Další Polo... Tentokrát Volkswagen Cross Polo
Druhá generace modelu Volkswagen Cross Polo, důmyslně řešeného malého vozu s robustním vzhledem ve stylu SUV, oslaví světovou premiéru na Ženevském autosalonu společně se sportovní verzí Polo GTI. Obě novinky završují modelovou řadu Polo, jejíž základní verze byla představena v roce 2009 a letos ji následoval i model Polo BlueMotion s rekordně nízkou spotřebou
Pětimístný Volkswagen Cross Polo patří mezi nejméně konvenční vozidla ve svém segmentu díky neotřelému designu, originálním barvám a výbavě, zvýšenému podvozku (plus 15 mm) a nekompromisní praktičnosti v každodenním provozu.
Všestranná novinka je poháněna extrémně hospodárnými motory s rozpětím výkonů od 51 kW (70 k) do 77 kW (105 k). Na výběr jsou tři zážehové jednotky a tři vznětové motory TDI s přímým vstřikováním paliva common rail. Tři z šesti motorů lze objednat se sedmistupňovou převodovkou DSG, která se bude dodávat mimo jiné také pro nové Polo GTI.Nové Cross Polo navazuje na tradici založenou úspěšným předchůdcem Polo Fun a od něj odvozenou první generací Cross Pola. Podle původních plánů se zvláštního modelu Polo Fun mělo vyrobit pouhých 5000 exemplářů, avšak velká poptávka předčila veškerá očekávání. Pak již následoval logický krok od zvláštního modelu k regulérní sériové výrobě a verzi Cross.
Robustní a sportovní charakter zásadně pětidveřového modelu Cross Polo se odráží v mnoha detailech. Zvlášť nápadný je individuálně tvarovaný přední nárazník s integrovanými mlhovými světlomety a velkým vstupem vzduchu uprostřed, do něhož je vsazena černá voštinová mřížka s jemnými chromovanými ozdobami. Spodní část nárazníku barevně odlišenou antracitovým odstínem dotváří stříbrný panel připomínající ochranný plech terénních vozů. Od klasických modelů Polo byla převzata horní maska chladiče s chromovanou příčnou lištou a integrovaným logem Volkswagen. To samé platí pro dvojité světlomety.
O mimořádné robustnosti modelu Cross Polo svědčí také pohled z profilu charakterizovaný sportovními černě lemovanými podběhy kol a na ně navazujícími prahy, které opticky pokračují až do spodní části dveří. Mimo zpevněné cesty a v džungli městských parkovišť chrání toto robustní plastové obložení karoserii před poškozením. S charakterem modelu Cross Polo ladí také pětipaprsková sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny „Budapest“ s pneumatikami o rozměru 215/40.
Dalším nezaměnitelným prvkem Cross Pola jsou stříbrně eloxované podélné střešní nosiče, které tradičně patří k sériové výbavě tohoto modelu a v žádném případě neplní pouze ozdobnou funkci, protože je lze použít k upevnění střešních boxů a systémů nosičů o hmotnosti až 75 kg. Stejně jako u předchůdce jsou stříbrným odstínem podélných střešních nosičů lakována rovněž vnější zpětná zrcátka. V robustní linii vozů SUV pokračuje také zadní partie modelu Cross Polo. Spodní část zadního nárazníku je vyrobena z černého odolného plastu, zatímco uprostřed přitahuje pozornost samostatná část lakovaná stříbrnou barvou a připomínající difuzor.
Výrazný styl nového Cross Pola podtrhuje šest nabízených barev karoserie. Exkluzivně pro nový Volkswagen byly vytvořeny barevné odstíny „oranžová Magma“ a „béžová metalíza Terra“. Pro všechna provedení platí, že v barvě vozu jsou lakovány také horní části nárazníků a kliky dveří a zadního výklopného víka, kryty střešních sloupků B a C, jakož i okenní rámy, jsou leskle černé. Interiér pro zákazníky s vytříbeným vkusem
Velmi kvalitní interiér navazuje na design exteriéru ve stylu SUV. Přátelské prostředí naplněné mladistvou energií uvnitř vytváří především dvoubarevné textilní čalounění sportovních sedadel, zadní lavice a výplní dveří. V závislosti na zvolené barvě karoserie jsou na výběr čtyři různé barevné kombinace interiéru. Zatímco vnější plochy sedadel jsou vždy antracitové, mohou být vnitřní části sedadel a prostřední části výplní dveří v odstínech „oranžová Hot“, „oranžová“, „Latte Macchiato“ nebo „šedá“. V místech, kde se povrchu sedadel dotýkají záda a nohy, mají textilie černou síťovou strukturu, která zlepšuje jejich odolnost. Do opěradel předních sedadel je vyšitý nápis „Cross Polo“.
Charakter interiéru všeobecně určují materiály příjemné na dotyk. Jako příklad může posloužit volant obšitý jemnou děrovanou kůží, jehož ramena jsou ozdobena chromem. Stehování na volantu a páce ruční brzdy, která je rovněž obšitá kůží, je provedeno nitěmi v příslušné barvě interiéru. Vysokou úroveň kvality modelu Cross Polo podtrhuje měkký a na dotyk příjemný povrch přístrojové desky vyrobený technologií povrchového pěnění plastů „slush“.
Cross Polo má bohatou sériovou výbavu. V interiéru zahrnuje výškově nastavitelná sportovní sedadla, asymetricky dělená zadní sedadla (sedák a opěradla), kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel a zásuvky pod předními sedadly, kožený volant, středovou loketní opěrku vpředu (s odkládací přihrádkou), pedály v hliníkovém designu a chromované ozdoby na různých ovladačích a dílech, jako jsou například madla dveří, lemování spínačů elektrického ovládání bočních oken a rámečky výdechů vzduchu. K sériové výbavě dále patří elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken ve všech dveřích, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, palubní počítač včetně sledování tlaku vzduchu v pneumatikách a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Zavazadlový prostor vzrostl až na 952 litrů
Vůz potvrzuje svůj všestranný talent také v oblasti nabídky místa a využití obestavěného prostoru. Jak již bylo řečeno, zadní lavici lze sklápět po částech rozdělených v poměru 60:40 %. Kompletním sklopením se objem zavazadlového prostoru zvětší z 280 litrů až na 952 litrů. Ve spojení s dvojitou podlahou zavazadlového prostoru nastavitelnou ve dvou výškách vznikne zcela rovná ložná plocha. Bezpečné zajištění přepravovaných zavazadel usnadňují čtyři kotevní oka v podlaze, dva háčky v bočních stěnách pak zabrání vysypání nákupních tašek.
Šest motorů připravených pro Cross Polo poskytuje rozpětí výkonů od 51 kW (70 k) do 77 kW (105 k). Základním zážehovým motorem je tříválec 1,2 litru o výkonu 51 kW (70 k). Dalším krokem je čtyřválec 1,4 litru o výkonu 63 kW (85 k).
Špičkovou variantou je nová jednotka 1.2 TSI vyladěná na 77 kW (105 k). Tento přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu udělí modelu Cross Polo zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s a nejvyšší rychlost 188 km/h, avšak v průměru spotřebuje jen 5,5 litru paliva na 100 km (tomu odpovídají emise CO2 ve výši 128 g/km).
Tyto hodnoty přitom neplatí pouze pro model 1.2 TSI vybavený sériově dodávanou šestistupňovou mechanickou převodovkou, ale i v kombinaci se sedmistupňovou automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. Cross Polo se na přání dodává ve verzi DSG také s motorem 1.4 16V o výkonu 63 kW (85 k).
Mezi nejtišší motory svého druhu patří tři turbodiesely TDI s přímým vstřikováním common rail, které jsou sériově vybaveny filtrem pevných částic. Z jednotného zdvihového objemu 1,6 litru poskytují nejvyšší výkon 55 kW (75 k), 66 kW (90 k) nebo 77 kW (105 k). Všechny tři varianty si řeknou průměrně jen o 4,3 litru nafty na 100 kilometrů a emitují pouze 113 gramů CO2 na kilometr.
Variantu o výkonu 66 kW (90 k) lze na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. V tomto případě dosahuje průměrná spotřeba hodnoty 4,7 l/100 km. Všechny motory pro Cross Polo splňují limity emisní normy Euro 5.
Nový Volkswagen Cross Polo bude již brzy možné objednávat také v České republice. Jeho cena se základní motorizací 1,2 (51 kW) bude v pětidveřovém provedení začínat na 311 900 Kč.