Peugeot představí budoucnost | Autanet.cz

Peugeot představí budoucnost

31. 08. 2011
Sdílet článek

Na blížícím se autosalonu IAA ve Frankfurtu spatří světlo světa automobilová budoucnost, jak si ji představuje francouzský výrobce Peugeot. Zadání konstruktérům koncepčního vozu HX1 znělo: Vytvořit vůz výrazného stylu, atletický, výkonný, který řidiči zprostředkuje jízdní zážitky a pojme šest cestujících.

Prioritou konceptu HX1 se stává adaptabilita všech oblastí: promyšlená aktivní aerodynamika (nastavitelné spojlery a „klapky“ se otevírají podle rychlosti vozu), štíhlá a nízko položená jednoprostorová architektura a v neposlední řadě také motor HYbrid4 s technologií plug-in.


Metamorfóza
HX1 je výzkumný koncept, který má za cíl ukázat možný budoucí směr vývoje značky v různých oblastech: architektura vozu, aerodynamika, variabilita, výbava, provedení interiéru a použité materiály a samozřejmě také pohonná jednotka. Řešení, která vzešla z těchto úvah, mění zažité konvence. Jejich společným jmenovatelem je metamorfóza, schopnost automobilu kdykoliv se přizpůsobit okolnímu prostředí, životnímu stylu, aktuální jízdním podmínkám…

Architektura
Kvůli zadání byla zvolena jednoprostorová architektura konceptu HX1s úctyhodnými proporcemi: mimořádně nízká (1,373 m), široká (1,990 m bez zrcátek) a s délkou 4,954 m. Objem proporčně odpovídá stylově čistým liniím karoserie a optimalizovaný koeficient Cx umožňuje dosáhnout maximální celkové účinnosti. Čtyři proti sobě otevírané dveře na pantografických závěsech se vyklápí částečně nahoru a částečně do stran a přístup do kabiny je díky tomu široký a velmi pohodlný. Kinematice systému byla věnována velká pozornost i z pohledu praktičnosti a vstup do vozu je možný za všech okolností. Vnitřní prostor konceptu HX1 je uspořádaný tak, aby oba cestující v poslední řadě sedadel měli maximální pohodlí a cestující vpředu se nerušeně věnovali jízdě. V případě potřeby je možné v prostřední řadě použít dvě výklopná sedadla, dodatečná sedadla jsou stejně jako u koncepčního vozu HR1 (pařížský autosalon 2010) uložena za předními sedadly.

Aerodynamika
Z pohledu aerodynamiky vozu návrháři odvedli opravdu skvělou práci. Stojící vůz HX1 působí jako impozantní sochařské dílo, za jízdy se však některé mobilní části nastaví tak, aby proudění vzduchu bylo optimální a zvýšila se aerodynamická účinnost vozu. Sedm pohyblivých klapek na discích kol uspořádaných do podoby turbíny se při jízdě otevře, zaplní plochu disku a sníží tak odpor vzduchu. Současně se při rychlosti vyšší než 100 km/h nad zadními pátými dveřmi vysune malé přítlačné křídlo s postranními výběžky. Za jízdy tak HX1 působí dojmem, jakoby se fyzicky přizpůsobil okolnímu prostředí. Koeficient odporu vzduchu Cx je 0,28. Použité originální aerodynamické nápady nechávají samotné tělo vozu plně k dispozici návrhářům a jejich kreativním představám.

Futuristický design
Koncept HX1 překvapí jednoduchými a čistými tvary. Je to vůz s majestátním a reprezentativním vzhledem, z něhož vyzařuje síla charakteru a dynamika. Aerodynamické linie působí dojmem, že jsou vykreslené proudícím vzduchem a jemně modelují atletickou a vypracovanou siluetu vozu. Každá plocha je pečlivě tvarovaná, každý detail dotažený k dokonalosti: vnější zpětná zrcátka se zabudovanými kamerami pro výhled dozadu, ozdobná lišta kolem oken z leštěného hliníku, dokonale přesné slícování dílů. Přední část vozu HX1 nese a dále rozvíjí nové stylové znaky Peugeot. Unikátní otvor sání, který působí dojmem, že je oddělen od zbytku karoserie, je upraven s ohledem na štíhlý tvar vozu připomínající raketu. Protáhlé a jemně tepané přední světlomety mu propůjčují pohled krále zvířat, který pyšně zdobí střed kapoty a připomíná sílu a historii značky Peugeot. Výrazný světelný podpis vozu je dokreslen LED světly, jasně rozpoznatelnými ve dne i v noci, která najdeme vpředu i vzadu, kde ve tvaru bumerangu dotvářejí dynamický styl zádě vozu.

Luxusní a technologický interiér
Vnitřní design charakterizuje jednoduchost. Díky použitím materiálům působí palubní deska futuristicky. Podlaha a výplně dveří jsou z přírodního dubu vykládaného optickými vlákny, leštěného kovu a kůže. Každý detail interiéru včetně přístrojového vybavení (digitální ukazatele, dotykové obrazovky) a osvětlení (led spoty, drážky ve střeše přirozeně osvětlující interiér) vytváří moderní a technologicky vyspělou atmosféru. Kabina vozu HX1 reprezentuje vizi luxusního interiéru Peugeotu vyšší třídy v duchu «Motion & Emotion».

Emoce
Přední část je navržena tak, aby poskytla řidiči co nejvíce vjemů a podnětů. Provedení je technologické, zaměřené na smyslové vnímání s použitím leštěného kovu a digitálních prvků. I zde se vůz přizpůsobí aktuální situaci a potřebám řidiče. Například současně s posunem sedadla se elektricky skloní i sloupek řízení, čímž řidiči usnadní vstup do vozu. Disk volantu se automaticky zpevní, jakmile vůz přejde do režimu „cruising“, a řidiči tak poskytne větší komfort řízení. Multifunkční obrazovku ve středu palubní desky lze nastavit podle potřeby, přičemž pro lepší přehlednost je možné zobrazovat pouze základní informace. Přístrojová deska je navržena po vzoru zobrazení na Head-up displej a umožňuje řidiči mít vůz a jeho chod stále pod kontrolou, aniž by musel spustit oči z vozovky před sebou.

Prostor
V zadní části kabiny věnovali návrháři největší pozornost kvalitě provedení a komfortu cestujících. Prostor a použité materiály (hladká kůže s prošíváním) působí vzdušně a velmi noblesně. Pohodlně tvarovaná zadní sedadla mají možnost nastavení sklonu opěradla, ovládání všech funkcí je soustředěno v loketní opěrce mezi sedadly. Ve středové konzole najdeme minibar i automat na kávu. Konzolu zdobí ručně opracovaný mramor bílé barvy, který celkovému prostředí vtiskne exkluzivní a moderní ráz.

HYbrid4 Plug In
Pohon koncepčního vozu zajišťuje hybridní technologie HYbrid4, mechanika s inovativní architekturou, která se v modelové řadě Peugeot již objevila u vozu 3008 HYbrid4, prvního hybridního dieselu na světě, a bude představena i u modelu 508 RXH. Princip pohonného ústrojí HYbrid4 je jednoduchý: spalovací motor vpředu (pohání přední kola) a elektrický motor vzadu (pohání zadní kola). Pokud tedy oba motory pracují současně, zajišťuje tato technologie pohon všech čtyř kol, jízda je bezpečnější a adheze v podmínkách zhoršené sjízdnosti optimální. Při nízkých rychlostech může vůz fungovat v režimu nulových emisí, kdy využívá pouze elektropohon.

Pod kapotou vozu HX1 najdeme dieselový agregát 2.2 HDi 150 kW (204 k) s automatickou šestistupňovou převodovkou, tedy pohonnou jednotku, která se osvědčila v modelu 508 u verze GT. Spalovací motor je doplněn elektrickým o výkonu 70 kW (95 k) a celkový výkonový potenciál soustavy je 220 kW (299 k). Koncept HX1 je vybavený funkcí „plug in“, která znamená, že lithium-iontové akumulátory lze dobíjet z rozvodné sítě připojením do standardní zásuvky 220 V. Dojezdová vzdálenost na výhradně elektrický pohon je až 30 km. Kombinovaná spotřeba paliva vozu HX1 je pouhých 3,2 l/100 km a emise CO2 83 g/km.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč