HDI znovu na scéně...
...s filtrem pevných částic u modelu Peugeot 206 CC
Na podzim roku 2000 Peugeot představil nový koncepční vůz « 2 v 1 », coupé cabriolet 206 CC - novátorský koncept bez kompromisních řešení v oblasti stylu a bezpečnosti. Originální a neodolatelná novinka svému majiteli současně nabízí: - s uzavřenou střechou kupé 2+2, nadčasový symbol estetiky a dynamiky, - s otevřenou střechou variantu kabriolet a dokonalé splynutí s okolním světem, - a jistotu, že ho vrtochy počasí nepřekvapí v žádném ročním období, neboť může během dvaceti sekund změnit charakter svého vozu. … a navíc skládací střecha v pevné formě zaručuje celému konceptu odolnost a dlouhou životnost. Peugeot 206 CC si od svého uvedení na trh na jaře roku 2001 (v ČR v květnu 2001) vybojoval a drží vedoucí pozici v nově vzniklém segmentu vozů typu kupé kabriolet. Celkem jezdí po světě na 300 000 vozů 206 CC poháněných benzinovým motorem 1.6 16V 80 kW (110 k) nebo 2.0 16V 100 kW (136 k).
206 CC HDI s filtrem pevných částic FAP…
Hlavní přínos nové nabídky spočívá, podobně jako u verze 406 Coupé v roce 2001, ve spojení přirozeného dynamického charakteru novátorské karosářské varianty kupé/kabriolet s kvalitami a provozními přednostmi dieselového motoru 1.6 16V HDI dosahujícího maximální výkonu 80 kW (110 k) a točivého momentu 240 Nm při 1750 1/min (260 Nm s funkcí overboost). Spojení modelu 206 CC a dieselového motoru HDI navíc přináší i další pozitivní efekt – ekologicky šetrnější provoz, motor je totiž vybaven filtrem pevných částic FAP, který magickému kouzlu vozu a potěšení z jízdy dodá další rozměr. Svižný, díky širokému rozpětí využitelného režimu otáček nanejvýš pohodlný a navíc příkladně úsporný se spotřebou necelých 5 litrů na 100 kilometrů, nabízí model 206 CC HDI i další prvky, které podporují komfort jízdy a řízení, jako například převodovku ovládanou lanky, pružný a přesný elektrohydraulický posilovač řízení nebo speciální zvukovou izolaci motoru.
Obsáhlá modelová řada… a s motorem HDI
Základní verze modelu 206 CC mohou být poháněny dvěma motory o objemu 1.6 16V, benzinovým ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou nebo automatickou Tiptronic system Porsche a dieselovým HDI FAP. Jedná se o první úroveň výbavy modelové řady 206 CC, která je vybavena všemi prvky tvořícími základ konceptu vozu « 2 v 1 » - elektrohydraulicky ovládanou pevnou skládací střechou, elektrickým ovládáním všech oken, předními mlhovými světlomety, rádiem s přehrávačem CD a dalšími. Vyšší verze výbavy mohou být navíc k již zmiňovaným pohonným jednotkám vybaveny ještě benzinovým motorem 2.0 16V 138 k s manuální pětistupňovou převodovkou. Výbava těchto verzí je doplněna o hliníková kola 16 " (namísto 15“), boční airgaby, automatické stěrače s detektorem deště a samočinnou aktivací předních světlometů, reflexní čelní sklo a klimatizaci s plně automatickým ovládáním. Vrcholem nabídky v modelové řadě 206 CC je verze 206 CC Roland Garros, která je k dispozici výhradně s nejvýkonějším motorem 2.0 16V 138 k. Interiér verze dostává s blížícím se mezinárodním tenisovým kláním ve Francii novou podobu: sedadla a vnitřní výplně dveří jsou potaženy novým typem kůže. Kožené čalounění v kombinaci dvou barevných odstínů a struktur : hladká, světlá kůže « Oran » a perforovaná hnědá kůže "Palimbro", je velice vkusně doplněno novými dekory typu « bílého zlata » na středovém panelu a výstupech vzduchu. Střídmé dekory interiéru dokonale ladí se dvěma nabízenými barvami karoserie, zelenou Tie-break nebo šedou Cendré.
Vedle palubního navigačního systému si může zákazník svůj vůz 206 CC dovybavit například i špičkovým sound-systémem Hi-fi JBL o výkonu 240 W s osmi reproduktory a subwooferem. Akustické parametry zvukové reprodukce jsou speciálně adaptovány na vnitřní prostor modelu CC. Barevná paleta devíti odstínů Šedá Fer (nová barva karoserie) Červená Aden Modrá Chine Modrá Recife Šedá Aluminium Šedá Iceland Černá Obsidien Barvy vyhrazené pro model Roland Garros : Šedá Cendré Zelená Tie-break
Silueta 206 CC ve zkratce…
Celkovou délku 3,83 m má verze 206 CC identickou s karosářskou variantou hatchback. Příčinou snížené výšky 1,373 m je větší sklon čelního skla, který zdůrazňuje eleganci a dynamiku stylu verze kupé.
Struktura
Specifická struktura modelu Coupé Cabriolet 2 + 2 se v porovnání s verzí hatchback vyznačuje sníženým profilem a je doplněna výztužemi, deformačními zónami a čtyřmi příčkami, které jsou zabudovány do podvozku do tvaru kosočtverce a zajišťují tuhost karoserie a jízdní komfort. Další dvě silné skeletové výztuže zpevňují sloupky čelního skla.
Střecha
Celek skládací střechy tvoří čtyři základní pohyblivé prvky – pevná skládací střecha, pohyblivé zadní okno vsazené do pevných sloupků, víko zavazadlového prostoru a zatahovacího kryt zavazadel. Pohyb jednotlivých částí je řízen elektrohydraulickým systémem s pěti hydraulickými členy– dva ovládají mobilitu střechy, dva pohybují víkem zavazadlového prostoru a jeden krytem. Po odblokování dvou střešních třmenů stačí stisknout elektrický ovladač umístěný mezi předními sedadly – boční okna se automaticky zasunou (pokud jsou vysunutá) a celá metamorfóza trvá pouhých dvacet sekund. Kryt v zavazadlovém prostoru vymezuje prostor pro uložení střechy a maximální výšku zavazadel. Operaci složení/rozložení střechy je možné provést pouze se zataženým krytem. Začátek i konec manévru doprovází zvukový signál, aby nedocházelo k násilnému přerušení transformace.
2 plus 2
Hluboká přední sedadla modelu 206 CC jsou celkově nižší, což vyplývá ze snížené pozice řízení, která je pro vozy tohoto druhu charakteristická. Obě jsou opatřena opěrkami hlavy ve tvaru prstence. Zadní sedadla tvoří pevnou součást struktury karoserie. V horní části armatury jsou zakomponovány stylové oblouky a u obou opěradel najdeme úložné prostory originálního tvaru.
Plnohodnotný zavazadlový prostor…
Zavazadlový prostor modelu je čalouněný a má pravidelný geometrický tvar. V konfiguraci kupé má zavazadelník objem 410 dm3 (měřeno metodou VDA) a i se složenou střechou v pozici kabriolet stále nabízí pro uložení cestovních zavazadel 175 dm3 prostoru. Vedle sady na opravu defektní pneumatiky je samostatně dodáváno i plnohodnotné rezervní kolo.
MOTOR 1.6 HDI (kódové označení DV6 TED4 FAP)
Jedná se o čtyřválec vyrobený z hliníkové slitiny, který je již dnes k dispozici s některými verzemi 206, 307 a 407. Pracuje s blokem válců, jehož koncepci a geometrii byla věnována velká pozornost a výsledné řešení mu zajišťuje vysokou spolehlivost, dlouhou životnost a výborné akustické parametry. Motor je vybaven šestnáctiventilovou mechanikou, dvěma vačkovým hřídeli v hlavě, ovládanými vahadly s kladkami a hydraulickými zdvihátky. Motor DV6 TED4 o zdvihovém objemu válců 1 560 cm3 (vrtání 75 mm, zdvih 88,6 mm) je přeplňován turbokompresorem s proměnnou geometrií lopatek Garrett typu GT 15 a mezichladičem stlačeného vzduchu. Maximálního výkonu 80 kW dosahuje při 4 000 1/min a největšího točivého momentu 240 Nm při 1 750 1/min. Funkce « Overboost » (nárazové zvýšení výkonu a točivého momentu), která se u třech vyšších převodových stupňů aktivuje při plném zatížení motoru mezi 1 500 1/min a 3 750 1/min, mu navíc umožňuje jednorázové navýšení až na 260 Nm při 2000 1/min. Nárazově může být tedy maximální dosažená hodnota točivého momentu zvýšena o celých 8,3 %. Disponuje systémem přímého vysokotlakého vstřikování paliva typu Common Rail Bosch druhé generace. Tlak ve společné vstřikovací rampě se může pohybovat v rozmezí od 250 do 1 600 barů dle požadavků řídící počítačové jednotky, jenž se řídí detekovaným zátížením motoru. Rampa je propojena se čtyřmi vstřikovači, jedná se o specifické šestiotvorové vstřikovače s průměrem otvorů 120 µm, které zajišťují velice jemné a homogenní rozprášení paliva do prostoru spalovací komory při současném snížení emisí. V případě tohoto motoru dokáže systém Common Rail maximálně využít svůj potenciál použitím techniky vícebodového vstřikování s možností řízení šesti rozdílných vstřiků : · Dva předvstřiky snižující hlučnost procesu spalování, · Dva hlavní vstřiky, · Dva post vstřiky k regeneraci filtru pevných částic FAP. Motor DV6 HDI je spojen s filtrem pevných částic FAP druhé generace, který zadržuje nespálené částice obsažené ve výfukových plynech a spaluje je přibližně každých 1 200 km. Splňuje emisní normy EURO 4. Výměna filtru se provádí v rámci pravidelné servisní prohlídky ve 120 000 km. Z důvodů snížení množství NOX ve výfukových plynech je motor DV6 navíc opatřen okruhem recirkulace výfukových plynů EGR. Důsledné zpracování výfukových plynů je pak dále zajištěno oxidačním katalyzátorem, jenž je za účelem využití co nejvyšších teplot plynů umístěn co nejblíže turbokompresoru. Výměník olej/voda se šesti lamelami, připevněný na bloku motoru, je spojený zvláštním držákem s „ekologickou“ papírovou filtrační vložkou, která je jedinou částí zařízení určenou k výměně. Celý systém je koncipován tak, aby se zamezilo úniku oleje při jeho výměně v rámci servisní prohlídky. Chlazení je zajištěno chladicím hliníkovým chladičem o ploše 21 dm2 a je doplněno dvourychlostím ventilátorem o výkonu 460 W, který je řízený počítačem motoru.
Převodové ústrojí
Čtyřválcový motor DV6 TED4 je spojen s ručně řazenou zesílenou pětistupňovou převodovkou typu BE4, její převodové poměry jsou uzpůsobeny různým charakteristikám výkonu a točivého momentu. Převodovka je ovládána lanky se zkrácenými převody, čímž je zajištěna ideální součinnost s pohonnou jednotkou a snadnost a přesnost řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Suchá jednokotoučová spojka o poloměru 230 mm má hydraulické ovládání s automatickým vymezováním vůle. Verze 206 CC HDI 1.6 FAP je v základní výbavě vybavena hliníkovými koly 6,5J16 se sklonem paprsků kola 28 mm a pneumatikami 205/45 R16 W s obvodem 1,799 m.
Podvozkové skupiny
Podvozek a tlumení přebírá verze 206 CC 1.6 l HDI FAP od modelu s benzinovým motorem 2.0. Podvozkové skupiny jsou tvořeny přední nápravou typu pseudo Mc Pherson s odděleným zkrutným stabilizátorem o průměru 21 mm a integrovanými hydraulickými tlumiči s přetlakem 3 bary. Zadní náprava s vlečenými rameny má uložení ramen bez vůle, průměr zkrutného stabilizátoru je 19 mm. Rozdíly mezi oběma verzemi jsou pouze v pružnosti kola, která je o něco nižší (42 mm/100 kg oproti 46 mm/100 kg), průběhu tlumení, který byl optimalizován a zvětšenému průměru příčného zkrutného stabilizátoru o 1 mm. Podobně jako u hatchbacku 206 si vedení výfukového potrubí motoru DV6 vyžádalo náhradu původního plochého nosníku novým, modifikovaným typem. Pevnost celku zajišťuje vzpěra upevněná na předních kloubech trojúhelníkových ramen tlumičů. Verze 206 CC HDI FAP jsou sériově vybaveny systémem kontroly stability ESP TEVES typ MK 60. Tlačítko « ESP » umístěné nalevo od sloupku řízení umožňuje dle potřeby vypnout funkci systému proti prokluzu kol a ESP. Řidič je na deaktivaci funkcí upozorněn kontrolkou na sdruženém přístroji. Obě funkce jsou znovu automaticky aktivovány při novém startu motoru nebo při stisknutí tlačítka ESP.
Řízení
Hřebenové řízení u verzí 1.6 HDI FAP zahrnuje integrovaný hydraulický posilovač s proměnným účinkem. Elektrohydraulické posilování je zajišťováno skupinou elektrického čerpadla umístěného u motoru vozu. Hydraulický tlak v mechanismu je řízen podle rychlosti vozidla, rychlosti otáčení volantem a teploty oleje. Kromě své přirozené tendence ke snížení spotřeby paliva, a tím emisí CO2, zvyšuje tento systém znatelně uživatelské pohodlí.
Brzdová soustava
Vysoce výkonný brzdový systém verze 206 CC s benzinovým motorem najdeme i u verzí 206 1.6 HDI FAP. Jeho účinnost je založena na čtyřech kotoučových brzdách (kotouče vpředu: průměr 266 mm a tloušťka 22 mm, plné vzadu: průměr 247 mm a tloušťka 8 mm), s třemenem s jedním pístem o průměru 54 mm vpředu a 30 mm vzadu. Verze 206 CC HDI je sériově vybavena systémem kontroly stability ESP (Teves MK 60), který koordinuje činnost následujících čtyř systémů. Systém proti zablokování kol ABS zajišťuje stabilitu a ovladatelnost vozu při brzdném manévru na kluzkém povrchu. Elektronický rozdělovač brzdného účinku REF řídí velikost brzdného tlaku vyvíjeného systémem na jednotlivá kola v závislosti na míře přilnavosti každého z nich k povrchu vozovky. Jedná se o funkci, která se významně podílí na dalším zlepšení stability vozu. Systém proti prokluzu kol ASR analyzuje prokluz poháněných kol a optimalizuje jejich pohon snížením točivého momentu motoru a (nebo) přibrzděním prokluzujícího kola. Poslední funkcí je dynamická kontrola stability, která má za úkol kontrolovat velikost odstředivé síly působící na vůz a eliminovat jeho počínající přetáčivou nebo nedotáčivou tendenci. Navíc k systému kontroly stability ESP je tato verze podobně jako ostatní modely 206 vybavena i dalšími funkcemi jako podpora brzdění v kritických situacích EVA a samočinná aktivace výstražných světlometů při prudké brzdné reakci.