Nový VW Jetta: nechce být stále jen Golf s kufrem
Volkswagen se svými sedany odvozenými od úspěšného Golfu nikdy moc štěstí neudělal. Evropským zákazníkům zas tolik nezáleželo na tom, zda se jmenují Jetta, Vento nebo Bora, nikdy v nich neviděli svébytný a nějak zvlášť přitažlivý model. Vždy to pro ně byl jen „Golf s kufrem“. Ale v té nové přece jen nějaké kouzlo je, podobnost s Golfem je alespoň po designové stránce dobře potlačena
Jetta vždy hodně spoléhala na zámoří, tam v ní nikdo žádnou hlubokou filozofii nehledal a vcelku dobře se prodávala jako cenově dostupný rodinný sedan. Tamního zájmu si také Volkswagen náležitě váží a tak se premiéra nové Jetty (kód A6) odehrála rovnou na Times Square v New Yorku. Ale na Evropu samozřejmě také dojde, byť se sem bude muset plavit až z Mexika, kde ji VW bude vyrábět.
S rozměry 4,64 m (délka), 1,78 m (šířka) a 1,45 m (výška) se nová Jetta, jejíž podobu naznačil koncept New Compact Coupe, docela nebezpečně blíží Passatu. A možná ho po stránce zdařilosti a čistoty designu i překonává. Zejména lehce klesající zadní část by na sobě s klidem snesla i logo čtyř kruhů a ani přední část se světlomety ve stylu VW Polo nevypadá vůbec špatně. Být tak k dispozici i podobně zdařilá verze kombi, možná by se i ledy v evropské střední třídě pohnuly.Cestující na zadních sedadlech ocení zvětšení prostoru pro kolena o téměř 7 cm, cestující vpředu zase výrazně modernizovanou palubní desku, která už není pouhým plagiátem té v Golfu, byť se jí možná na první pohled trochu podobá.
Svébytnost končí u techniky
Asi ani největší fantasta si nedokáže představit, že by Volkswagen novou Jettu osadil něčím jiným, než právě podvozkem Golfu a agregáty, které známe prakticky ze všech „masových“ modelů tohoto koncernu. Stydět se ale určitě není za co, motory budou zastoupeny moderními přeplňovanými přímovstřikovými čtyřválci 1,2 TSI (77 kW), 1,4 TSI (90 a 118 kW) a 2,0 TSI (147 kW), commonrailové diesely budou zatím jen dva- 1,6 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW).
Převodovky jsou standardně šestistupňové manuální, alternativně lze k motorům 1,4 TSI, 2,0 TSI a 2,0 TDI získat dvouspojkovou automatiku DSG (7 st. pro 1,4 TSI, pro dvoulitry 6 st.)
Do budoucna se nejslabší benzín a nejslabší diesel rozrostou o zvláště úsporné verze Blue Motion, které hodnotami 5,3 l/100 km (1,2 TSI BM) a 4,1 l/100 km (1,6 TDI BM) budou patřit k nejlepším ve střední třídě.
Výrobce zatím neupřesnil ani datum evropského prodejního startu, na druhém břehu Atlantiku však má být nová Jetta k mání počátkem podzimu za ceny od 15.995 dolarů.