Toyota Yaris se v nové generaci zmenšila a zjednodušila | Autanet.cz

Toyota Yaris se v nové generaci zmenšila a zjednodušila

Městské hatchbacky v současně době překonávaní čtyřmetrovou délku karoserie. Ne tak ovšem Yaris ve své čtvrté generaci. Ten se vydal opačným směrem a zachoval si proporce předchůdce. Hlavní změnou je pooužití nové podvozkové platformy, hybridního tříválce nebo středového airbagu, který se nafukuje mezi předními sedadly.

Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter.


Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla.

Pojetím exteriéru se ještě umocnil optický efekt zhuštěných proporcí s nápadnými charakteristickými křivkami podél boků vozu, evokujícími pohyb vpřed. Dynamicky tvarované přední i zadní blatníky stvrzují celkově čistý a soudržný vzhled; společně s plasticky tvarovanými panely dveří působí dojmem agility a okamžité připravenosti vozu ‚vyrazit na cestu‘.

Přídi vévodí velká maska chladiče a centrálně umístěné logo Toyota. K dynamickému vzhledu přispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty. Nová světla používají LED zdroje a jejich součástí jsou i ukazatele směru, které se po zapnutí střídají se světly denního svícení.

Design interiéru se drží zásady ‚méně je více‘; kabina tak řidiči i přednímu spolujezdci poskytuje velkorysý prostor. Z vysoce kvalitních materiálů jmenujme inovativní plstěnou povrchovou úpravu výplní dveří a přístrojový panel z měkčených materiálů (poprvé v rámci řady Yaris) k navození ještě vřelejší atmosféry v kabině.

Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči přímo a srozumitelně předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce přístrojů a 10" barevného head-up displeje. Díky většímu head-up displeji se řidič lépe soustředí na vlastní řízení bez zbytečného odvádění pozornosti. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování, jako např. pokyny navigace a rychlostní omezení.

Nový Yaris může být vybaven řadou dalších high-tech prvků komfortní a funkční výbavy, jako je např. bezdrátová nabíječka s dostatečnými rozměry i pro chytré telefony nejnovější generace, vyhřívání volantu a speciální ambientní osvětlení kabiny kolem kokpitu řidiče. Díky ergonomickému provedení je zajištěna intuitivní práce s ovládacími prvky a samotná přístrojová deska je tenčí a nižší a navazuje na širší a vyšší středový panel. V relativně mělké kapličce přístrojů před řidičem najdeme dvojici digitálních ukazatelů, které lemují multi-informační TFT displej. V neposlední řadě se zmenšil volant kvůli lepšímu výhledu v souladu s koncepcí ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘.

Podvozkové platformy TNGA z vlastního vývoje Toyoty přinesly skokovou změnu v jízdních vlastnostech, ovladatelnosti a stylistickém ztvárnění řady nových modelů. Jako první se objevila platforma GA-C pro středně velké vozy, která je základem zlepšování charakteru jízdy a atraktivity nejnovější generace Toyoty Prius, C-HR a nově uváděné Corolly. Filozofie TNGA podobně prokázala svoji adaptabilitu i ve větších sedanech a vozech SUV, a tak výhody podvozkové platformy GA-K úspěšně využívá i nová Camry a nová RAV4.

Nyní v rámci vývoje nového Yarisu využívá Toyota přednosti TNGA a posouvá jízdní schopnosti tohoto malého vozu prvním nasazením TNGA v této třídě. Na ještě lepších jízdních vlastnostech nového Yarisu má v první řadě podíl nová platforma GA-B, která přináší sebejisté a přirozené reakce.

Spojení kompaktních rozměrů, nízké a široké siluety, dynamických kvalit platformy GA-B a vlastností hybridního pohonu čtvrté generace přineslo atraktivní a živý charakter, jenž má zásadní podíl na přitažlivosti nového Yarisu a jeho schopnosti získat si zákazníkovy emoce. Ve městě zprostředkuje živé a svěží reakce. Jeho jízdní schopnosti a ovladatelnost kromě toho zaručují hladkou jízdu bez zbytečného stresu, pohodlnou a žádanou na delších trasách po dálnici nebo silnicích v otevřené krajině.

Podobně jako u dalších modelů na platformě TNGA je řidičův pocit propojení s vozidlem a kontroly nad ním znásoben polohou za volantem. Platforma GA-B umožnila posunout sedadlo řidiče níže a zároveň dozadu ke středu vozidla (+60 mm v porovnání se současným Yarisem), což přispělo ke snížení těžiště. Zároveň se tím zlepšila poloha za volantem, včetně ergonomie ovládání a širších možností nastavení. Volant je blíže k řidiči a jeho úhel sklonu narostl o 6°.

Podobně jako u všech modelů postavených na platformě TNGA je těžiště nové Toyoty Yaris nízko (de facto asi o 15 mm níže než v případě současného modelu), a tak se vůz pyšní lepšími vlastnostmi z hlediska působení setrvačných sil. Podvozek kromě toho vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. Vyšší torzní tuhost samotné karoserie kromě toho přispívá k dobré ovladatelnosti, živému charakteru a stabilitě.

Nová konstrukce zavěšení kol se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou na zadní nápravě přináší menší třecí síly předních vzpěr, měkčí pružiny a vyšší klopnou tuhost zadní nápravy (nárůst ze 320 na 580 Nm/°), což má opět pozitivní odraz v dynamických kvalitách nového Yarisu (menší náklony karoserie při průjezdu zatáčkami a vyšší jízdní agilita).

Platforma GA-B umožnila podstatný nárůst tuhosti karoserie, která je předpokladem pro stabilitu vozidla a jízdní pohodlí, společně s nižší úrovní hluku a vibrací. Optimalizace podvozkové platformy a samotné karoserie zahrnovala strategicky rozmístěné výztuhy u základny čelního skla, zadních sloupků, tunelu, zadní části konstrukce a podběhů zadních kol, stejně tak jako tužší panel přístrojové desky.

Uznávané přední postavení automobilky Toyota na poli hybridních technologií s autonomním dobíjením je postaveno na více než 20 letech zkušeností. Hybridní vozy od Toyoty, které po celém světě najezdily úhrnem již miliardy kilometrů, prokázaly svoji výsostnou kvalitu, odolnosti i spolehlivost.

Odhaduje se, že hybridní vozidla Toyota každý den po celém světě urazí přes 500 milionů kilometrů. Od uvedení první Toyoty Prius v roce 1997 prodala Toyota Motor Corporation celosvětově přes 14 milionů hybridních vozidel – z toho 2,5 milionu v Evropě – a automobilka soustavně vylepšuje svoji technologii a uvádí nové modely napříč nejrůznějšími segmenty trhu. V roce 2012 se představila Toyota Yaris Hybrid, celosvětově první plně hybridní model ve třídě malých vozů. Od té doby se v Evropě prodalo přes 500 tisíc těchto automobilů. Yaris tak získal pozici klíčového produktu, který pomáhá budovat širší veřejné povědomí o hybridních technologiích Toyoty a umožňuje zákazníkům poznat jejich přínosy.

Hybridní systém pohonu 4. generace byl testován v nejrůznějších městech po celé Evropě, např. v Římě, Paříži a Darmstadtu. Výsledky ukazují, že při nasazení ve městě vůz bezmála 80 % z celkové doby cestuje v režimu s nulovými emisemi.

Za těmito mimořádnými výsledky stojí architektura pohonu Toyota Hybrid System, která v zásadě zahrnuje všechny prvky elektromobilu s výkonnými elektromotory a vysokonapěťovými součástmi, stejně tak jako velmi hospodárný spalovací motor s Atkinsonovým cyklem.

V rámci nejdůležitějšího pohonného ústrojí pro nový Yaris se poprvé představuje nová hybridní technologie čtvrté generace od Toyoty. Tento systém 1.5 Hybrid Dynamic Force je přímo odvozen od větších systémů 2,0 a 2,5 litru, které byly nasazeny v nových modelech Corolla, RAV4 a Camry. Při vývoji postupovali konstruktéři stejně pečlivě v otázkách velikosti a hmotnosti komponent s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí.

Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů. Podobně jako u čtyřválců 2,0 a 2,5 litru těží z pečlivých úprav zaměřených na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, resp. maximální účinnost spalování. Uvedená jednotka dokonce vykazuje celosvětově nejrychlejší spalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva. Kromě toho je vybavena vyvažovacím modulem, který pomáhá potlačovat hluk a vibrace motoru.

Díky tomu dosahuje termodynamické účinnosti 40 %, tedy vyšší než typické vznětové motory, a tak má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než stávající Yaris. Systémový výkon se zároveň zvýšil o 15 % a díky odladění přenosu výkonu vůz nabídne jistější a přirozenější reakce.

Hybridní převodovka byla zcela přepracována a nyní používá novou konstrukci se dvěma osami, která je kompaktnější (o 9 %). Výsledkem je převodové soukolí s nízkými ztrátami a menšími celkovými rozměry, přinášející lepší jízdní schopnosti a umožňující snadnou zástavbu do platformy GA-B nového Yarisu.

Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje.

Nový Yaris se na vybraných trzích bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru. Cílem konstruktérů nové Toyoty Yaris bylo vyvinout celosvětově nejbezpečnější malý vůz, nabízející v dané třídě nejlepší bezpečnostní parametry s významnými inovacemi systémů aktivní i pasivní bezpečnosti. Nový Yaris je díky novým vyspělým technologiím připraven nabídnout zákazníkům v jejich každodenním životě nejvyšší možnou míru bezpečnosti.

Z vyspělých systémů na podporu řízení jmenujme inteligentní adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, tedy systémy představené i v nedávno uvedených modelech Toyota (např. Corolla). Všechny tyto prvky najdeme již v základní výbavě každého nového Yarisu.

Kromě vyspělých systémů na podporu řízení byl nový Yaris navržen tak, aby dosáhl nejvyšší úrovně ochrany posádky podle nadcházejících přísnějších standardů s platností pro rok 2020. Například kvůli lepší ochraně posádky v případě bočního nárazu bude nový Yaris prvním malým vozem, který přestaví centrální airbag.

Původní Yaris na trhu okamžitě vzbudil pozornost a již v roce 2000 získal evropský titul Auto roku, stejně tak jako ocenění Motor roku za jednotku 1,0 litru s jejími průkopnickými parametry. První Toyota navržená speciálně pro Evropu se zde též od roku 2001 vyrábí, a to v závodu Toyota ve francouzském Valenciennes.

Yaris druhé generace proslul tím, že v roce 2005 jako první vůz segmentu B získal nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení za bezpečnost v testech nezávislé organizace Euro NCAP a též byl prvním vozem dané třídy, v jehož výbavě se objevil kolenní airbag.

Yaris třetí generace se roku 2012 stal v segmentu B prvním vozem, který nabídl plně hybridní pohon s autonomním dobíjením, čímž nastolil nová srovnávací měřítka spotřeby paliva a emisí. Roku 2017 se Toyota opět zapojila do světového rallyového šampionátu s Yarisem WRC, který též stál předobrazem sportovně zaměřené homologované verzi Yaris GRMN. Tato limitovaná edice modelu Yaris – a první globální model s označením GRMN – čerpala přímo ze soutěžních úspěchů týmu TOYOTA GAZOO Racing; celou výrobní sérii si zákazníci okamžitě rozebrali.

Nový Yaris se bude i nadále vyrábět v Evropě; za účelem výroby vozidel postavených na platformě GA-B investovala automobilka do svého závodu Toyota Motor Manufacturing France přes 300 milionů eur.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč