce motor točí 2300 ot./min, při dálniční stotřicítce pak 3250 ot./min., přičemž při této rychlosti do kabiny neproniká výraznější hluk od motoru.
V praxi můžete s litrovou Corsou jezdit padesátkou na zařazenou šestku. Tříválec si dokonce vede v pružném zrychlení na čtyřku i šestku daleko lépe než konkurenční Fabia 1.2 TSI, kterou trápí delší převody (např. při 130 km/h točí Fabia na šestku 2700 ot./min.). Pro srovnání ještě uveďme pružné zrychlení motoru 1.0 Turbo z 80-120 km/h ve srovnání s dvanáctistovkou. Turbem dopovanému tříválci tento počin trvá 10,4 sekundy, dvanáctistovce 22,9 s. Špatně si Corsa nevede ani v rámci spotřeby. Dostat se na udávaných 4,9 l/100 km v kombinovaném provozu zabere trochu času, ale lze to. Při dodržování rychlostních limitů a odolání pokušení mačkat plynový pedál k podlaze lze v běžné provozu jezdit dlouhodobě za pět litrů na sto. My jsme s Corsou s čerstvým motorem nejali přes šestset kilometrů a spotřeba se ustálila na hodnotě 6,3 l/100 km, což vzhledem ke stylu jízdy není špatné.
Hladká jízda
Nová Corsa jezdí velmi příjemně, tak nějak hladce. Dobře se řídí a řidič vůbec nemá pocit, že pod kapotou tepe tříválec. Přísun výkonu je lineární a reakce motoru rychlé. Brzdy fungují znamenitě, řazení funguje bez větších připomínek a řízení není úplně odtažité. Řidičky ocení režim City, který výrazně zesiluje funkci posilovače a hodí se hlavně do města. Mezigeneračně se Corsa posunula více ke komfortu a celkové dospělosti na úkor zábavné jízdy v zatáčkách. Směrová stabilita se zlepšila díky nižšímu těžišti, pevnějšímu pomocnému rámu a nové geometrii přední nápravy. Corsa se na dálnici dokáže chovat jako o třídu větší auto. Nové jsou i kulové čepy a také zadní náprava je zcela nově naladěná. Úpravy přispěly ke zmenšení náklonů karoserie v zatáčkách a k lepší ovladatelnosti při současném snížení projevů nedotáčivosti. Nová charakteristika tlumičů vylepšuje cestovní komfort na nerovných silnicích. Corse nedělají problém ani větší nerovnosti, které zdolává hladce a noblesou. Naprosto výtečného jízdního požitku se dočkáte na hladkém povrchu komunikace, kde se Corsa doslova vznáší a až pohled na tachometr odhalí skutečnou rychlost, která je vždy vyšší, než si myslíte. V zatáčkách není Corsa žádné sportovní nářadí, mezigeneračně ubrala na temperamentu a nad řidičovým chováním dohlíží velmi bedlivě stabilizační systém. Devadesápět procent potencionálních kupců podle nás ocení odklon od hravosti k jízdnímu komfortu.
Milé překvapení
Corsa se podle nás povedla. Opel zapracoval na celkové kvalitě, vyladil podvozek, přidal moderní a bezpečností prvky a hlavně dodal skvělý motor. Corsa je dospělým malým automobilem, se kterým není problém zdolávat delší vzdálenosti nebo jezdit po městě. Konkurenční výhodou pak může být integrovaný nosič kol nebo režim City usnadňující parkování.
Plusy
+ interiér, provedení a zpracování detailů
+ prostornost a dobrá ergonomie
+ tichý a živý motor
+ dobře dávkovatelné brzdy
+ dospělé jízdní vlastnosti a poskytovaný komfort
+ režim řízení City
+ integrovaný nosič kol v zadním nárazníku
Mínusy
- přeposilované řízení
- méně pohodlná zadní sedadla
- vyšší hluk od zpětných zrcátek a áčkových sloupků
- menší zavazadelník
Technické údaje | Opel Corsa 1.0 Turbo S/S |
Motor: | zážehový přeplňovaný tříválec |
Objem motoru: | 999 ccm |
Výkon: | 85kW(115)/5000-6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 170Nm/1800-4500 ot./min. |
Max. rychlost: | 195 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,3 s |
Spotřeba - kombin.: | 4,9 l/100 km |
Spotřeba - město: | 6,0 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,3 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 45 l |
Délka/šířka/výška: | 4021/1746/1481 mm |
Rozvor: | 2510 mm |
Zavazadelník: | 285/1120l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1214/1680 kg |
Základní cena modelu: | 219.900 Kč (1.2 /51 kW, Selection, 5dv.) |
Cena test. modelu od: | 285.900 Kč (1.0 Turbo/85 kW, Enjoy, 5dv.) |