Volvo s airbagem pro chodce od 590.000 Kč
Nový model V40 je prvním prodávaným sériovým automobilem v Česku, který je vybaven airbagem pro chodce. Ten se v případě střetu s chodcem rozvine před čelním sklem, přičemž samotná kapota se pro zmírnění následků nadzvedne o 10 cm.
Sedm čidel, nejmodernější technologie a airbag, který se bleskurychle rozvine před čelním sklem. To jsou některé z hlavních prvků technologie airbagu pro chodce ‒ systému, díky němuž jsou společnost Volvo Car Corporation a její zbrusu nový model V40 prvními, kdo airbag pro chodce nabízí.
V Evropě představují chodci 14% všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V Číně dokonce 25%. Mnohem více chodců je každoročně zraněno. Nejzávažnější poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky. S ohledem na tyto skutečnosti zahájila společnost Volvo Car Corporation vývoj svého airbagu pro chodce. Tento ve světě průlomový systém byl poprvé představen na letošním autosalonu v Ženevě spolu s novým modelem Volvo V40.„Jsme hrdí na to, že můžeme nabídnout automobil s airbagem pro chodce. Smyslem airbagu je pomáhat chránit chodce v situacích, kdy se dostanou do kontaktu s kapotou a s prostorem kolem štěrbiny stěračů a A-sloupků, kde hrozí riziko vážného poranění hlavy,“ říká Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce společnosti Volvo Car Corporation. V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní. Řídicí jednotka signály zpracuje, a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce.
Kapota se zvedne o deset centimetrů
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který se začne plnit plynem. V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane v této poloze. Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce. „Airbag plní dvě funkce. Zaprvé zvedne kapotu, čímž pod ní vytvoří potřebný prostor, a zadruhé změkčí dopad těla chodce na tvrdé části v okolí čelního skla,“ vysvětluje Thomas Broberg. V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí trvá několik setin sekundy.
Zkoušky s imitací lidských nohou
Systém je aktivní při rychlostech od 20 do 50 km/h. K 75% všech nehod s chodci dochází při rychlostech do 40 km/h. „Technologii jsme vyvíjeli s pomocí počítačových simulací a imitací lidských nohou a hlavy. Zkoušky byly provedeny v celé řadě konfigurací,“ líčí Thomas Broberg. Samotný airbag se skládá z vaku a vyvíječe plynu. Po aktivaci je vak během několika milisekund naplněn plynem. Před dvěma lety, v roce 2010, představila společnost Volvo Car Corporation systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém zabránit srážce s chodcem až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je důraz kladen především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila.
S cenou od 590.000 Kč
Nové Volvo V40 je k dispozici s dvojicí zážehových motorů T3 1.6L/110 kW a T4 1.6L/132 kW nebo trojicí vznětovým pohonných jednotek (D2 1.6L/84kW, D3 2.0L/110 kW, D4 2.0L/130 kW). Všechny motory jsou spojeny výhradně s manuální šestirychlostní převodovkou, přičemž u motorů D3/110 kW a D4/130 kW lze volit automatickou šestirychlostní převodovku. V40 je dostupná ve čtyřech stupních výbav (Base, Kinetic, Momentum a Summum).
Motor, výkon, převodovka | Base | Kinetic | Momentum | Summum |
T3/110 kW, 6MT | 598.000 | 632.000 | 679.000 | 736.000 |
T4/132 kW, 6MT | 650.000 | 684.000 | 731.000 | 788.000 |
D2/84 kW, 6MT | 590.000 | 624.000 | 671.000 | 728.000 |
D3/110 kW, 6MT/6AT | 645.000/694.600 | 679.000/728.000 | 726.000/775.600 | 783.000/832.600 |
D4/130 kW, 6MT/6AT | -/- | 723.000/772.600 | 770.000/819.600 | 827.000/876.600 |