Toyota Yaris se v nové generaci zmenšila a zjednodušila
Městské hatchbacky v současně době překonávaní čtyřmetrovou délku karoserie. Ne tak ovšem Yaris ve své čtvrté generaci. Ten se vydal opačným směrem a zachoval si proporce předchůdce. Hlavní změnou je pooužití nové podvozkové platformy, hybridního tříválce nebo středového airbagu, který se nafukuje mezi předními sedadly.
Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter.
Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla.
Pojetím exteriéru se ještě umocnil optický efekt zhuštěných proporcí s nápadnými charakteristickými křivkami podél boků vozu, evokujícími pohyb vpřed. Dynamicky tvarované přední i zadní blatníky stvrzují celkově čistý a soudržný vzhled; společně s plasticky tvarovanými panely dveří působí dojmem agility a okamžité připravenosti vozu ‚vyrazit na cestu‘.
Přídi vévodí velká maska chladiče a centrálně umístěné logo Toyota. K dynamickému vzhledu přispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty. Nová světla používají LED zdroje a jejich součástí jsou i ukazatele směru, které se po zapnutí střídají se světly denního svícení.
Design interiéru se drží zásady ‚méně je více‘; kabina tak řidiči i přednímu spolujezdci poskytuje velkorysý prostor. Z vysoce kvalitních materiálů jmenujme inovativní plstěnou povrchovou úpravu výplní dveří a přístrojový panel z měkčených materiálů (poprvé v rámci řady Yaris) k navození ještě vřelejší atmosféry v kabině.
Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči přímo a srozumitelně předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce přístrojů a 10" barevného head-up displeje. Díky většímu head-up displeji se řidič lépe soustředí na vlastní řízení bez zbytečného odvádění pozornosti. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování, jako např. pokyny navigace a rychlostní omezení.
Nový Yaris může být vybaven řadou dalších high-tech prvků komfortní a funkční výbavy, jako je např. bezdrátová nabíječka s dostatečnými rozměry i pro chytré telefony nejnovější generace, vyhřívání volantu a speciální ambientní osvětlení kabiny kolem kokpitu řidiče. Díky ergonomickému provedení je zajištěna intuitivní práce s ovládacími prvky a samotná přístrojová deska je tenčí a nižší a navazuje na širší a vyšší středový panel. V relativně mělké kapličce přístrojů před řidičem najdeme dvojici digitálních ukazatelů, které lemují multi-informační TFT displej. V neposlední řadě se zmenšil volant kvůli lepšímu výhledu v souladu s koncepcí ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘.
Podvozkové platformy TNGA z vlastního vývoje Toyoty přinesly skokovou změnu v jízdních vlastnostech, ovladatelnosti a stylistickém ztvárnění řady nových modelů. Jako první se objevila platforma GA-C pro středně velké vozy, která je základem zlepšování charakteru jízdy a atraktivity nejnovější generace Toyoty Prius, C-HR a nově uváděné Corolly. Filozofie TNGA podobně prokázala svoji adaptabilitu i ve větších sedanech a vozech SUV, a tak výhody podvozkové platformy GA-K úspěšně využívá i nová Camry a nová RAV4.
Nyní v rámci vývoje nového Yarisu využívá Toyota přednosti TNGA a posouvá jízdní schopnosti tohoto malého vozu prvním nasazením TNGA v této třídě. Na ještě lepších jízdních vlastnostech nového Yarisu má v první řadě podíl nová platforma GA-B, která přináší sebejisté a přirozené reakce.
Spojení kompaktních rozměrů, nízké a široké siluety, dynamických kvalit platformy GA-B a vlastností hybridního pohonu čtvrté generace přineslo atraktivní a živý charakter, jenž má zásadní podíl na přitažlivosti nového Yarisu a jeho schopnosti získat si zákazníkovy emoce. Ve městě zprostředkuje živé a svěží reakce. Jeho jízdní schopnosti a ovladatelnost kromě toho zaručují hladkou jízdu bez zbytečného stresu, pohodlnou a žádanou na delších trasách po dálnici nebo silnicích v otevřené krajině.
Podobně jako u dalších modelů na platformě TNGA je řidičův pocit propojení s vozidlem a kontroly nad ním znásoben polohou za volantem. Platforma GA-B umožnila posunout sedadlo řidiče níže a zároveň dozadu ke středu vozidla (+60 mm v porovnání se současným Yarisem), což přispělo ke snížení těžiště. Zároveň se tím zlepšila poloha za volantem, včetně ergonomie ovládání a širších možností nastavení. Volant je blíže k řidiči a jeho úhel sklonu narostl o 6°.
Podobně jako u všech modelů postavených na platformě TNGA je těžiště nové Toyoty Yaris nízko (de facto asi o 15 mm níže než v případě současného modelu), a tak se vůz pyšní lepšími vlastnostmi z hlediska působení setrvačných sil. Podvozek kromě toho vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. Vyšší torzní tuhost samotné karoserie kromě toho přispívá k dobré ovladatelnosti, živému charakteru a stabilitě.
Nová konstrukce zavěšení kol se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou na zadní nápravě přináší menší třecí síly předních vzpěr, měkčí pružiny a vyšší klopnou tuhost zadní nápravy (nárůst ze 320 na 580 Nm/°), což má opět pozitivní odraz v dynamických kvalitách nového Yarisu (menší náklony karoserie při průjezdu zatáčkami a vyšší jízdní agilita).
Platforma GA-B umožnila podstatný nárůst tuhosti karoserie, která je předpokladem pro stabilitu vozidla a jízdní pohodlí, společně s nižší úrovní hluku a vibrací. Optimalizace podvozkové platformy a samotné karoserie zahrnovala strategicky rozmístěné výztuhy u základny čelního skla, zadních sloupků, tunelu, zadní části konstrukce a podběhů zadních kol, stejně tak jako tužší panel přístrojové desky.
Uznávané přední postavení automobilky Toyota na poli hybridních technologií s autonomním dobíjením je postaveno na více než 20 letech zkušeností. Hybridní vozy od Toyoty, které po celém světě najezdily úhrnem již miliardy kilometrů, prokázaly svoji výsostnou kvalitu, odolnosti i spolehlivost.
Odhaduje se, že hybridní vozidla Toyota každý den po celém světě urazí přes 500 milionů kilometrů. Od uvedení první Toyoty Prius v roce 1997 prodala Toyota Motor Corporation celosvětově přes 14 milionů hybridních vozidel – z toho 2,5 milionu v Evropě – a automobilka soustavně vylepšuje svoji technologii a uvádí nové modely napříč nejrůznějšími segmenty trhu. V roce 2012 se představila Toyota Yaris Hybrid, celosvětově první plně hybridní model ve třídě malých vozů. Od té doby se v Evropě prodalo přes 500 tisíc těchto automobilů. Yaris tak získal pozici klíčového produktu, který pomáhá budovat širší veřejné povědomí o hybridních technologiích Toyoty a umožňuje zákazníkům poznat jejich přínosy.
Hybridní systém pohonu 4. generace byl testován v nejrůznějších městech po celé Evropě, např. v Římě, Paříži a Darmstadtu. Výsledky ukazují, že při nasazení ve městě vůz bezmála 80 % z celkové doby cestuje v režimu s nulovými emisemi.
Za těmito mimořádnými výsledky stojí architektura pohonu Toyota Hybrid System, která v zásadě zahrnuje všechny prvky elektromobilu s výkonnými elektromotory a vysokonapěťovými součástmi, stejně tak jako velmi hospodárný spalovací motor s Atkinsonovým cyklem.
V rámci nejdůležitějšího pohonného ústrojí pro nový Yaris se poprvé představuje nová hybridní technologie čtvrté generace od Toyoty. Tento systém 1.5 Hybrid Dynamic Force je přímo odvozen od větších systémů 2,0 a 2,5 litru, které byly nasazeny v nových modelech Corolla, RAV4 a Camry. Při vývoji postupovali konstruktéři stejně pečlivě v otázkách velikosti a hmotnosti komponent s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí.
Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů. Podobně jako u čtyřválců 2,0 a 2,5 litru těží z pečlivých úprav zaměřených na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, resp. maximální účinnost spalování. Uvedená jednotka dokonce vykazuje celosvětově nejrychlejší spalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva. Kromě toho je vybavena vyvažovacím modulem, který pomáhá potlačovat hluk a vibrace motoru.
Díky tomu dosahuje termodynamické účinnosti 40 %, tedy vyšší než typické vznětové motory, a tak má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než stávající Yaris. Systémový výkon se zároveň zvýšil o 15 % a díky odladění přenosu výkonu vůz nabídne jistější a přirozenější reakce.
Hybridní převodovka byla zcela přepracována a nyní používá novou konstrukci se dvěma osami, která je kompaktnější (o 9 %). Výsledkem je převodové soukolí s nízkými ztrátami a menšími celkovými rozměry, přinášející lepší jízdní schopnosti a umožňující snadnou zástavbu do platformy GA-B nového Yarisu.
Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje.
Nový Yaris se na vybraných trzích bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru. Cílem konstruktérů nové Toyoty Yaris bylo vyvinout celosvětově nejbezpečnější malý vůz, nabízející v dané třídě nejlepší bezpečnostní parametry s významnými inovacemi systémů aktivní i pasivní bezpečnosti. Nový Yaris je díky novým vyspělým technologiím připraven nabídnout zákazníkům v jejich každodenním životě nejvyšší možnou míru bezpečnosti.
Z vyspělých systémů na podporu řízení jmenujme inteligentní adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, tedy systémy představené i v nedávno uvedených modelech Toyota (např. Corolla). Všechny tyto prvky najdeme již v základní výbavě každého nového Yarisu.
Kromě vyspělých systémů na podporu řízení byl nový Yaris navržen tak, aby dosáhl nejvyšší úrovně ochrany posádky podle nadcházejících přísnějších standardů s platností pro rok 2020. Například kvůli lepší ochraně posádky v případě bočního nárazu bude nový Yaris prvním malým vozem, který přestaví centrální airbag.
Původní Yaris na trhu okamžitě vzbudil pozornost a již v roce 2000 získal evropský titul Auto roku, stejně tak jako ocenění Motor roku za jednotku 1,0 litru s jejími průkopnickými parametry. První Toyota navržená speciálně pro Evropu se zde též od roku 2001 vyrábí, a to v závodu Toyota ve francouzském Valenciennes.
Yaris druhé generace proslul tím, že v roce 2005 jako první vůz segmentu B získal nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení za bezpečnost v testech nezávislé organizace Euro NCAP a též byl prvním vozem dané třídy, v jehož výbavě se objevil kolenní airbag.
Yaris třetí generace se roku 2012 stal v segmentu B prvním vozem, který nabídl plně hybridní pohon s autonomním dobíjením, čímž nastolil nová srovnávací měřítka spotřeby paliva a emisí. Roku 2017 se Toyota opět zapojila do světového rallyového šampionátu s Yarisem WRC, který též stál předobrazem sportovně zaměřené homologované verzi Yaris GRMN. Tato limitovaná edice modelu Yaris – a první globální model s označením GRMN – čerpala přímo ze soutěžních úspěchů týmu TOYOTA GAZOO Racing; celou výrobní sérii si zákazníci okamžitě rozebrali.
Nový Yaris se bude i nadále vyrábět v Evropě; za účelem výroby vozidel postavených na platformě GA-B investovala automobilka do svého závodu Toyota Motor Manufacturing France přes 300 milionů eur.