Modernizovaný Mercedes CL umí čelit i bočnímu větru!
Nejluxusnější Mercedes se pro modelový rok 2011 podrobil modernizaci. Jak je u tohoto výrobce obvyklé, za designem svých vozů si vždy pevně stojí, takže opticky se toho moc nezměnilo, o to více se zapracovalo na technice pod karosérií. Osmiválec pro typ CL500 je zcela nový, přibyly další bezpečnostní a komfortní jízdní asistenty, změny jsou připraveny i pro odvozené modely AMG…
Modernizované kupé CL se trochu nezvykle představilo na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu. U Mercedesu je facelifting tradičně velmi mírný, nejmarkantnější změnou se zdají být světlomety s vestavěnými LED diodami pro denní svícení, modifikovaných nárazníků či masky chladiče si všimne až hodně trénované oko. Totéž platí pro zadní sdružené svítilny a design koncovek výfuků.
Nový motor pro CL500Slabší s dvojice- ta osmiválcová- dostala nový přeplňovaný osmiválec s objemem 4 663 ccm litru, o kterém jsme předběžně informovali už zde. Přestože má téměř o litr nižší zdvihový objem než předchůdce, díky dvojitému přeplňování (jedná se klasické biturbo se stejně velkými turbodmychadly- pro každou řadu válců jedno) nabízí znatelně vyšší výkon i točivý moment. S výkonem 320 kW a točivým momentem 700 N.m překonává svého většího, atmosféricky plněného předchůdce o 35 kW a 170 N.m…
Přímé vstřikování benzínu pracuje s tlakem 180 barů, sériově je ve spojení s tímto motorem integrován i systém Start/Stop a účinnější alternátor pro vykonávání rekuperace kinetické energie.
Kombinovaná spotřeba paliva navzdory zvýšenému výkon klesla na hodnotu 9,5 l/100 km, čímž si tento motor zasloužil i „ekologický“ přídomek BlueEfficiency.
2070 kg vážící CL500 zrychlí z nuly na sto za 4,9 s. Standardně se dodává samočinná převodovka 7G-Tronic, jedno jestli se jedná o klasickou verzi CL500 s pohonem zadních kol nebo o permanentní čtyřkolku CL500 4Matic.
U CL600 prakticky beze změn
Pro náročnější zákazníky s ještě tučnějším kontem, kteří spíše než k písmenům AMG inklinují k okázalému luxusu, je tradičně připraven model C600. Jeho dvanáctiválec biturbo s objemem 5513 ccm sice s novým modelovým rokem nepřibral žádné kilowatty navíc, otázkou je, zda by to při hodnotách 380 kW a 830 N.m vůbec měl zapotřebí…
Vzhledem k enormnímu točivému momentu se dodává pouze velmi robustní pětistupňová automatika, která však díky obrovskému rozpětí použitelných otáček motoru není žádným citelným handicapem. Protože už typ CL500 při akceleraci 0-100 km/h balancuje na samotné hranici adheze pneumatik, nepřináší dalších 60 kW dvanáctiválce žádný markantní rozdíl (4,6 s proti 4,9 s). A to i z důvodu, že pohotovostní hmotnost zde činí už 2185 kg a pohon všech kol nelze k CL600 pořídit.
Náskok tří desetin vteřiny ve sprintu a image dvanáctiválce se krutě zaplatí v pořizovací ceně a následně i spotřebě paliva. Výrobce udává 13,8 litru v kombinovaném provozu, tedy asi o 4 litry víc než u téměř podobně dynamického CL500 s novým přeplňovaným osmiválcem.
Ve výbavě vše myslitelné a ještě něco navíc
Hlavní technickou novinkou modernizovaného CL jsou kromě přeplňovaného osmiválcového motoru nové bezpečnostně-asistenční funkce, které dosud v nabídce nebyly. Předně je to rozšíření adaptivního odpružení Active Body Control (je standardem u vozů s pohonem zadních kol, CL500 4Matic má vždy „jednoduchý“ Airmatic) o funkci „vyrovnávání“ negativních pohybů karosérie při bočním větru nebo náhlém větrném střihu.
Teprve až nyní se do CL instaluje Active Lane Keeping Assist- nebo-li varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a také Active Blind Spot Assist, což je systém hlídající slepé úhly.
Systém Night View Assist Plus, který rozšiřuje známé noční vidění o větší zvýraznění chodců je stejně jako většina výše zmíněných systémů příplatková záležitost i pro vrcholný CL600. Jinak je ale standardní bezpečnostní i komfortní výbava ohromující, jak se nejvýše postavený (nesportovní) model značky sluší. Zajímavý je i nový centrální displej s technologií SplitView, který je schopen promítat rozdílný obsah řidiči i spolujezdci- v závoslosti na úhlu pohledu na něj. Zatímco řidič může sledovat například navigaci, spolujezdec klidně třeba DVD...
Změny i u AMG
Modernizace u CL se dotkne i obou malosériových verzí s věhlasnými doplňkovými písmeny AMG. Informace zatím nejsou oficiální, nicméně nějaká čísla už ven unikla. Slabší verze CL63 AMG by měla dostat namísto dosavadního atmosférického osmiválce s objemem 6,2 litru menší, ale přeplňovaný osmiválec biturbo o objemu cca 5,5 litru. Výkon by měl dosahovat hodnoty 400 kW a točivý moment 800 N.m.
Větší a ještě dražší CL65 AMG by měl svůj dosavadní dvanáctiválec biturbo s objemem 6,0 litru posílit z dosavadních 450 kW na 463 kW, přímo ohavný točivý moment 1000 N.m. by měl zůstat na stejné úrovni.... /daje o AMG doplníme jakmile budou oficiální
Nejdůležitější údaje:
CL500 BlueEfficiency: 4663 ccm, 320 kW při 5250/min., 700 N.m při 1800-3500/min., převodovka 7Aut.; 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 9,5 l/100 km.
CL500 4Matic BlueEfficiency: 4663 ccm, 320 kW při 5250/min., 700 N.m při 1800-3500/min., převodovka 7Aut; 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 10,1 l/100 km.
CL600: 5513 ccm, 380 kW při 5000/min., 830 N.m při 1900-3500/min., převodovka 5Aut.; 250 km/h, 0-100 za 4,6 s., spotřeba 13,8 l/100 km.