Test: Škoda Kodiaq - poručík Kojak by se rozbrečel radostí
Redaktoři AutaNetu.cz jako první v Česku, jako první v Evropě ale i na celém světě otestovali nejnovější mladoboleslavský model v podobě velkého SUV Kodiaq, které se oficiálně představí až na ženevském autosalonu počátkem jara.
Společně s novou Škodou Superb je nové velké SUV s podivným názvem Kodiaq (ano, Q je správně) dalším modelem, které zasahuje do luxusních sfér. Mladoboleslavská automobilka má s kategorií SUV velké plány. O tom svědčí fakt, že derivát Volkswagenu Caddy byl poslán k ledu a místo toho se objeví ucelená řada klasických SUV. Druhá generace populárního modelu Yeti povyrostle, aby uvolnila místo ještě menšímu SUV, které bude vycházet z Fabie a objeví se nejdříve v roce 2017 (zřejmě v Ženevě nebo Paříži). Vrchol nabídky mezi SUV pak tvoří námi testovaný Kodiaq.
Co je zač?
Kodiaq vychází z modelu Superb. Stojí na platformě MQB a s délkou 4,95 metru a rozvorem 2,8 metru zasahuje do sfér velikých SUV (původní zprávy hovořily o délce 4,7 m). Díky tomu si může dovolit převážet až osm pasažérů, kterým poskytuje plnohodnotná sedadla. Vpředu tak najdeme sedadla řidiče a spolujezdce mezi kterými se ukrývá v rozměrném středovém tunelu praktická schránka. Ta může být v některých nahrazena velkolepou ledničkou. V druhé i třetí řadě sedadel pak najdeme tři samostatná sedadla, která se dají polohovat, posouvat, sklápět a dokonce zcela vyjímat. Pokud vyjmete prostřední sedadlo v každé řadě, můžete krajní dvě sedadla přisunout blíže (stačí zakotvit do úchytů) a šestice pasažérů si může užívat královského prostoru. Daní za vysokou variabilitu je absence rezervního kola (kromě verze "20", kde slouží jako stylový doplněk) a schránky pod podlahou zavazadelníku.
Čtyři výbavy nově značené číslicí.
Velkou škodováckou novinkou je nové označování výbavových stupňů a jejich členění. V praxi neexistuje základní výbava, čímž se tento model vymyká všem dosud zavedeným tradicím. Jednotlivé výbavy dostaly jednoduché označení (20, 35, 50 a 65+). Ano, tušíte správně, Škoda se snažila pomocí speciální nastavených výbavových verzí co nejlépe uspokojit potřeby zákazníků podle věku. Ve Škodě si moc dobře uvědomili, že dvacetiletý mladík má naprosto odlišné požadavky od 65letého strýce.
Verze "20"je přizpůsobená požadavkům mladým a lze volit např. sportovní skořepinová sedadla ...
Ve výbavě "20" proto nalezneme dvanáctipalcový displej na středovém panelu a mnoho různých softwarových aplikací doplněnými plnou konektivitou. Samozřejmostí jsou 20" palcová litá kola s vlastním motivem na přání. Samozřejmostí je řada Simply Clever prvků pro mladé a nevyzrálé. U každého sedadla proto nalezneme pytlík na případnou nevolnost po nekonečné diskotéce či párty. Všechny sedadla jsou pevně uchycená a nelze je vyjímat, což snižuje pořizovací cenu.
Výbava "20"může mít jako jediná díky čtyřmístnému uspořádání příplatkové rezervní kolo
Výbava "35" se pak zaměřuje na rodinné potřeby doplněné managerskou výbavou. Každá opěrka hlavy je proto vybavena obrazovkou LCD, nechybí sluchátka a celkově propracovaný navigační a zábavný systém doplněný propracovaným infotaimentem. A přávě v této dosáhla variabilita interiéru maximálního vrcholu. Vůz lze v případě potřeby přeměnit v jednomístnou dodávku (ano, i sedadlo spolujezdce lze plně vyjmout). Pokud si to situace žádá, dokáže Kodiaq 35 převést osm pasažérů na samostatných sedadlech.
Pod rozměrnou loketní opěrkou se může skrývat lednička ne velký úložný prostor (výbava "35")
Výbava "50" vyhoví všem padesátníkům, kteří touží po pohodlné a maximálně komfortní jízdě. Předním sedadlům nechybí standardně dodávaný masážní systém a celá řada komfortních prvků (širší loketní opěrka, tři odkladové schránky na brýle atd.). Všechny použité materiály jsou nejvyšší možné kvality a vůz je dodáván výhradně s automatickou převodovkou.
Výbava "50" přináší např. nezávislé topení ...
Výbava "65+" je dodávána v dvoumístném provedení, což plně vyhoví chalupářům. Za další sedadla si lze připlácet, vedení automobilky však předpokládá, že tato verze se bude prodávat výhradě v dané konfiguraci. Zajímavostí je obří Head-UP displej, zobrazující vše potřebné. Starší řidiči tak uvítaní systém čtení značek a celou řadu bezpečnostních prvků, které dokáží zabránit nehodě, vyjetí z pruhu či nárazu do překážky. Vůz je také vybaven systémem volání na tísňovou linku, pokud by došlo k poklesu krevního tlaku řidiče či spolujezdce, snížení srdečního tepu atd. Samozřejmostí je i celá řada Simply Clever prvků - v loketní opěrce nechybí rozměrná lupa, na bocích zavazadelníku dva páry holinek, pod předními sedadly důchodky atd.
V zavazadlovém prostoru verze "65" nechybí 12V zásuvka a praktické odolné kobercové čalounění ...
Pohonné jednotky - žádné překvapení.
Se zvolenou výbavou se pevně pojí i pohonné jednotky. Kodiaq 20 tak výhradně pohání dvoulitrový zážehový čtyřválec TSI a je spojen s automatickou převodovkou DSG, přičemž vždy se jedná o pohon 4x4, protože je to cool. Námi testovaná výbava 35 je pak k dispozici s motory 1.4 TSI, 1.8 TSI nebo 1.6 TDI, přičemž lze volit mezi manuální šestirychlostní převodovkou a automatickou skříní. Ve výbavě 50 je nutné se spolehnout na automatickou převovodku spojenou s dvoulitrovým dieselem TDI. Kodiaq 65+ pak pohání přeplňovaný benzínový tříválec TSI, který je spojen s pětirychlostní manuální převodovkou ve spojení s pohonem předních kol.
My si nemohli příliš vybírat, k dispozici nám byl testovací prototyp Kodiaq 35 poháněný čtyřválcem 1.8 TSI ve spojení s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Osvědčený agregát překvapil svkělým odhlučněním, kultivovaných chodem a dostatečným výkonem. Pomocí chytrých aplikací je možné sledovat řadu parametrů. Nás zajímala zejména spotřeba paliva. Ta se po týdnu testování ustálila na hodnotě 12,2 l/100 km, což přičítáme syrovému motoru.
Každá varianta jezdí jinak.
Podle informací z automobilky je potřeba pro ucelené hodnocení jízdních vlastnostní modelu Kodiaq vyzkoušet všechny varianty. Pravdou však je, že verze "20" je nejvíce uskákaná a nejméně pohodlná. Jelikož musí hlavně vypadat, sází na devatenáctipalcová kola, tvrději nastavený podvozek s minimen náklonů a pohodlí není prioritou. Vůbec nejlépe by na tom podle všeho měla být námi testovaná verze "35" vybavená adaptivním podvozek, který dovoluje v režimu Comfort pohodlné rodinné cestování a naopak v režimu "Sport" trochu pustit uzdu emocím. Oproti tomu "padesátka" sází výhradně na komfortní svezení a zdolávání dlouhých vzdáleností. O variantě "65+" zatím nemáme výraznější podrobnosti. Na trhu se totiž objeví jako poslední.
Námi testovaná specifikace dokázala jezdit pohodlně jako aktuální Superb, přičemž se podařilo na dobré úrovni udržet i hladinu hluku. Aerodynamický hluk pronikající do kabiny není tak příkladně utlumen jako u Audi Q7, nicméně je to lepší než u Kii Sorento. Abychom s Kodiaqem mohli vyrazit do běžného provozu, musel dostat karoserii podobnou modelu Yeti. Až podrobnější pohled na vůz odhalí rozměrnější a výraznější proporce, proto přiložené fotografie nevypovídají nic o designu nového modelu. To však nic nemění nic na tom, že Kodiaq jezdí jistě a nenechá se rozhodit ani při surovnějším jízdním stylu. Na hraně se chová neutrálně, karoserie se sice trochu nakloní, ale kola se drží asfaltu překvapivě dlouho.
Povedené SUV s revolučními výbavovými stupni.
Škoda udělala odvážný krok. Novinka bude dostupná ve výbavových liniích podle věku řidiče, přičemž neexistuje něco jako základní výbava. Jednotlivé výbavové verze si pak lze rozšířit o další příplatkovou výbavu. Díky tomu se cena nové Škodovky může vyšplhat hravě přes 1,5 milionu korun. Absolutně nejlevněji pořídíte verzi 65+, na tu postačí 3/4 milionu korun.