Nová generace Mitsubishi L200 má české ceny, milion stačí i na vrchol nabídky | Autanet.cz

Nová generace Mitsubishi L200 má české ceny, milion stačí i na vrchol nabídky

Kamenité kopce v okolí španělské Malagy nám jasně dokázaly, že šestá generace celosvětově prodávaného pick-upu se povedla. Novinka přijíždí se zcela přepracovanou přídí a řadou technických novinek v čele s novým motorem, automatickou šestistupňovou převodovkou nebo přiřaditelným Full time pohonem 4WD s redukcí.

L200 je čtvrtým nejprodávanějším pick-upem v Evropě. V Česku se prodává celkem v pěti verzích. Vybírat je možné ze třech stupňů výbavy a dvou převodovek.


Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) přesně 40 let po uvedení svého prvního jednotunového pick-upu představila v listopadu 2018 šestou generaci modelu L200. Celosvětově se tak zatím prodalo přes 4,7 milionu vozů a z toho 416 000 je v Evropě stále v provozu.

  • L200 se prodává ve 150 zemích světa a je současně celosvětově druhým nejprodávanějším modelem značky Mitsubishi (mezi Outlanderem a ASX) a sehrává klíčovou roli především pak ve strategickém regionu ASEAN (cca 30 % globálního trhu s pick-upy, napříč všemi značkami).
  • L200 nové generace spojuje spolehlivost, vylepšené schopnosti na silnici i v terénu – především díky přídavné rozdělovací převodovce systému pohonu všech kol Super Select 4WD II, nebo rozšířenému novému režimu „Off Road“ a systému HDC pro sjíždění svahů a pohodlí i výbavu na úrovni osobních automobilů. L200 reprezentuje to nejlepší ze zástupců opravdových čtyřkolek Mitsubishi – ve své formě i obsahu – a kráčí tak ve šlépějích legendárního Pajera.
  • Nová generace modelu L200 pro globální trhy se vyrábí v Thajsku – v největším výrobním závodu značky Mitsubishi mimo území Japonska. A „drsný a nezlomný“ model se v evropských autosalonech objeví již v září 2019.

Indonésie je jedním z mnoha trhů, kde má L200 nejlepší možnost ukázat schopnosti za nejnáročnějších provozních podmínek – ať již jde o převoz těžkého nákladu, vysoké nebo nízké teploty či extrémní terén. Na druhé straně planety v Chile se Mitsubishi L200 stalo nejen oblíbeným pracovním strojem v báňském průmyslu, ale dokonce vévodí žebříčkům prodejů napříč všemi segmenty a kategoriemi, a to přesně ze stejných důvodů. Prokazuje se tak význam neustálého oboustranného dialogu mezi Mitsubishi a jejími globálními zákazníky po celých čtyřicet let v rámci vývoje celkové koncepce jednotunového pick-upu Mitsubishi.

Vývoj šesté generace modelu představoval v rámci společnosti zcela zásadní projekt.
Nejen proto, že tento klíčový model reprezentuje 15 % celosvětových prodejů značky Mitsubishi, ale i kvůli takzvanému „haló efektu“ tohoto modelu na značku již od roku 1978 a proslulé pověsti pohonu 4WD, k němuž tento model nemalým dílem přispěl: připomeňme si, že první systém 4WD modelu Pajero z roku 1982 byl odvozen od pohonu, který se v roce 1978 poprvé objevil v pick-upu Mitsubishi.

Napříč celou čtyřicetiletou historií pick-upů značky Mitsubishi hraje design tradičně důležitou roli, kterou je přimět zákazníka navštívit autosalon, a to bez ohledu na světový region. Tyto vozy se vždy pyšnily svými schopnostmi, ale současně i hezkým vzhledem. Čistý design L200 v rychle se měnícím segmentu, do nějž přibyli noví ambiciózní hráči, však postupně přestával stačit. V důsledku toho se pátá generace L200 začala rozcházet s očekáváními zákazníků po celém světě: „drsný vzhled, robustnost, stabilita a dynamika“.  L200 se chlubí zbrusu novou karoserií v přední i zadní části kabiny, ale současně si zachovává typické rysy Mitsubishi, jako je okenní čára, zaoblený přechod mezi kabinou a ložnou plochou nebo robustní horizontální charakteristické křivky, které podtrhují vzezření karoserie jako celku:

Nové designové prvky přední části vozu

  •  Vyšší kapota (+40 mm)
  • Užší a vyšší maska chladiče se dvěma širokými lištami (horní je protažena až do štíhlých světlometů), které vůz opticky rozšiřují – oproti tenkým a šikmým vertikálním lištám předchozího provedení L200
  • Vyšší, hranatější a více otevřený otvor přívodu vzduchu pod maskou chladiče, orámovaný z obou stran chromovým tvarem dynamického štítu ve tvaru bumerangu
  • Skupinové světlomety přesunuté z okrajů spodního přívodu vzduchu do velkých vertikálních „pouzder“, opticky definující široká ramena předních blatníků s návazností na výrazné tvary podběhů kol
  • Nová pozice předních mlhových světel pro lepší osvětlení po obou stranách vozu
  • O propracovanosti technického řešení vypovídají i jemné detaily dvojice trysek ostřikovačů předních světlometů;
  • Spodní část nárazníků je výraznější a umožňuje nájezdový úhel plných 30°
  • Nové plně LED světlomety (dálková světla, světla denního svícení a obrysová světla) odrážejí proslulou preciznost konstrukčních řešení Mitsubishi; to platí i pro začlenění světel denního svícení do designu masky chladiče ve prospěch výrazné identity přední masky.  

Nové designové prvky zadní části vozu

  • Zcela přepracovaná ložná plocha je hranatější a působí robustněji; zadní světla nyní téměř dosahují nejvyšší úrovně výklopné zádě a svým protažením do zadních blatníků působí jako širší, hlubší a stabilnější.
  • Charakteristický design koncových a brzdových LED světel propůjčuje L200 výraznější vizuální identitu při pohledu zezadu a současně zlepšuje viditelnost.
  • O něco níže zaujme robustnější a lépe integrovaný zadní nárazník pro důkladnější ochranu bez negativních dopadů na zadní nájezdový úhel (stále 22° jako v minulosti).
  • Totéž platí pro zadní blatníky, jejichž přesahující část propůjčuje vozu robustnější vzezření.
  • Proměna z „elegantního“ k „robustnímu“ pokračuje též provedením 18" litých kol, která namísto předchozích dvanácti tenkých paprsků používají šestici robustních zdvojených paprsků.
  • Styl a praktické vlastnosti pro jízdu v terénu za reálných podmínek jdou ruku v ruce s terénními schopnostmi vozu a širšími nášlapnými prahy na bocích (pro lepší přístup). Přejezdový úhel činí 24°.

Důležitá je také skutečnost, že L200 šesté generace zůstává v „pětimetrové kategorii“ (5225 mm u provedení Double Cab – bez zadního nárazníku, oproti 5205 mm končícího modelu), což má pozitivní dopad na parkování, manévrování (stále s nejmenším poloměrem otáčení v dané třídě – 5,9 m). Celková hmotnost je také klíčovou podmínkou nízké spotřeby paliva, a tedy i nízkých emisí CO2 , což v důsledku znamená nízké provozní náklady například firemních uživatelů. V rámci uvedených rozměrů se však konstruktéři MMC skvěle popasovali s délkou ložné plochy (1520 mm – stejně jako předtím), odpovídající 29 % celkové délky vozu, navíc s výhodou nejmenšího poloměru otáčení v daném segmentu (5,9 m).

Jízdní schopnosti ‚Beyond Tough‘

L200, jakožto předchůdce moderní éry systémů 4WD od Mitsubishi Motors z počátku 80. let, si po všech pět následných generací uchoval konkurenční výhodu, zejména pak uvedením první přídavné rozdělovací převodovky Super Select v roce 1991 – jediného podobného systému na trhu, který dokázal nabídnout stálý pohon 4WD na silnici A ZÁROVEŇ stálý pohon všech kol 4WD (s redukcí) pro jízdu v terénu.

Systém Super Select (nyní s označením „Super Select 4WD-II“), původně vyvinutý pro model Pajero, umožňuje řidiči zvolit nejvhodnější nastavení podle aktuálního terénu a jízdních podmínek. Lze jej přepínat mezi režimy 2WD a 4WD bez nutnosti zastavovat (až do rychlosti 100 km/h – s výjimkou režimů 4WD Low / Lock pro jízdu v extrémních podmínkách), a to na jakémkoli povrchu.

Systém Super Select 4WD II pak výrazně zlepšuje trakční schopnosti při jízdě s prázdnou korbou. Součástí systému je uzávěrka mezinápravového diferenciálu, která zajišťuje mimořádné schopnosti při jízdě v terénu. Když není zařazena uzávěrka mezinápravového diferenciálu, L200 využívá samosvorných schopností mezinápravového diferenciálu Torsen LSD, který je jeho součástí, a který velmi citlivě reguluje rozdělení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4H, kdy přispívá k výtečné ovladatelnosti a snadné jízdě na nejrůznějších površích, od kvalitního asfaltu až po obtížné terénní úseky.

Systém Super Select 4WD-II je oproti konkurenčním řešením rovněž vybaven redukcí 1:2,566 (4LLc) pro extrémní terén, kdy samotná elektronika obvykle naráží na své limity. Pro maximální záběr na nezpevněném povrchu se na přání dodává i zadní samosvorný diferenciál nebo uzávěrka zadního diferenciálu. Tato elektromagneticky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu na zadní nápravě přispívá k celkovým terénním schopnostem vozidla.

L200 šesté generace přináší dva nové prvky aktivní bezpečnosti, které přispívají k lepším schopnostem v terénu:

Nový režim Off-road se aktivuje spínačem vedle otočného voliče 4WD a je k dispozici pro vozy vybavené manuální i automatickou převodovkou; v závislosti na jízdních podmínkách umožňuje volit z jízdních režimů GRAVEL (štěrk), MUD/SNOW (bahno/sníh), SAND (písek) a ROCK (kamení, pouze v režimu 4LLc). Integrované řízení výkonu motoru, automatické převodovky a brzdění je sladěno se systémem aktivního řízení stability a řízení trakce, kdy vůz reguluje míru prokluzu kol v závislosti na rychlosti vozu s cílem co nejvíce zlepšit schopnosti v terénu a vyproštění vlastními silami na nepříznivém povrchu:

  • GRAVEL (štěrk) - tento režim kombinuje optimální akceleraci a stabilitu na nezpevněných cestách, kde může docházet k prokluzu kol kvůli drobnému kamení.
  • MUD/SNOW (bahno/sníh) - tento režim reguluje prokluz kol, aby zamezil uvíznutí vozu a zajistil směrovou stabilitu při rozjezdu. Jakmile se vůz spolehlivě rozjede, systém dovolí určitý prokluz a potlačuje zásahy do řízení trakce, aby předešel obavám ze zbytečného omezování výkonu motoru. Když systém zaznamená, že by vůz mohl uvíznout v bahně nebo sněhu, oslabí zásahy do řízení výkonu motoru, aby zlepšil „samovyprošťovací“ schopnosti vozu.
  • SAND (písek) -  při rozjezdu vozu v tomto režimu systém potlačuje prokluz kol s cílem zamezit uvíznutí vozu, kdy při nechtěném prokluzu kol dochází k propadání se celého vozu do hlubokého písku a aktivací samosvorného diferenciálu zlepšuje schopnost vyprostit se vlastními silami. Jakmile se vůz spolehlivě rozjede, systém dovolí určitý prokluz a potlačuje zásahy systému aktivního řízení stability a systému řízení trakce, aby předešel obavám ze zbytečného omezování výkonu motoru. U vozů s automatickou převodovkou začne převodové ústrojí optimálně časovat řazení vzhledem k požadavkům režimu SAND a volbou správných převodů udržuje vysoký točivý moment.
  • ROCK (kamení) - když systém detekuje, že příčně protilehlá kola nemají dostatečný kontakt s povrchem (např. při výkyvu a křížení náprav), resp. pokud je potřeba zlepšit záběr a stabilitu při jízdě do kopce, snaží se zamezit ztrátám hnací síly potlačováním prokluzu kol, kdy v podstatě plní roli diferenciálu se zvýšenou svorností.

U vozů s automatickou převodovkou začne převodové ústrojí optimálně časovat řazení vzhledem k požadavkům režimu ROCK a volbou správných převodů udržuje vysoký točivý moment.

  • Výchozím nastavením je režim GRAVEL;
  • Každý z režimů odpovídá nastaveným pozicím 4WD systému Super Select 4WD-II;
  • Uzávěrka diferenciálu zadní nápravy má vyšší prioritu než režim Off Road;
  • Jakmile je zapnuta uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, uvedené režimy nejsou k dispozici.

Asistent pro sjíždění svahů (HDC) - Pomocník pro sjíždění svahů, který se rovněž ovládá spínačem vedle kruhového ovladače 4WD a je k dispozici u vozů s manuální i automatickou převodovkou, udržuje stabilní rychlost vozu při sjíždění svahu za situací, kdy nestačí samotné brzdění motorem.
Systém dokáže při jízdě ze svahu udržovat konstantní rychlostí jízdy 2 až 20 km/h (3 až 20 km/h u vozů s manuální převodovkou). Konkrétní rychlost nastavuje řidič a nad jejím udržováním bdí systém aktivního řízení stability (ASC) a systém řízení trakce – hydraulická jednotka ECU ovládající tlak v brzdové soustavě.

  • U vozidel vybavených automatickou převodovkou lze navolit libovolný jízdní režim; u vozidel s manuální převodovkou musí být zvolen režim 4LLc;
  • Při aktivním automatickém brzdění pomocníkem HDC svítí brzdové světlo;
  • Po aktivaci pomocníka pro sjíždění svahů lze podle potřeby zvýšit nastavenou rychlost sešlápnutím plynového pedálu. V takovém případě se postupně omezí tlak v brzdové soustavě s následným zvýšením rychlosti jízdy. Jakmile řidič plynový pedál uvolní, nastaví se nová rychlost systému HDC.

L200 bere v potaz náročné podmínky, za nichž jsou pick-upy často provozovány, a proto již dlouhá léta intenzivně využívá panely karoserie z vysokopevnostní oceli (v prostoru kabiny i ložné plochy) s příznivým dopadem na pokles hmotnosti a zvýšení tuhosti. V případě L200 nové generace se zvýšila celková odolnost a zlepšily jízdní schopnosti díky účinným výztuhám pro zvýšení torzní tuhosti v konstrukci motorového prostoru a v podvozkovém rámu, kabině a spojích ložné plochy.

L200 na řadě míst využívá strategicky rozmístěné zvukově izolační materiály a materiály pohlcující hluk i vibrace společně s tužším podvozkovým rámem, kabinou a ložnou plochou v zájmu tichého prostředí a pohodlí v kabině. Nová L200 musí kromě toho spolehlivě odolávat nepříznivým provozním podmínkám, kterým jsou pracovní pick-upy tradičně vystaveny v nejrůznějších oblastech a situacích po celém světě, a proto konstruktéři věnovali pozornost otázkám degradace vlivem stárnutí, kterým se zde čelí nasazením oceli odolné proti korozi v prostoru kabiny i ložné plochy, stejně tak jako účinným použitím těsnicích materiálů.

L200 šesté generace si zachovala uspořádání rámu a podvozku předchozí 5. generace (vinuté pružiny vpředu / listová pera vzadu), aby dokázalo nabídnout přiměřenou kombinaci pohodlí a vysoké nosnosti za reálných provozních podmínek, nicméně i v tomto případě přichází s vylepšenými vlastnostmi:

  • Vpředu: zvýšení tuhosti pružin + zvětšení tlumičů
  • Vzadu: zvýšení tuhosti pružin + zvýšení počtu listů pružin (z 5 na 6) + optimalizace tlumicí síly tlumičů

U vozů na 18" kolech se přední brzdové kotouče zvětšily z 294 na 320 mm a zároveň se zde objevují dvoupístkové brzdové třmeny (2x 45 mm namísto dříve používaných jednopístkových třmenů 60 mm).
Současně se zlepšily materiálové vlastnosti brzdového obložení.

Nový dieselový motor o objemu 2 268 cm3

Nová jednotka je vylepšením agregátu Mitsubishi 4N1: celohliníkového čtyřválce 16v se dvěma vačkovými hřídeli a vysokotlakým přímým vstřikováním paliva typu common rail s novou generací vstřikovačů a nízkým kompresním poměrem – který byl kdysi celosvětově prvním naftovým motorem s proměnným časováním ventilů; tato nová verze, vyvinutá speciálně pro L200, se pyšní výrazným snížením třecích sil pohyblivých dílů a zároveň zásadním zlepšením odezvy soustavy vstřikování (nová konstrukce vstřikovačů paliva přinesla mimo jiné nižší únik tlaku ze vstřikovačů, čímž je dosaženo zkrácení času při startu motoru).  

Provedená opatření znamenají nižší spotřebu paliva, čistší výfukové emise a nižší mechanickou hlučnost. Dále se nyní snížením hmotnosti pístů, ojnic a klikového hřídele podařilo dosáhnout hladší a lineárnější akcelerace v celém rozpětí otáček. Jednotka prošla úpravami ve snaze splnit přísnější emisní předpisy EU v rámci metodiky měření WLTP; L200 šesté generace tak splňuje požadavky emisní normy Euro 6d temp. Z opatření ke snížení emisí jmenujme systém čištění výfukových plynů (SCR) se vstřikováním močoviny (AdBlue) ke snížení úrovně emisí NOx.

Tato menší a lehčí jednotka ve výsledku nabízí srovnatelné parametry jako předchozí agregát 2,4 litru „Normal Power“, ovšem nyní splňuje výrazně náročnější pravidla WLTP, kdy se příznivě projevuje i výhoda nižší hmotnosti L200 oproti konkurenčním modelům:               

Nová 6st. automatická převodovka

Konstruktéři Mitsubishi zohlednili vlastnosti naftového motoru 2268 cm3 s označením 4N14 a nahradili předchozí 5st. automatické ústrojí (původem z modelu Pajero) šestistupňovou převodovkou, která se chlubí lepšími vlastnostmi a nižšími emisemi, kterých dosahuje mimo jiné širším rozsahem převodových stupňů, které přinášejí lepší odstupňování a nižší otáčky motoru při jízdě vysokou rychlostí např. na dálnici.

Celé ústrojí tak doprovází tišší chod za vysokých rychlostí jízdy, rovněž přináší zlepšení účinnosti přenosu točivého momentu a úspory hmotnosti díky nasazení elektromagnetického olejového čerpadla s jednodušším ovládáním systému Auto Stop & Go (AS&G). U vozu, který se používá denně za náročných podmínek (které v nejodlehlejších částech světa bývají často extrémní) má ochrana posádky v pečlivě navrženém interiéru tu nejvyšší důležitost.

L200 šesté generace navíc přináší několik nových důležitých bezpečnostních prvků, z nichž některé jsou v tomto segmentu a v této cenové kategorii jedinečné:

  • Funkce všesměrového sledování  používá čtveřici kamer v přední i zadní části vozidla a ve vnějších zpětných zrcátkách ke sledování prostoru kolem vozidla, čímž zprostředkuje plný rozhled v úhlu 360° se zobrazením všech překážek na displeji. Díky tomuto systému může řidič snadno zkontrolovat slepé úhly výhledu vpředu, vzadu i po obou stranách vozidla. Po zařazení zpátečky se pak na displeji zobrazí v obrazu ze zadní kamery virtuální mřížka s vodícími čarami pro snazší couvání.
  • Systém zmírňování následků čelní kolize (FCM) používá kameru a laserový radar k rozpoznávání vozidel nebo chodců vpředu, čímž přispívá k vyšší bezpečnosti jízdy. Když systém usoudí, že hrozí střet s překážkou, aktivuje zvukovou výstrahu a zahájí brzdění s cílem vyhnout se kolizi nebo zmírnit její následky.
  • Systém pro sledování slepých úhlů s asistentem pro změnu jízdního pruhu (BSW + LCA) využívá mikrovlnný radar v zadním nárazníku k rozpoznávání vozidel přijíždějících zezadu nebo pohybujících se vzadu po stranách, kam řidič ze své pozice zpravidla nevidí. Pokud systém rozpozná jiné vozidlo, upozorní řidiče na jeho přítomnost rozblikáním kontrolky v příslušném zpětném zrcátku. Pokud dá řidič znamení, že chce přejet do pruhu, kde již zezadu přijíždí jiné vozidlo, systém jej upozorní rozblikáním kontrolky v příslušném zpětném zrcátku a aktivací zvukové výstrahy.
  • Systém pro monitorování provozu za vozidlem (RCTA) - využívá mikrovlnný radar v zadním nárazníku k rozpoznávání vozidel pohybujících se vzadu po stranách, kam řidič ze své pozice zpravidla nevidí, resp. automobilů projíždějících příčně za vozidlem. Při couvání z garáže nebo jiných manévrech ve stísněných prostorách upozorňuje řidiče na přítomnost jiného vozidla stojícího vzadu nebo přijíždějícího zezadu rozblikáním kontrolky v příslušném zpětném zrcátku, aktivací zvukové výstrahy a blikající zprávou v přístrojovém štítu.
  • Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla (UMS) zmírňuje následky kolize zpomalením vozidla při rozjíždění nebo couvání. Pokud systém využívající ultrazvukové senzory v předním a zadním nárazníku rozpozná překážku ve směru jízdy, aktivuje zvukovou výstrahu a současně sníží výkon motoru v případě, že řidič omylem sešlápne akcelerační pedál příliš rychle nebo silně. Systém UMS funguje v rozsahu 4 metrů před a za vozidlem.

Tyto nové bezpečnostní prvky doplňují stávající prvky výbavy, kterými disponovala předchozí generace L200

  • Bezpečnostní systém přednostního brzdění (BOS)
  • Brzdový asistent
  • Signalizace nouzového brzdění (ESS)
  • Varování při opuštění jízdního pruhu (LDW)
  • Aktivní řízení stability a trakce (ASTC)
  • Pomocník pro rozjezd v kopci (HAS)
  • Asistent stability přívěsu (TSA)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč