Audi RS5: Jde to i bez turba | Autanet.cz

Audi RS5: Jde to i bez turba

23. 02. 2010
Sdílet článek

Je to vůbec poprvé, co se kultovní označení RS objeví na zádi vozu s karosérií kupé. Nejvýkonnější „pětka“ od Audi bude mít pod kapotou atmosférický osmiválec, známý například i z typu R8, ovšem se zvýšeným výkonem na 450 koní...

Nejvýkonnější verze osmiválce 4,2 FSI s přímým vstřikem benzinu má pro potřeby RS5 dále zvýšený výkon: Z původních 309 kW při 7800/min (minulá RS4, R8) na 331 kW při 8250/min. Maximální točivý moment nyní vrcholí hodnotou 430 N.m. při 4000 až 6000/min.


V porovnání s verzí 4,2 FSI pro slabší typ S5 (260 kW a 440 N.m.) je patrné, že konstruktéři odladili motor pro co nejvyšší špičku ve vysokých otáčkách, a to i za cenu ztráty pár newtonmetrů ve středním pásmu. Motor se také podrobil optimalizaci pro zmenšení třecích ztrát. Vyloženě sportovní charakteristika motoru s lineární závislostí výkonu na otáčkách i jeho radost z otáček je na poměry značky Audi nevídaná a spíše připomíná motor z BMW M3, než obvyklé přeplňované RS-strojovny s momentovou křivkou ve tvaru stolové hory.

Převodovka bude výhradně sedmistupňová automatická S-Tronic (DSG) se třemi režimy automatického módu (Auto- Comfort- Dynamic) a pochopitelně možností manuálního řazení voličem automatu či oblíbenějšími pádly pod volantem. 1725 kg těžké kupé RS5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s., tedy nachlup stejně jako osmiválcové R8. Maximální rychlost je v základu tradičně uzemněna na 250 km/h, za příplatek může být omezovač nastaven na hodnotu 280 km/h.

Výrobce udává kombinovanou spotřebu 10,8 l/100 km, zde je však cítit, že standardizovaná metodika měření dle normy EU silnému osmiválci pojenému s chytrým automatem spíše nahrála, neboť celý měřící cyklus strávil silný motor v minimální zátěži a s otáčkami blížícími se volnoběhu. O tom za kolik bude RS5 jezdit reálně, rozhodne až majitel svou pravou nohou.

RS5 má samozřejmě pohon všech kol Quattro, ale zde je překvapením (a snad i trochu zklamáním) náhrada dosavadního spolehlivého a dobře fungujícího mezinápravového diferenciálu Torsen novým elektronicky řízeným aktivním diferenciálem s vícelamelovou spojkou. Standardní distribuce výkonu v poměru 40:60 (přední/ zadní náprava) se v mezních situacích změní až k limitním hodnotám od 70:30 po 15:85 v pořadí přední/zadní náprava. Za příplatek lze ještě pořídit aktivní sportovní diferenciál na zadní nápravu, to pak bude elektronika laborovat ještě i s přenosem hnacího momentu mezi obě zadní kola.

Kromě specifických optických i výbavových odlišností nejvýkonnějšího pětkového modelu, k nimž patří namátkou i výsuvný záďový spoiler (nad 120 km/h, při poklesu pod 80 km/h se zasouvá) nebo černý interiér s „karbonovými“ dekoracemi, se změny soustředily hlavně na podvozek a brzdy. Přizpůsobeny byly pružiny, tlumiče, silentbloky i stabilizátory, celý podvozek sedí o 20 mm níž než u základní A5. Standardní hliníkové brzdové kotouče o průměru 365 mm (vpředu) lze zaměnit za závodní kompozitové s průměrem 380 mm. Ty se ostatně k černě lakovaným třmenům s logy RS hodí víc. Kola lze zvolit buď 19“ (obutí 265/35) nebo 20“ (275/30).

Prodej by měl začít už krátce po premiéře na autosalonu v Ženevě, k nám by pak se mělo Audi RS5 dostat v průběhu prázdnin. Cena byla stanovena na 2 050 800,- Kč.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Audi

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč