Test: Renault Megane GT Energy TCe 205 EDC - štěká, ale nekouše | Autanet.cz

Test: Renault Megane GT Energy TCe 205 EDC - štěká, ale nekouše

Když nový Megane GT označím za hothatch, možná vás hned v úvodu naštvu, jenomže on jím opravdu je. Týdenní testování bylo proto nadmíru zábavným, a pokud si z testovaného „GéTé“ vypůjčí natáčení zadní nápravy 4CONTROL i budoucí „eReS“, bude patrně opětovným králem kategorie.

Vezměme to ale popořádku. Před nedávnem jsme vám přinesli krátký report z několika hodinového svezení právě s Meganem GT. Vůz již v prvních chvílích překvapil svou hbitostí, perfektním odladěním sedmistupňové převodovky EDC a jízdně se i co do komfortu a odhlučnění zařadil rovnou na vrchol třídy. Týden s vozem však ukáže mnohem více, než jen první dojmy a pocity z řízení. Jak se tedy s „Gétéčkem“ žije, jezdí a kolik vlastně „papá“?


Nový Megane je v každém svém provedení velice tichým vozem. Považme navíc, že námi testovaná verze s osmnáctipalcovými ráfky a novými zimními pneumatikami je dokonce tím nejhlučnějším, co si lze navolit. A přesto... Skoro je mi až líto, že to musím napsat, neboť jsem se do designu vozu, který teď zmíním, skutečně zadíval – chudák Talisman. Nový Megane je zkrátka tišší a cestování s ním je minimálně stejně tak příjemné. Tím to ale neskončilo. Podobně jako větší sourozenec je totiž i Megane pořádným fešákem.

Exteriér – naparáděný fešák
Dynamické rysy, mohutné prolisy v přední kapotě i na bocích vozu a nejvýraznější světelný podpis ve třídě. To všechno se přeneslo také na menší model a verze GT, která zvnějšku navíc přidává i velká kola (minimálně 17 palců; v našem případě 18), agresivnější přední nárazník, přední mřížku v černé barvě nebo dvě koncovky výfuku (jen s jedním výfukem nalevo) a stříbrně nalakovanou imitací difuzoru, vypadá báječně. Nutno dodat, že designéři navíc vhodně umístili registrační značku, která je (stejně jako u Talismanu) vespod předního nárazníku a dotváří tak razantnější charakter vozu. Velkolepé divadlo je sice jen levnou hříčkou plastů, jenomže ty umělohmotné kulisy jsou natolik věrné, že když sousedovi neprozradíte situaci v zákulisí, bude si z vnějšího pohledu myslet, že máte nefalšovaný sporťák.

Interiér – tvrdých materiálů méně
Po otevření dveří vás upoutá hned několik dost nečekaných prvků. V první řadě jsou to sedadla, která svým nekompromisním tvarem a ideální pozicí připomínají vozy s výkony 300 a více koňských sil. Neznalého dále zarazí umístění velkého tabletu na palubní desce (infotainment R-Link2 – pro GT v základní výbavě), ambientní osvětlení i ve výplních zadních dveří a v neposlední řadě poměrně málo místa na zadních sedadlech, na které jsem upozorňoval již při krátkém svezení.

TIP: Nový Renault Megane můžte objednat u autorizovaného prodejce Pyramida Průhonice. 

Jak to tedy je? A je v Meganu GT málo místa, nebo je to jen optický klam tvořený tmou na zadních sedadlech, za kterou může již tak malá prosklená plocha a mohutnost předních sedadel? Když už se na zadní sedadla posadíte, nedostatkem komfortu netrpíte. Horší je to však při nastupování a také v prostoru hlavy u vyšších lidí (což je i můj případ). Zadní dveře jdou otevřít ve zcela přijatelném úhlu, díky umístění zadní lavice výrazněji vpřed je však v oblasti chodidel skutečně málo prostoru a nástup je tím dost omezen. Po usazení je místa v oblasti kolen tak akorát, ale mohutné střešní výztuhy na bocích zase zamezují lepšímu výhledu do stran. Vyšší postavy (nad 190 cm) se tu proto nemusí cítit pohodlně.

V interiéru Talismanu nás zamrzelo četné použití plastů, které používaly i 20 let staré Renaulty. Změnilo se to u menšího modelu k lepšímu? Ne. Jelikož je interiér a palubní deska Meganu „na jedno brdo“ s větším modelem, situace se opakuje. Četnost a míra podobných materiálů je ale v menším poměru a dokonce i ergonomie je možná o chlup lepší než v aktuální vlajkové lodi značky. Z interiéru jsme proto navzdory nevalným očekáváním měli vynikající pocit.

A potěšila nás i celková ložná plocha zavazadelníku (384 litrů), která po sklopení zadních sedadel měří 1.247 litrů. Výsledek? Interiér nového Meganu není navzdory tvrdším plastům rozhodně jeho slabou stránkou a přestože konkurenti nabízí prostoru pro nohy vzadu o něco více, i Megane zvládne 4 dospělé lidi průměrného vzrůstu pohodlně odvézt.

Motor – downsizing s přijatelnou spotřebou
Motorizace s označením TCe 205 poskytuje (jak již název napovídá) 151 kW výkonu neboli 205 koňských sil. To musí na první pohled útlému hatchbacku k vynikající dynamice stačit. Nesmíte ale zapomenout na fakt, že testovaný Megane váží i díky příplatkové výbavě, automatické převodovce, systému 4CONTROL a často dalším zbytečnostem neskromných 1538 kg. Realita je ovšem zcela v pořádku a hmotnost vozu díky skvělému podvozku skoro necítíte. Motor zároveň nabízí 280 Nm (k dispozici ve 2.400ot./min.), které spolehlivě tlačí do sedadel. Jakmile se ale otáčky přehoupnou přes 4.500, letí 205hlavé stádo až do omezovače (6.500 ot.) jako splašené a v rozletu jej přibrzdí maximálně tak nepovolená dálniční tempa v rychlostech nad 200km/h anebo nekompromisně nastavené ESP. K němu se ale ještě vrátím za okamžik.

50 litrová nádrž může vystačit na 800 kilometrů dojezdu, zbavit se jí však můžete i do 100 minut… A ne, nepotřebujete k tomu ani závodní okruh. Nevýhodou malých, oturbených a často přebuzených motorů je reálná spotřeba paliva. Na papíře geniální. V reálu však „nežerou“, jen když jedete stylem pana doktora Skružného z filmu „Vesničko má, středisková“. Motorářům z divize Renault Sport se ale při ladění verze GT povedlo dosáhnout úspěchu. Je sice možné bez obtíží jezdit za 25 a více litrů na 100 kilometrů a narovinu říkám, je to zábava. Při běžné jízdě se ale nedostanete přes 10 a to i v případech, kdy jedete výrazně rychleji než okolní provoz. Výsledných 9,4 litru po týdnu testování, kdy si Megane prošel několika zatěžkávacími zkouškami a ve kterých byl zahrnut i několika set kilometrový úsek po německé dálnici, je tedy zcela přijatelných.

Jízda – hudba z Marsu
Skvělá pozice za volantem, perfektně tvarovaná sedadla a dobře zpracovaná hliníková pádla pod volantem fungující přesně tak, jak mají. To všechno umocňuje blažený pocit z jízdy a po několika dnech se nám tak Megane skoro až nechtělo vrátit.
Jistě má své chyby, jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu však mezi ně nepatří. „Gétéčko“ je díky podvozku 4CONTROL jízdně v naprosto jiné dimenzi a nepsaná pravidla utažených zatáček („Tam dej pozor, tam víc jak třicet neprojedeš!“) pro něj absolutně neplatí. A stejně tak si pohrává s fyzikálními zákony ve vysokých rychlostech, ve kterých se chová, jako kdyby bylo k silnici přilepeno.

Celý systém pracuje na principu natáčení zadní nápravy v opačném směru než přední - do 80km/h a ve stejném směru s přední - nad 80km/h. Funguje to báječně, problém však nastává v jedné věci. Po prvotních pocitech známých z carvingových lyží totiž zjistíte, že vůz v každém jízdním režimu funguje docela jinak. Tak například – do 80 a nad 80km/h se bavíme jen v případě režimu Sport. Zbylé 4 režimy mají hranici směru zadních kol nastavenu na 60km/h a v případě, že ji přesáhnete, což se v příměstském režimu děje dost často, se vůz začíná chovat absolutně odlišně. Máte tak pocit, jako kdybyste řídili dva vozy naráz (mrštné vozítko a pětimetrovou limuzínu). Po týdnu jezdění to není zrovna obtěžující, ale jsem si jist, že uživatelé, kteří si na změny tak zásadního typu zvykají pomaleji, s tím mohou mít problém. Řízení by se dalo nicméně definovat pěti slovy – extrémně strmé a docela přesné.

Pro komfort odpružení a kvality podvozku mám však slova nejvyššího uznání. Když mi bylo na tiskovce po svezení s běžným Meganem sděleno, že verze GT má zadní stabilizátor ještě o 25% tužší, vyvolalo to ve mně obavy. Je však téměř nemožné, jak auto dokáže i s nízkoprofilovými pneumatikami (225/40 R18) filtrovat nerovnosti, jak je zároveň tuhé a jak dechberoucně umí držet zvolenou stopu, z čehož máte pocit, že neposkočí snad ani v případě, když by jelo po schodech. Je zkrátka jako poslušný pejsek, který vždy plní pokyny svého páníčka, ale navenek si hraje na rozzuřenou bestii. Nabízí zkrátka vše – dobrý komfort, výborné odhlučnění, skvělé jízdní vlastnosti a díky nevšedním pocitům z řízení a potentnímu motoru i poměrně solidní dávku zábavy. Přesto je tu chyba, které se Megane RS coby ostrý následovník horké novinky musí vyhnout! Tou chybou je nevypínatelné, ba dokonce neomezitelné ESP… Můžete si totiž užívat skvělého podvozku a prakticky nesmyslných nájezdových rychlostí do zatáček (samozřejmě do těch, do kterých vidíte), ale fakt, že se dobré tři vteřiny po přidání plynu na výjezdu nic nestane - jako vážně? Bude vás to mrzet, štvát a po chvíli i nudit. Ani pečlivým dávkováním plynu s tím však nic nenaděláte. Škoda, nebýt toho, bylo by to úžasné svezení.

Závěr – Konkurenti, bojte se!
Nový Renault Megane je skutečně povedený vůz a právem lze očekávat, že jeho prodejní čísla budou navýsost úspěšná. Verze GT přidává vozu šťávu, dobře odladěnou převodovku a také dokazuje, že reklamní slogan „Probuďte v sobě vášeň“ skutečně není pouhým výmyslem marketérů. Renault na to jde navíc chytře, a přestože nový Megane GT není úplně bez chyb, za cenu 589.900 Kč s navíc bohatou základní výbavou se jedná o skutečně férovou nabídku, která za to jistě stojí.

Plusy
+ Kvality podvozku
+ Vnější design
+ Jízdní komfort
+ Odhlučnění
+ Originalita
+ Hliníková pádla pod volantem
+ Výkon Pure LED Vision světel

Mínusy
- Některé materiály v interiéru
- Projev řízení
- Výhled dozadu
- Prostor na zadních sedadlech


 

Technické údaje Renault Megane GT Energy TCe 205 EDC
Motor: řadový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1618 ccm
Výkon: 151kW(205k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 280Nm/2400 ot./min.
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,1 s
Spotřeba - město: 7,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4359/1814/1447 mm
Rozvor: 2669 mm
Zavazadelník: 384/1274 l
Pohotovostní hmotnost: 1538 kg
Spotřeba během testu: 9,0 l/100 km
Cena test. modelu bez přípl. výbavy: 589 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč

Volvo S60

Rok výroby 2023

949 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

799 999 Kč