BMW M5 již v prodeji
Dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec v páté generaci BMW M5 dokáže vykouzlit výkon 560 koní a vyprodukovat 680 Nm, což v praxi znamená dosažení stokilometrové rychlosti za 4,4 s a dvoustovky za 13 sekund. Za novinku na českém trhu zaplatíte necelých 2,6 milionu korun, což je o několik desítek tisíc více než za Mercedes-Benz E63 AMG.
Historie BMW M5 je datována rokem 1984, kdy na autosalonu v Amsterdamu vzbudila velké pozdvižení první generace postavená na technice řady E28. Automobil s agresivnějším vzhledem, upraveným podvozkem a šestiválcovým motorem s 210 kW odstartoval úspěšnou "eMkovou" řadu. Druhá generace "eMka" přišla v roce 1989 (E34). Rok 1995 znamenal příchod třetího nástupce (E39), který se vyráběl až do roku 2003. Následovala čtvrtá generace (E60, E61 - kombi) prodávaná až do loňského roku.
Nejnovější BMW M5 postavené na základě současného modelu F10 se poprvé představilo jako koncept na autosalonu v Šanghaji. Design vozu není již tolik agresivní. Zepředu M5 poznáte podle mohutného předního nárazníku se třemi velkými nasávacími otvory, které přivádějí chladicí vzduch k brzdám a do motorového prostoru. Z boku jsou hlavními poznávacími znaky podélné mřížky se směrovými světly za předními blatníky. Podběhy ukrývají devatenácti palcové kované disky s pneumatikami 265/40 vpředu a 295/35 vzadu.Uvnitř najdeme sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Merino, která je použita i na dalších místech v interiéru. Palubní přístroje mají tradiční bílé stupnice doplněné červenými ukazateli a logem M.
Atmosférický 5.0 V10 s výkonem 373 kW v předchozí M5 doslova pohřbily emisní limity a pod kapotou páté generace se objevil dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru (4.4 V8 M TwinPower Turbo) známý z modelů X5 a X6 M. M5 má ale výkon zvýšený ze 408 na 412 kW. Maximum točivého momentu 680 N.m dostupných při 1500 ot./min. se nezměnilo. Na stovku M5 zrychlí za 4,4 s, což je o 0,4 s dříve než u předchůdce. Dvoustovku podle všeho pokoří za 13s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, s paketem Driver´s se limit posune na 305 km/h. Kombinovaná spotřeba klesla na 9,9 l/100 km. Výkon přeplňovaného osmiválce se na zadní kola přenáší místo dřívější sekvenční převodovky přes sedmistupňový dvouspojkový automat M DCT se šesti programy řazení a funkcí Launch Control. Samozřejmostí je aktivní zadní diferenciál, který pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky rozděluje hnací sílu mezi pravé a levé kolo.
Novou generaci BMW M5 (F10) v Česku pořídíte za 2 597.500 Kč, přičemž bude vybaveno šesti airbagy, kontrolou tlaku v pneumatikách, čtyřzónovou automatickou klimatizací, adaptivními tlumiči DDC (Dynamic Damper Control), bi-xenonovými světlomety, předním a zadním parkovacím asistentem PDC, dešťovým senzorem, vyhříváním předních sedadel a head-up displejem. Za aktivní tempomat s funkcí Stop&Go připlatíte 39.075 Kč, za vyhřívaný volant 6.300 Kč, za HiFi systém Professional s 16 reproduktory 24.700 Kč a za BMW Night Vision pak 50.425 Kč.