Jak připravit auto na zimu a nízké teploty?
Příprava vozidla na zimu neznamená pouze přezutí na zimní pneumatiky, ale také péči o důležité komponenty, jako karoserii nebo podvozek. Pokud se péče podcení, auta mohou zbytečně trpět vlivem nepříznivého a chladného počasí. Mimo doporučené pravidelné péče o vozidlo pomůže i zakoupení pomocníků, kteří zimu usnadní i vám.
1) Umýt a navoskovat Zvýšená vlhkost během zimního období nahrává korozi. Té se dá efektivně bránit nánosem ochranného vosku na karoserii. Nejdříve je ale nutné vůz důkladně umýt a odstranit nečistoty. Před voskováním byste také měli opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála vyjde od 1000 korun výše.
2) Antikorozní postřik podvozku
„Nezapomeňte pečovat i o podvozek, který zrezne snadněji než lakované části karoserie! V zimních měsících podporuje korozi zejména silniční sůl,“ varuje Michal Knor, marketingový ředitel společnosti Auto Kelly. Zároveň také dodává: „Toto platí nejen u starších ojetých aut, ale už i u mladších modelů dva až tři roky starých, kde jste například druhým majitelem.“
3) Základem bezpečnosti je dobře vidět
Toto platí jak pro samotné světlomety, tak i pro čelní okno a stěrače. Nechat si seřídit světlomety je úprava na pár minut a bude vás to stát 200 korun. Zajistíte tak, že světla nebudou nikoho nepříjemně oslňovat a vy budete mít správně nasvícenou silnici.
Zvláštní pozornost si zaslouží také stěrače, které musí být během zimy v plné kondici. Pokud vykazují znatelnější známky opotřebení, rychle je vyměňte. Při nákupu nových stěračů se zaměřte na jejich správné rozměry a typ. Rozhodně nedoporučujeme univerzální stěrače ze supermarketu. Takové nemusí vašemu autu přesně sedět a nebudou pak stírat správně.
Ideální je v prodejně nebo na e-shopu zadat konkrétní typ vozu, který řídíte. Na výběr pak dostanete z různých variant stěračů přímo pro váš typ auta. Stěrače pak můžete kupovat buď samostatně nebo rovnou v kompletním setu. V prodeji jsou také stěrače se sadou adaptérů, které zajistí kompatibilitu s většinou aut, jenž na našich silnicích jezdí. Pokud máte specifické zakřivení skla, vybírejte stěrače hybridní. Pří výměně stěračů je potřeba postupovat důsledně podle montážních instrukcí, které jsou uvedené na zadní straně balení tak, aby stěrač správně sedl do svého ramena a dokonale přilehnul na sklo automobilu.
4) Doplňte kapaliny. Všechny.
Často se zapomíná dolévat směs do ostřikovačů, která je zvláště v zimním období důležitá. Zimní směsi vybírejte mrazuvzdorné, dejte si přitom pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Některé vydrží až do -80 stupňů, jiné pouze -5 stupňů. Ty však zase kombinují přidané hodnoty letních a zimních směsí – obsahují účinnou látku pro lepší odstranění hmyzu, který je v teplejších dnech ještě přítomný, ale zároveň nezmrznou v ostřikovačích, pokud například
k ránu teplota klesne pod bod mrazu.
„Směsi s nanočásticemi lépe odpuzují vodu, nečistoty
i oleje, zvyšují lesk nebo chrání před dalším znečištěním a docílí okamžitého povolení námrazy,“ doporučuje marketingový ředitel Auto Kelly, Michal Knor.
Zapomenout by se nemělo ani na olej, který je stěžejní částí hnacího řetězce. Ten se sice nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník ze specializované prodejny nebo servisu.
Po létě zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou s výdrží -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem.
5) Zkontrolujte autobaterii, ať vás nenechá ve štychu
Na zoubek se podívejte i baterii. Ověřte si, že je nabitá a nemá zanesené kontakty. „Mnoho řidičů netuší, že i baterie má určitou životnost a zdatnější automobilisté si ji mohou prohlédnout a dobít sami doma,“ radí Michal Knor z Auto Kelly.
Životnost autobaterie je závislá na mnoha aspektech. Prvotní je samozřejmě konstrukce a pravidelné dobíjení. Výdrž ovlivňuje zejména kvalita dobíjecí soustavy vozidla, umístění baterie ve vozidle, vliv nadměrné teploty v motorovém prostoru, dále použití baterie s dostatečnou kapacitou pro daný vůz a jeho elektrická výbava. V neposlední řadě hrají roli provozní aspekty, jako jsou četnost startů, charakter jízdy, doplňková elektrická výbava (nezávislé topení, naviják, výkonná hudební aparatura) a samozřejmě údržba baterie během provozu.
Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje. Dobře nabitá baterie by měla snést i teploty kolem -20 stupňů Celsia. „Jakmile však auto delší dobu stojí, nastává potenciální problém. V silných mrazech, když automobil stojí týden nebo dva, se kyselina stáhne do desek a v článcích tím pádem zůstane jen voda. Ta může zamrznout a nenávratně baterii poškodit,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly.
Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. (Ideální je provést měření 24 hodin po jízdě). Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.
Akumulátor nabíjíme proudem 0,1 celkové kapacity (I = 0,1xC) nebo nižším do plně nabitého stavu. Vybitý akumulátor je třeba dobít co nejdříve, neboť ponecháním akumulátoru ve vybitém stavu dochází k sulfataci elektrod a tím k jeho znehodnocení. „Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječe i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječe a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusí vždy platit,“ upozorňuje Michal Knor.
Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky. Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.
Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o které se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, dokonce to ani nejde. Bezúdržbové akumulátory však nejsou vhodné pro starší typy vozidel. Hranice termínu „starší vozidla“ se pohybuje v rozmezí poloviny devadesátých let. „Důvodem nepoužitelnosti bezúdržbových baterií ve starších vozech jsou konstrukční vlastnosti alternátoru (dobíjecího prvku), který není zpravidla dostatečně silný pro opětovné dobití akumulátoru s inovovaným elektrolytem,“ upozorňuje Michal Knor.
Malí pomocníci umí zpříjemnit zimu
Rukavice, škrabka, smetáček a rozmrazovací sprej předejdou zničeným kreditkám ve zmrzlých prstech a ušetří drahocenný čas i nervy. Nejen řidiči, kteří si potrpí na úklid, ocení gumové autokoberce. S sebou domů si nezapomeňte vzít jedinou věc – rozmrazovač zámků a těsnění, za který budete v mrazech vděční. To platí zejména pro ty, kteří neodemykají dálkovým ovládáním. Všechny tyto pomocníky doporučujeme pořídit a nechte je třeba v zapínací tašce v kufru.
Všechny produkty a pomůcky, ale i další vychytávky do auta, seženete rychle a snadno na jednom místě třeba v jedné z osmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelFiat Freemont 2.0 MultiJet2, 7 míst, Tažné
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5TSi Full LED Digi Klima BT
Škoda Octavia 2.0 TDI RS DSG 4x4 R19 EXTREME
Mohlo by vás zajímat
Recenze ojetiny: Ford Kuga ST-Line 2016-2019
Modernizované kompaktní SUV Ford Kuga druhé generace uvedl Ford na trh v roce 2016. Vedle inovovaného vzhledu se Kuga do ...
Kia Stonic prošla modernizací. Ta přinesla mild-hybridní verzi na kterou stačí půl milionu korun
Modernizovaný Stonic přijde v základní výbavě Comfort s novou pohonnou jednotkou 1.2 litru CVVT na 354 980 Kč, mild-hybr ...
Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Na vlně svistu!
Nissan Qashqai se na našem trhu coby kompaktní SUV/crossover etabloval velmi dobře. V loňském roce představený motor mu ...
Nejnovější články
Hyundai i30 omlazen. České ceny začínají na 429.990 Kč
Vybírat můžete ze třech typu karoserií, třech motorů a šesti výbavových stupňů ...
Seat modernizoval Leon a nadělil mu nové motory, základ je 1.5 TSI
Leon byl navržen a vyvinut v Barceloně, kde bude v hlavním výrobním závodě Martorell také vyráběn od května 2024. ...
Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč
Picanto je k dispozici se dvěma benzinovými motory a možností volby převodovky ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Mercedes-Benz Třídy S
Rok výroby 2017
Peugeot 308
Rok výroby 2024
Audi A4
Rok výroby 2011
BMW Řada 3
Rok výroby 2006