Nový Volkswagen Sharan: První foto a informace
Po neskutečných patnácti letech výroby Sharanu první generace (pravda, v roce 2000 opravdu výrazně modernizovaného) se konečně chystá výměna stráží. Nový Sharan sice přijde na trh až v září, ale fotografie a některé technické podrobnosti už výrobce v souvislosti s jeho výstavní premiérou v Ženevě uvolnil. Tentokrát jde o Volkswagen se vším všudy, nikoliv „jen“ jednovaječné dvojče Fordu Galaxy- jak tomu bylo dosud
Jak dnešní trend velí, bude opět znatelně větší než dosluhující model, samozřejmě pohodlnější, technicky sofistikovanější a jeho vrcholné verze by díky své výbavě s množstvím všemožných elektronických asistentů mohly dělat konkurenci nejednomu luxusnímu sedanu vyšší třídy. Ale popořádku.
Rozměry nového Sharanu jsou 4854x 1902x 1718 mm (DxŠxV), rozvor se zvětšil o 75 mm na hodnotu 2916 mm. Příjemným překvapením jsou posuvné zadní boční dveře, které jsou praktičtější a umožňují pohodlnější nástup a výstup. Posuvné dveře stejně jako výklopné víko zavazadelníku bude možno osadit elektrickým ovládáním.
V případě do podlahy složených sedadel třetí řady má zavazdelník objem 711 litrů (měřeno po spodní hranu okna), případně 1 167 litrů v případě naložení až po strop. V případě odstranění i druhé řady sedadel je k dipozici až 2 300 litrů. A s tím se dá už i stěhovat...
Motory
Všechny (zatím) ohlášené motory budou čtyřválcové, přímovstřikové a přeplňované. U těch benzínových se základem stane malý 1,4 TSI (110 kW), který by měl vykazovat spotřebu 7,4 l /100 km. Vyšší „level“ jízdní dynamiky lze čekat od dvoulitru 2,0 TSI (147 kW), který známe třeba z minulého Golfu GTI nebo současné Octavie RS. V tomto případě má kombinovaná spotřeba činit stále nádherných 8,6 l/100 km.
Převodovky budou šestistupňové manuální, alternativně nebo výjimečně i standardně (to u 2,0 TSI) bude k dispozici i dvouspojková automatika DSG (vzhledem k točivému momentu nejvýkonnějších motorů to bude pravděpodobně starší a robustnější šestistupňová verze se spojkami v olejové lázni).
Navzdory obrovskému pokroku v pružnosti a úspornosti benzínových motorů budou drtivou většinu prodejů beztak tvořit commonrailové turbodiesely 2,0 TDI-CR. Ty budou k mání ve dvou verzích (103 a 125 kW). S tím slabším má být Sharan dokonce rekordmanem třídy v úspornosti, neboť spotřeba 5,3 l/ 100 km je u vozu této velikosti opravdu nevídaná.
Při nádrži na 70 litrů nafty to znamená teoretický jízdní dojezd kolem třinácti set kilometrů. U slabší verze 2,0 TDI 103 kW jako zatím u jediného modelu známe maximální rychlost- bude to 194 km/h. Jediný model Sharanu s pohonem všech kol 4Motion bude používat právě tento slabší z dvoulitrových turbodieselů.
Výkonnější verze se 125 kW bude mít spotřebu jen nepatrně vyšší- 5,5 l/100 km, což je rozdíl, který sotva stojí za řeč. Většina motorů bude osazena známým Start/Stop systémem, inteligentní alternátor silně bobíjející akumulátor v případě decelerace bude standardem u všech.
Výbava
Budou k mání tradiční tři úrovně výbavy resp. provedení: Trendline (základní), Comfortline a Highline. Už ta základní bude na dosavadní poměry VW docela bohatá a bude obsahovat mimo jiné třeba 7 airbagů (včetně kolenního), klimatizaci, audio s CD přehrávačem, stabilizaci ESP včetně brzdového asistentu a systému stabilizace přívěsu, senzor tlaku v pneumatikách, elektrickou ruční brzdu s funkcí snadného rozjezdu v kopci, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, denní svícení, 16-palcová litá kola, elektro-mechanický posilovač řízení, elektrické ovládání oken a mnoho dalšího.
Vůbec poprvé bude možno Sharan vybavit adaptivním podvozkem DCC (za příplatek pochopitelně), který diponuje režimy tlumení Normal/ Comfort/Sport a reguluje i světlou výšku vozu.
V nabídce příplatkových prvků figuruje i střecha s elektricky posuvným panoramatickým oknem, třízónová klimatizace, velmi propracovaný parkovací asistent (nyní schopný navést i do velmi malé mezery a vůbec poprvé i kolmo k vytyčenému místu), bezlíčový přístup, adaptivní přední světlomety, ozvučení Dynaudio se 300 W, kožené čalounění, navigace a mnoho a mnoho dalšího. Zkrátka prostor pro individualizi bude téměř nekonečný, pro zvýšení pořizovací ceny taktéž.
Na podrobnější technická data a hlavně pak na české ceny si ale musíme ještě počkat.