Test: Seat Ateca FR 1.5 TSI Black Edition - SUV ze staré školy umí překvapit | Autanet.cz

Test: Seat Ateca FR 1.5 TSI Black Edition - SUV ze staré školy umí překvapit

Tak tu máme SUV vyráběné už od roku 2016, které ovšem pohání benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 190 koní spojený s pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG. Vyplatí se stále koupit?

Ateca své stáří celkem dobře maskuje, zejména ve zkoušeném výbavovém stupni FR Black Edition. Kromě příplatkového červeného laku Atece sluší obří černá devatenáctipalcová litá kola Exlusive IV s rozměrem pneumatik 235/40 R19. Vnitřek vozu zdobí černé čalounění Dinamica, černé čalounění stropu nebo vyhřívané čelní sklo. Kromě toho Ateca nezapomíná ani na bezpečnost a je vybavena paketem Safe Driving XL+ a parkovacím asistentem.


Modernizace Atece přinesla možnost zvolit digitální přístrojový štít za příplatek 10.900 Kč (v testované výbavě je standardně), full LED světlomety v základní výbavě a větší centrální dotykovou obrazovku - s úhlopříčkou 9,2 palce. Novinkou je také virtuální asistentka reagující na zavolání "Hola Hola". Oproti Škodě Karoq či Volkswagenu Tiguan španělská sestra má jen dvouzónovou klimatizaci Climatronic a jen vyhřívání předních sedadel a volantu. Na zadních sedadlech mají cestující smůlu.

Ateca je sympatická přítomností klasických ovladačů. Přístrojová kaplička se spoléhá na dvojici dobře čitelných budíků s barevným displejem uprostřed a klimatizace na klasické kruhové ovladače, které nahmatáte poslepu.

Věnec volantu padne hezky do rukou. Pochvalu zaslouží dobré rozmístění tlačítek na volantu - ty jsou chytře umístěná a narozdíl od sourozenců nemáte šanci je za jízdy omylem zmáčknout. Vlastní ovladač má také přepínání jízdních režimů. Ateca nabízí bezdrátové nabíjení telefonu, USB-C konektory nebo Apple CarPlay či Android Auto.

Zavazadlový prostor ve verzi s pohonem všech kol nabízí 510 litrů (u čtyřkolky je to jen 485 litrů), po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, je k dispozici až 1.579 litrů.

Seat Ateca 1.5 TSI engine

Španělská automobilka aktuálně nabízí Atecu s motory 1.0 TSI (tříválec s výkonem 81 kW), 1.5 TSI (čtyřválec 110 kW) nebo dvojicí vznětových agregátů 2.0 TDI (čtyřválce 85 a 110 kW). Dříve byl v nabídce i dvoulitr TSI o výkonu 140 kW, na ten ovšem musíme v současné době zapomenout. Základní verze 1.0 TSI spojená výhradně s manuální převodovkou přijde na 694.900 Kč, kdežto patnáctistovka je o 55 tisíc dražší.  Zkoušený nejvyšší výbavový stupeň FR Black Edition startuje v manuálu na částce 894.900 Kč, s 7° převodovkou DSG na 944.900 Kč. Cenu v našem případě zvýšil ještě červený lak Velvet (+ 25.500 Kč), Connectivity box (+5.500 Kč), příprava pro tažné zařízení (+4500 Kč) nebo paket Schránky (+1.500 Kč).  S pohonem všech kol se pak může pojit pouze silnější diesel TDI, navíc od druhé výbavy Xperience.

ovladače Seat Ateca FR

Dynamika patnáctistovky TSI je velmi slušná. Čtyřválec v Atece působí jako politý živou vodou. Koncernový motor s vypínáním dvou válců v nás nikdy nezanechal nějak vyjimečné pocity. Pod kapotou španělského SUV ovšem fungoval nečekaně dobře. Dokonce i s ladění s dvouspojkou bylo příjemné. Horší to bylo to jen se spotřebou paliva, po Praze jsme jezdili za deset, po dálnici za osm a jedině mimo město šlo srazit spotřebu na 6,3 l/100 km.

Naladění podvozku je sice tužšího charakteru, takže o nerovnostech českých silnic budete zaručeně vědět, ale Ateca i přes velká kola nijak zásadně nedrncá ani neposkakuje. Když ji rozparádíte a vezmete na rozbitou okresku, uslyšíte nanejvýš tlumený dusot. 

Seat Ateca kufr

Seat Ateca není nejmladší. Je to taková babička mezi kompaktními SUV. Časem prověřený vůz sází na klasické ovládání a dovolíme si tvrdit, že vyhoví mnohem větší skupině zákazníků než nejmodernější SUV s čistě dotykovými ovladači a různými ploškami (zejména Volkswagen u nových modelů se v tomto aspektu činil).

Plusy

+ Prostorná kabina

+ Kultivovaný čtyřválec TSI

+ Univerzální jízdní vlastnosti

+ Ergonomie ovládání a zachování fyzických ovladačů

+ Bohatá výbava

+ Úložná schránka pod předním sedadlem

 

Minusy

- Vyšší spotřeba při agresivnější jízdě a při popojíždění ve městě

- Stárnoucí design

- Narozdíl od sourozenců nemá vyhřívaná zadní sedadla

 

Technické údaje: Seat Ateca FR 1.5 TSI 

Zdvihový objem: 1.498 cm3

Nejvyšší výkon: 110 kW (150 koní)

Nejvyšší krouticí moment: 250 Nm při 1.500 až 4.000 ot/min

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,0 s

Nejvyšší rychlost: 202 km/h

Převodovka: manuální šestirychlostní

Zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 510 l

Objem palivové nádrže: 50 l

Hmotnost provozní / celková: 1.413 kg / 1.930 kg


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč