Audi e-tron Sportback, sportovní SUV ve stylu kupé o výkonu 300 kW s dojezdem až 446 km
Německá automobilka představuje druhý model v rámci řady e-tron, atraktivnější variantu Sportback. Hlavním znakem sportovně elegantní verze je zkosená záď. Novinkou jsou digitální světlomety Matrix LED, jejichž světlo je složeno z miniaturních pixelů, které lze velmi precizně ovládat.
Nový elektromobil je 4901 mm dlouhý, 1935 mm široký a 1616 mm vysoký. Rozvor dosahuje hodnoty 2928 milimetrů. Střecha se klene nízko nad svalnatým tělesem karoserie a plynule se svažuje (v typickém stylu kupé) k zádi a nakonec ústí do velmi skloněných střešních sloupků. Spodní hrana třetího bočního okna stoupá vzhůru, což je charakteristický znak modelů Sportback.
Kabina novinky se prakticky neliší od klasického provedení. Snad jen méně místa nad hlavou pro zadní cestující je klasická daň za přidaný styl. Na palubě vozu nechybí prémiové materiály a hromada asistenčních a bezpečnostních prvků.
Audi e-tron Sportback nabízí zepředu tradiční osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe a nově jsou instalovány digitální Matrix LED světlomety. Ty poskytují světlo rozložené na miniaturní pixely a osvětlují vozovku ve vysokém rozlišení za pomoci technologie DMD (Digital Micromirror Device). Systém je specifický malým čipem, který je osazený přibližně jedním milionem mikrozrcadel s délkou strany pouhých několik setin milimetru. Pomocí elektrostatických polí se pak umí každé z nich různě naklápět, a to rychlostí až 5000x za sekundu. Vše přispívá delšímu dosvitu a vůz lépe rozpozná chodce a dopravní značky.
Dálková světla dokáží ještě precizněji odcloňovat ostatní účastníky silničního provozu. Především však nabízejí nové funkce, jako je osvětlení pro jízdu v jízdním pruhu a orientační světlo. Osvětlení pro jízdu v jízdním pruhu vytváří na rychlostních silnicích „světelný koberec“, který velmi jasně osvětluje jízdní pruh vozidla a při změně jízdního pruhu se dynamicky přizpůsobuje.
Audi e-tron Sportback s paketem S line nabízí součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,25 Cx, čemuž hodně napomáhá i svažující se záď. Jistý vliv to má také na ekonomiku provozu, kdy dle metodiky WLTP vůz ujede na jedno nabití až 446 kilometrů, čímž překonává svého sourozence e-tron o deset kilometrů.
Každá náprava vozu je vybavena jedním asynchronním elektromotorem a bateriemi o kapacitě 95 kW. Celkový výkon u provedení 55 quattro dosahuje 265 kW a točivý moment 561 Nm. S režimem Overboost tenhle krasavec dokáže zrychlit z nuly na stovku za 5,7 sekundy a zastaví se na elektronicky omezené maximálce 200 km/h. Pokud řidič přejde z provozního režimu D na S a sešlápne pedál plynu až na podlahu, aktivuje režim Boost. V něm poskytuje systém pohonu výkon 300 kW a točivý moment 664 N.m po dobu osmi sekund.
Jednostupňová planetová převodovka přenáší točivý moment elektromotorů na nápravy, z nichž každá má odlišný stálý převod.
Audi dále zařazuje do nabídky také slabší verzi sportbacku s označením 50 quattro. To disponuje výkonem 230 kW a točivým momentem 540 Nm. Tato konfigurace pak nabízí o něco menší baterie a tím pádem je e-tron na váze o 120 kilogramů lehčí. Tato varianta pak zrychlí z nuly na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 190 km/h.
Na dlouhých trasách může být model Audi e-tron Sportback 55 quattro nabíjen na rychlonabíjecích stanicích stejnosměrným proudem a výkonem až 150 kW. Za necelou půlhodinu se tím akumulátory doplní na 80 procent kapacity, což postačuje pro další etapu jízdy. Vůz umožňuje nabíjení výkonem až 120 kW.
Vše se uskutečňuje skrze nabíjecí službu Audi e-tron Charging Service, která zajišťuje snadný přístup k téměř 120 000 veřejným nabíjecím přípojkám v 21 evropských zemích.
Audi e-tron Sportback bude možné objednávat v na konci roku 2019 a na trh přijde na jaře roku 2020. Pro obě výkonové verze bude standardně nabízena prodloužená záruka na 4 roky nebo 120 tisíc kilometrů. Úvodní kusy pak dorazí ve výbavě Edition One. Ta nabídne speciální modrý lak karoserie, plakety na prazích vozu, virtuální zpětná zrcátka a exkluzivní 21“ lité disky kol.
redakce