Nové BMW X3 (F25) oficiálně! | Autanet.cz

Nové BMW X3 (F25) oficiálně!

15. 07. 2010
Sdílet článek

Po šesti letech výroby, během nichž spatřilo světlo světa více než 600 tisíc exemplářů, dochází v řadě X3 k výměně stráží. Nová generace s interním označením F25 je opět napěchována špičkovou technikou, bude se však vyrábět až v daleké Jižní Karolíně- stejně jako velké modely X5 a X6.

Nová generace X3 nepřichází s žádným velkým designovým přelomem, právě naopak. Silueta a hlavní výrazové prvky, jakými jsou třeba poměr převisů vůči rozvoru i specifický tvar bočního prosklení, zůstávají beze změn, takže identifikace „iks trojky“ zůstává i v záplavě nových modelů BMW poměrně jednoduchá.
Při porovnání obou generací vynikne o něco širší a přitom nižší karosérie i jednodušší tvar předních světlometů. Celek sice není zrovna výjimečně originální, ale svou přirozenou elegancí nikoho neurazí a z hlediska morálního stárnutí bude jednou jeho „neextremistická“ povaha jedině k dobru. Také změny na zádi jsou velmi decentní povahy, týkají se hlavně „prohnutí“ víka zavazadelníku směrem dovnitř a nových koncových svítilen.


Vnější rozměry jsou: 4648x 1881x 1661 mm (DxŠxV), rozvor se zvětšil pouze 15 mm na hodnotu 2710 mm. Jako správný zástupce kategorie SUV (či SAV) dokáže X3 díky světlé výšce 212 mm zdolat většinu polních cest i bezbolestné přejezdy obrubníků u supermarketů, do opravdového terénu s kládami a balvany se stejně nikdy v životě nepodívá, byť by to třeba technicky propracovaný pohon všech kol xDrive v určité míře umožňoval. Teritoriem X3 byla je a bude silnice, ví to výrobce a tuší to i zákazníci.

Na svou cenu konečně vypadá
Pořádné změny k lepšímu se dožil interiér. Tvar palubní desky je už zcela adekvátní sebevědomé ceně a možná už ani základní X3 nebude, na rozdíl od předchůdce, tak dojemně vyžadovat dodatečnou čtvrtmilionovou investici do lepších materiálů.
Vůbec z interiérů všech nových BMW je cítit, že právě jim odchod extravagantního amerického šéfdesignéra automobilce jedině prospěl…  Palubní deska přechází několika rafinovanými křivkami ve středový panel natočený k řidiči, čtveřice kruhových přístrojů i vkusně zakomponovaná obrazovka systému iDrive jsou nyní konečně standardem, nikoliv jen zbožným přáním.
Také na praktičnosti a komfortu se zapracovalo. Do kapsy v předních dveřích se poprvé vejde PET láhev, interiér je o něco širší a vzadu je pro kolena víc místa. Příplatkové boční „terénní“ prahy, které v minulé X3 téměř znemožňovaly nástup do vozu bez zašpinění nohavic, už zde nenajdeme. Zavazadelník má velmi slušný základní objem 550 litrů, po sklopení zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) se zvětší až na 1600 litrů.

Start/Stop poprvé i s automatem
Trochu nezvykle začne prodej nové X3 pouze s dvojicí motorů.
Tím slabším, levnějším a v konečném důsledku nejžádanějším bude lehký a výkonný dvoulitrový diesel ve své poslední generaci, jaký nedávno obohatil i pětkovou řadu. Má výkon 135 kW i velmi plochý průběh točivého momentu s vrcholem 380 N.m při 1750 až 2750/min. Jím osazený model xDrive20d dosáhne maximální rychlosti 210 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 s. A to bez ohledu na to, zda je tento motor spojen se šestistupňovou manuální, nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. Taktéž kombinovaná spotřeba je vždy 5,6 l nafty na 100 km, liší se pouze hodnoty ve městě (manuál 6,7 a automat 6,1!) a mimo město (manuál 5,0; automat 5,3).

Stlačit hodnotu kombinované spotřeby u takto velkého pseudoterénního vozu, nota bene s pohonem všech kol- byť spojeným jen v případě potřeby, by bylo bez systému Start/Stop hodně těžké. A proto jej má xDrive20d ve standardu. Zřejmě právě pro ni se musela s tímto „zeleným“ systémem naučit spolupracovat i zmíněná automatická převodovka: V nové X3 je to vůbec poprvé, co je kombinace Start/Stop a automatu možná, doposud městské vypínání motoru mohly využívat pouze vozy s manuálním řazením

Příznivci benzínových motorů se mohou těšit na fenomenální přeplňovaný přímovstřikový třílitrový šestiválec, který bude k dispozici v druhém modelu- xDrive35i. Pochází z nové řady N55, která debutovala minulý rok a prvním nasazením byl model 535i GT, posléze i standardní karosářské varianty pětkové řady. Od dříve známých motorů s dovětkem 35i se liší jediným turbodmychadlem s děleným vstupem výfukových plynů Twin Scroll a aplikací proměnného časování i zdvihu ventilů Valvetronic.
Motor má výkon 225 kW a šokuje neuvěřitelným rozsahem otáček, v němž kulminuje točivý moment: vrchol 400 N.m je k dispozici od 1300 do 5800/min! xDrive35i se standardně dodává s osmistupňovou automatikou (zde už bez Start/Stop funkce), dosahuje maximální rychlosti 245 km/h a sprint na stovku zvládne za neskutečných 5,7 s. Kombinovaná spotřeba je dle výrobce pouhých 8,8 litru (11,2 město; 7,4 mimo).

Pro USA bude k dispozici i atmosférický třílitr s výkonem 190 kW v modelu xDrive28i (známe ho i z nové pětkové řady- 528i).

Úplná bezpečnostní výbava
Obě evropské motorické varianty mají na kolech ventilované brzdové kotouče s průměrem 328 mm vpředu a 330 mm vzadu. Sériově se samozřejmě dodává stabilizace DSC (obsahuje ABS, DTC, CBC, DBC, asistent rozjezdu do kopce atd.), za příplatek ze získat elektronicky řízené odpružení Electronic Damper Control, kterým lze nastavit tuhost i útlumovou charakteristiku do několika úrovní, jimž se pak elektronika obsluhující tlumiče řídí.
Úrovně jsou Normal, Sport a Sport+, mění se s nimi i reakce motoru, účinek elektrického posilovače řízení i „mapa“ automatické převodovky. Součástí EDC je i Performance Control, který pro sportovní jízdu zafixuje přerozdělení hnacího momentu na nápravy přibližně na hodnotě 20:80 (přední: zadní) a už s ním nijak výrazně nemanipuluje. Maximálně v rámci jedné nápravy přenese více síly na vnější kolo, když chce pomoci vozu zatočit…

Jinak zde systém xDrive funguje na stejném principu jako u ostatních BMW. Rozdělení točivého momentu mezi nápravy je plynule regulovatelné podle jízdních podmínek, které si systém průběžně monitoruje z čidel systému DSC (otáčky jednotlivých kol atd.).

Při změně generací X3 se „hráblo do železa“ i na podvozku, zavěšení vpředu i vzadu bylo dle výrobce modifikováno za účelem dalšího zvýšení komfortu i agility, kde a jak si však zatím nechává pro sebe. Očekáváme postupné odhalování dalších informací, včetně chystaného rozšíření o další varianty, datum příchodu na trh atd. K vozu se pak později ještě vrátíme.

Nejdůležitější údaje:
xDrive35i:
2979 ccm, 225 kW při 5800/min., 400 N.m. při 1300- 5800/min., převodovka 8Aut., 245 km/h, 0-100 km/h za 5,7 s., spotřeba 8,8 l/100 km.

xDrive20d:
1995 ccm, 135 kW při 4000/min., 380 N.m. při 1750- 2750/min., převodovka 6Man nebo 8Aut.; 210 km/h, 0-100 km/h za 8,5 s., spotřeba 5,6 l/100 km.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto BMW

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč