Test: Peugeot 408 PHEV je nový druh, který umí několik věcí hodně dobře
Není to sedan, hatchback ani SUV. Model 408 je kombinací všeho. Dostal krásný kabát, originálně řešené pracoviště řidiče i-Cockpit a v našem případě hybridní soustavu. Jak to celé funguje?
Francouzská automobilka se lvem ve znaku poslední dobou odhazuje opatrnost a produkuje jeden odvážnější model za druhým. Začalo to modelem 508, který se nechal praktičnost stranou a vše vsadil na svůj vzhled. Následovala 308 a v loňském roce model 408, který není sedanem ani hatchbackem. Je zvýšeným liftbackem nebo chcete-li fastbackem sázejícím opět na krásu. Obrovská dvacetipalcová litá kola 245/40 na zkoušeném kousku vypadají efektně, ale pokud máte na žebříčku priorit výše postavený jízdní projev, volte raději menší kola.
Peugeot 408 stojí na technickém základě modelu 308. Kromě podvozkové platformy používá i téměř stejné pohonné jednotky. Na rozdíl od 308 ale 408 nenabídne diesel, vybírat lze pouze mezi benzinovým tříválcem nebo dvojicí čtyřválcovými plug-in hybridů. Ve všech případech jsou poháněna pouze přední kola. Verze se spalovacím motorem 1.2 PureTech nabídne výkon 96 kW (130 koní) a v zavazadlovém prostoru 536 litrů využitelného objemu, zatímco plug-in hybrid si musí vystačit se 471 litry. Pokud si ale připlatíte za skvělý audiosystém značky Focal (+30.000 Kč), smrskne se objem u hybridu na pouhých 454 litrů. Podobné krácení objemu se odehrává i u palivové nádrže. Základní verze tvořená tříválcem 1.2 PureTech disponuje palivovou nádrží o objemu 52 litrů, oproti tomu plug-in hybrid si musí vystačit jen s čtyřicetilitrovým objemem nádrže. Na vině je samozřejmě přítomnost baterie s kapacitou 12,4 kWh.
Testovaný kousek poháněla nejsilnější motorizace v podobě hybridu 225 e-EAT8, která kromě maximálního systémového výkonu 165 kW (225 koní) poskytuje točivý moment 360 Nm srovnatelný se silnými diesely. Přeplňovanému benzínovému čtyřválci 1.6 PureTech o výkonu 132 kW (180 koní) pomáhá elektromotor s 81 kW (110 koní) výkonu. Hybridní 408 dokáže jet čistě na elektřinu až 135 km/h, jen je nutné při této rychlosti počítat se spotřebou kolem 30 kWh/100 km a na baterie v praxi nezdoláte více než čtyřicet kilometrů. V případě zapojení benzínové šestnáctistovky můžete letět až 235 km/h a zrychlení na stovku probíhá za 7,8 sekundy.
Jak už jsme nakousli, na baterie má 408 ujet podle výrobce 63 kilometrů, což nemělo nic společného s naší realitou v poměrně chladných dnech. Na plně nabitou baterii se nám podařilo dojet nejvíce 48 kilometrů. K vozu dostanete standardně jednofázovou 3,7 kW palubní nabíječku, zatímco 7,4 kW je dostupná až za příplatek 16.000 Kč. S ní pak nabíjení kompletně vybité baterie do 100 % trvat necelé dvě hodiny. Při nabíjení z domácí jednofázové zásuvky výkonem 2,3 kW je potřeba počítat s časem okolo šesti hodin.
Pokud budete jezdit s 408 bez nabíjení, počítejte se spotřebou mezi sedmi až desíti litry v závislosti na prostředí a jízdní dynamice (my test dokončili se spotřebou 7,7 kW, přičemž jsme nedobíjeli). Pokud budete nabíjet, spotřeba zázračně klesne. Každopádně s udávanou spotřebou 1,2 l/100 km rozhodně nepočítejte. Pro tuto hodnotu by musel existovat ideální model, kdy každodenně budete dojíždět do zaměstnání nějakých čtyřicet kilometrů a vždy vůz před jízdou plně dobijete. V hybridním režimu ve smíšeném provozu lze jezdit se spotřebou do 20 kWh/100 km a spotřebou benzínu do 2,5 l/100 km. I při úplném vybití baterií si 408 nechává nějakou energii v zásobě pro případ akcelerace a výpomoci benzínovému čtyřválci.
Za Peugeot aktuálně zaplatíte minimálně 780.200 Kč, za což dostanete vůz v základní výbavě Allure poháněný benzínovým tříválcem PureTech spojeným s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Za hybrid je nutné vydat minimálně 1 016.500 Kč.
Nový Peugeot 408 zaujme především stylem. V testovaném provedení je navíc plně vybavený a má silnou hybridní soustavu. Největší smysl dává 408 při jízdě na pohodu, kdy se komfortně naladěný podvozek ukazuje v nejlepším světle. I přes obutá dvacetipalcová kola se dokáže na nerovnostech jemně pohupovat. Při delších cestách na větší vzdálenosti potěší velmi slušné odhlučnění interiéru.
Plusy:
- design karoserie, originální kabina
- dlouhý rozvor – podélná prostornost
- vypínání asistentů jedním tlačítkem
- dobře fungující hybridní systém
- odhlučnění
- poskytovaný komfort
- obratnost a lehkost řízení
- dílenské zpracování
Mínusy:
- menší zavazadlový prostor (platí pro hybrid)
- málo místa nad hlavou vzadu
- nižší reálný dojezd na elektřinu
- i-Cocpit nemusí vyhovovat každému