Test: Škoda Kamiq 1.5 TSI DSG. Nejdospělejší z kompaktních
Dlouze si představovat zřejmě nejdiskutovanější malé SUV českého internetu by asi byla hloupost. Když vám ale už na začátku prozradím, že se po společném týdnu vůbec nedivím číslům jeho prodejů, budete mít od počátku naprosto jasno. Tohle je recept na bestseller.
Ještě než začneme, pojďme si maličko probrat zařazení modelu Škoda Kamiq. Vedle Kodiaqu a kompaktnějšího Karoqu tvoří Kamiq část nabídky, která si klade za cíl uspokojit především mladé rodiny a ty z nás, kteří nepotřebují velké auto. Kamiq ale přesto není malý. Na jeho palubu se bez potíží usadí čtveřice dospělých a zavazadelník s objemem 400 litrů vzhledem ke kompaktním rozměrům určitě nezklame.
Pozdvižení vystřídal zvyk
Mezi fanoušky futuristické přední masky určitě nepatřím a podobně jako u faceliftu třetí Octavie jsem zpočátku vůbec nechápal, proč automobilka, která dokázala stvořit jindy tak krásná auta, má něco podobného zapotřebí. Stejně jako zmiňovaná Octavia se ale také Kamiq člověku okoukal, a vlastně mi jeho prapodivné přední světlomety v současnosti nevadí. To z bočního pohledu má auto o poznání víc sex appealu a díky líbivým sedmnáctkám (pánové, …řeč je o litých kolech) i chromovým střešním ližinám to celé v kombinaci se zářivě modrou metalickou barvou testovaného provedení moc hezky ladí.
Tip: vozy Škoda Kamiq na prodej
Zadní část se pak nese v duchu elegance a zadní LED svítilny s dynamickými směrovkami (tato moderní atrakce je také vpředu) jsou vyloženě krásná. Kamiq navíc není nijak široký, vždyť bez zrcátek měří 1793 mm, takže mu krátký zadní převis a pneumatiky o šířce 205 mm dodávají poměrně funky svalnatý vzhled.
Překvapivě praktický
Velikost interiéru už jsme probrali, jeho design by se dal shrnout jedním slovem - jednoduchý. Nenajdete tu nic zbytečného. Palubní desce dominuje v případě nejvyšší výbavy dvojice skvěle přehledných displejů a velkých, středovému panelu pak výdechy ventilace, ukazatel teploty klimatizace a skromných pár tlačítek. Jen kdyby se intenzita ventilátoru dala regulovat hned na první dobrou - otočným kolečkem. Proklik do menu a následné tažení prstu po displeji při řízení vážně ruší. Vadí mi také neustále se dokola zapínající asistent držení v pruzích, který je schopný se s vámi přetahovat i v momentě, kdy se na silnici něčemu vyhýbáte. Vždy po nastartování jsem ho proto vypínal.
Výhled z vozu je nicméně parádní a přední sportovní sedadla v kombinaci alcantary a kůže? Ani v Superbu byste nenašli lepší. Vážně senzace. Jen se posadíte, díky promyšlenému konceptu kabiny postavené na modulární platformě MQBA0 okamžitě najdete tu správnou řidičskou pozici a jste takzvaně doma. Tohle se vážně moc povedlo.
A jak je to s jízdou?
Kamiq nemá sportovní ambice, s nejsilnějším zážehovým motorem ale přesto sviští jako o závod. Ono 150 přeplňovaných koní na necelých 1250 kilogramů váhy to už skutečně není málo. Na silnici se proto můžete často dostat do vtipné situace, kdy si na vás troufají řidiči mnohem silnějších (ale bohužel pro ně také těžších vozů) v domnění, že vám pod přední kapotou běhají nebohé tři hrnky od kávy.
Nám se reálně podařilo naměřit zrychlení blízké 8 sekund na 100 km/h a takovou hodnotu už nelze brát na lehkou váhu. Přesto se Kamiq nejlépe cítí ve vyklidněném režimu, při kterém si dostatek výkonu schovává pro bezpečné předjíždění. Dlouhodobě budete s testovaným motorem a dvouspojkovou automatickou převodovkou (v nižších výbavách je k dispozici také manuál) jezdit okolo 6 litrů na 100 kilometrů. Při rychlém tempu se není problém dostat na 10, opačný přístup k jízdě vykouzlí hodnoty okolo 5 litrů.
Moc se mi líbí práce podvozku. Auto není tak vyměklé, jak bývala například Škoda Rapid, přesto ale zvládá poměrně těžká litá kola v poměru ke své hmotnosti dobře krotit. Na silnici tak musíte přejet už vysloveně velkou díru, aby se ozvala tupá rána. Ve zbylých situacích jede Kamiq s nadhledem a perfektně žehlí objevené nástrahy. Auto je zároveň pocitově příjemné tuhé od předku a při řízení proto nemáte pocit, že řídíte něco „míň“ než dospělé auto. A to je moc fajn.
Závěr
Kamiq s nejdospělejším motorem v nabídce je bez pochyby tou nejlepší možnou volbou. Z kompaktního SUV se rázem stává dospělé auto, které můžete naložit po střechu a ani tak se nezalekne levého pruhu německé dálnice. Pružné zrychlení je více než dostatečné a spotřeba přijatelná. Bohužel pro to, abychom na silnici vídali víc takto šťavnatých Kamiqů nehovoří cena. Rozdíl mezi nejsilnějším tříválcem a testovaným motorem je aktuálně 40 000 Kč a překročení půl milionu je v očích většiny zákazníků už příliš.
Pokud vám ale mohu poradit, vykašlete se na často zbytečné příplatky. A jestli má Kamiq být vaším novým služebním autem, obětujte část platu nebo pracovních benefitů právě za tento motor. Nebudete litovat!
Plusy
- Příjemný motor
- Uživatelsky jednoduchý
- Dobrý výhled
- Pružné zrychlení
- Dostatek místa vzadu
- Výkon čelních LED světlometů
Mínusy
- Asistenty nejde trvale vypnout
- Ovládání ventilátoru přes menu
- Vyšší cena příplatků
- Cena testovaného provedení atakuje 700 tisíc Kč
Technické údaje:
- Typ vozu: Nový
- Značka: Škoda
- Typ/výbava: Kamiq Style
- Motor: 1.5 TSI řadový čtyřválec
- Plnění motoru: turbodmychadlo
- Palivo: benzin
- Pohon: předních kol
- Výkon: 110 kW/150 koní
- Točivý moment: 250 Nm
- Hmotnost: 1225 kg
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 sekundy
- Maximální rychlost: 212 km/h
- Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
- Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0
- Emise CO2: 115 g/km
- Objem nádrže: 50 litrů
- Délka: 4241 mm
- Šířka: 1793 mm
- Výška: 1531 mm
- Rozvor: 2639 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 400 / 1395 litrů