Test: Toyota C-HR plug-in hybrid je autem z jiného světa
Nezaměnitelný design, originální řešení, možnost dobíjení, překvapivá spotřeba a výkon na dálnici. To je novinka od Toyoty.
Nová generace modelu C-HR přijíždí vůbec poprvé jako plug-in hybrid. To znamená, že novinka těží z kombinace spalovací motoru a elektromotoru s bateriemi, které můžete dobíjet. Pokud tedy jezdíte denně třeba třicet kilometrů tam a zpět, můžete jezdit jen na elektřinu. A to může být pro řadu lidí velmi lákavé.
Do testu přijela dvoubarevná Toyota C-HR stojící na dvacetipalcových liťákách o rozměru 245/40 ve vrcholném provedení GR Sport Premiere Edition. To se chlubí sedadly čalouněnými EKO semiší Ultrasuede, červeným lakem kombinovaným se střechou a zádí vozu v černé. Efektivní odlišné zbarvení zádě a střechy od zbytku karoserie přijde na 22.500 Kč. Nakouknutí do ceníku může pro slabší jedince znamenat šok. Japonská automobilka si za svůj nejnovější počin ve zkoušené verzi účtuje mastných 1 404.900 Kč. Naštěstí Toyota přišla nedávno s akčním ceníkem zvýhodňující tento model o 125 tisíc korun a při výkupu starého vozu ušetříte dalších padesát tisíc.
Srdcem plug-in hybridu je dvoulitrový atmosférický čtyřválec s výkonem 112 kW (152 koní) dostupným při 6.000 ot./min., který je podpořen silným elektromotorem o výkonu 120 kW (163 koní). Maximální výkon hybridního systému tvoří 164 kW (223 koní) a 208 Nm. Díky tomu plug-in udělá stovku za 7,3 sekundy a podle technických údajů dosáhne maximální rychlosti 180 km/h. V praxi je CH-R ještě lepší a hravě překračuje tachometrových 200 km/h.
Přestože pohotovostní hmotnost činí 1.695 kg, čipernost nechybí. C-HR nabírá rychlost okamžitě a hned. Při dálniční stotřicítce stačí prošlápnout plynový pedál a kompaktní SUV okamžitě vystřelí kupředu. Dokonce tak rychle, že i načipované dvoulitrové diesely se Vám začnou vzdalovat ve zpětném zrcátku. Pružné zrychlení je fantastické a špatné to není ani s akustickou pohodou na palubě. Vozu svědčily obuté Continentaly a hluk při vyšších rychlostech přicházel zejména od střechy a zadních partií. Zrovna teď si nevzpomínáme na žádný jiný plug-in hybrid, se kterým šlo dosahovat tak vysokých průměrných rychlostí při skvělé spotřebě paliva (spotřeba i při téměř prázdné baterii nikdy nepřerostla přes 7 l/100 km). Po osmi stovkách ujetých kilometrů a jednom dobíjení spotřeba spadla na 4,9 l/100 km, přičemž jsme nejezdili zrovna pomalu. Pokud vůz budete pravidelně nabíjet, můžete jezdit třeba za 1 l/100 km.
Dojezd v EV modu ve městě Toyota slibuje až 100 km, kombinovaný pak 66 km. A právě to je hodnota, které lze věřit. Ujet lehce přes šedesát kilometrů nám nečinilo po dobití žádný problém. Nabití Lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh trvá na 7 kW nabíječce 2,5 hodiny (nabíjecí kabel standardu Mennekes je dodáván zdarma v rámci akční nabídky). My za hodinu dobili 30 km. Dobíjení z domácí zásuvky je pak otázkou osmi hodin.
Běžný objem kufru činí 388 litrů, u plug-inu pak 310 litrů, ale v našem případě díky přítomnosti příplatkového audiosystému JBL se subwoorerem pak jen 296 litrů. V kabině je vpředu dostatek prostoru, vzadu to není nic pro cestující trpící klaustrofobií. Široké céčkové sloupky a vysoká spodní linie bočního zasklení omezuje výhled, což se nebude líbit zejména dětem v autosedačce.
Na pracoviště řidiče si rychle zvyknete. Za volant Toyota umístila digitální přístrojový štít a nezapomněla na přítomnost fyzických ovladačů – tlačítkový panel si zachovala dokonce i ventilace, vše ostatní se přepíná na 12,3palcovém středovém displeji.
Toyota C-HR plug-in hybrid na nás zanechala velký dojem. Téměř 4,4 metru dlouhý vůz maskuje svou velikost, jeho kabát je nezaměnitelný a i přes přítomnost obrovských kol se dokáže vláčně pohybovat po českých silnicích. Plug-in hybrid překvapí poskytovanou pružností ve vyšších rychlostech a svou použitelností. Je naprosto ideálním společníkem pro pohyb po městě a neztratí se ani na dálnici v levém pruhu. Předjíždět umí hbitě a problém mu nedělají ani dlouhé trasy. Reálný dojezd na baterie je přes šedesát kilometrů a na benzín pak 700 km (palivová nádrž pojme 35 litrů Naturalu).
Plug-in hybrid dává smysl zejména řidičům, kteří denně zdolají desítky kilometrů a mají možnost pravidelného dobíjení. V tomto případě budou jezdit klidně s nulovou či litrovou spotřebou benzínu. A pokud se třeba o víkendu vydají na výlet či na chalupu, mohou využívat výhod spalovacího motoru. Nová Toyota C-HR plug-in hybrid je skvělým společníkem, který ovšem nestojí málo a svým atraktivním vzhledem omezuje výhled cestujících na zadních sedadlech.
Plusy:
+ originální vzhled
+ spotřeba paliva
+ výkon a pružnost hybridní soustavy
+ přítomnost fyzických ovladačů
+ hladce fungující hybrid
+ nálož asistentů
Mínusy:
- špatný výhled ze zadních sedadel
- digitální zpětné zrcátko nemusí vyhovovat všem, stejně tak někteří asistenti
- sebevědomá cenovka
- velikost zavazadelníku