Rally Dakar 2016 berou Češi útokem
Česká republika bude mít na blížícím se startu Rallye Dakar páté nejsilnější zastoupení čítající 6 kamionů, 5 motocyklů a 6 aut. Na startu se objeví mezi řidiči kamionů Aleš Loprais, Martin Kolomý, Tomáš Vrátný nebo Martin Macík. V kategorii automobilů budou bojovat Tomáš Ouředníček, Miroslav Zapletak nebo Martin Prokop.
Češi budou mít jedno z nejsilnějších zastoupení na Dakaru a těší se na maratónské etapy. Optimistické jsou nové informace k trati, kterou letos připravoval Marc Coma, úspěšný motocyklista a vítěz několika předchozích ročníků. Například posádce týmu KM Racing, ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva (Liaz), vyhovuje zejména fakt, že součástí závodu budou také netradičně dlouhé etapy. Jedna z nich bude dokonce maratónská a posádky po dojetí do bivaku nebudou mít k dispozici techniky ani servis, takže případné opravy budou muset řešit svépomocí, případně přečkat do konce následující etapy. Na závodníky čeká také několik etap vedoucích ve výšce přes 3 500 metrů nad mořem. Dalším náročným úsekem bude i trasa přes oblast Fiambala, která je proslulá vysokými teplotami a hodně rozbitým terénem. A právě zmíněné podmínky mohou pomoci lepšímu výsledku Liazu. Sázka na úspěch posádky Martina Macíka je v letošním ročníku daleko vyšší.
„Kamiony letos pojedou také přes Bolívii, kterou zatím nemáme tak dobře zmapovanou, takže nemůžeme přesně odhadovat, co nás čeká. Ale zatím se zdá, že v letošním ročníku se nedočkáme rozsáhlejších písečných a dunových polí, na které se všichni každý rok tolik těšíme a které rozhodují závod,“ uvádí Martin Macík. Každopádně, letošní trasa bude měřit přes 9 000 km a povede z Buenos Aires do Rosaria. Na pódiu se posádky představí 2. ledna 2016, úvodní etapa odstartuje 3. ledna, do cíle závodníci dojedou 16. ledna.
Dalším týmem na Dakaru 2016 bude Tatra Buggyra Racing, kde do boje vysílá vedle posádky Martina Kolomého (Tatra 815 Fat Boy) také Jaroslava Valtra se zbrusu novou Tatrou Phoenix. Dva kamiony doplní také Hummer H3 Evo řízený Tomášem Ouředníčkem, dlouholetým navigátorem Miroslava Zapletala v Cross Country Rallye.
Kategorii osobních automobilů posílí za volantem Toyoty Hilux V8 rallyový závodní Martin Prokop, který nasbíral ve vrcholné kategorii WRC nemalé zkušenosti a k účasti na Dakaru říká: „Start na Dakaru byl vždy mým neskrývaným snem a ve výhledu několika let jsem chtěl se svým týmem směřovat úsilí a přípravy tímto směrem. Nyní však přišla skvělá nabídka a já do toho skáču takřka bezhlavě a bez pořádné přípravy. Šéf týmu Toyota Overdrive Jean-Marc Fortin mne po předchozím nezávazném rozhovoru začátkem září pozval na test tlumičů jejich Toyoty Hilux V8 a krátce po té přišla oficiální pozvánka ke startu v rámci jejich týmu. Taková možnost se neodmítá a tak mne po úterním podpisu smlouvy čeká nová výzva po boku nových týmových parťáků Yazeed Al Rajhiho a Giniela de Villierse, který již dokázal Dakar vyhrát a vloni byl na místě druhém. Po Rally Catalunya absolvuji jeden krátký test a po té se již soutěžní technika bude vydávat na cestu do Jižní Ameriky. Dále plánuji nějaké ježdění v dunách v rámci rally školy Toyoty v Dubaji, ale tím mé přípravy skončí, protož na víc jednoduše nebude čas. Zkušení účastnící Dakaru tvrdí, že pro slušný výsledek je třeba nejméně rok cílené přípravy a tvrdé dřiny, ale mně nezbývá nic jiného než s jistou dávkou pokory na Dakaru startovat i bez předchozích specifických zkušeností. Netuším, jak se auto chová a řídí na dlouhých cross country tratích a co vlastně vydrží, nebo co vydržím v takovém extrému já. Nyní musím během několika týdnů posbírat maximum informací a poznatků, ale je jasné že vše pořádně zjistím sám až během samotného závodu. Několik startů v Argentině mám přeci jen za sebou v rámci WRC, takže prostředí jako takové pro mě alespoň nebude neznámé. Pro mě a celý tým to bude samozřejmě znamenat vynechání prvního závodu sezony WRC 2016, ale věřím, že naši fanoušci nám to dokáží odpustit a uvidí v Dakaru stejnou novou výzvu jako já.“ Martin Prokop se odhodlal k odvážnému kroku skočit na Dakar bez větší přípravy, což je vždy sázka do loterie.
Po letech se na Dakar vrací zkušený Miroslav Zapletal, který v roce 2009 obsadil celkově sedmé místo, což je historicky nejlepší český výsledek. Velké ambice mezi jednostopými stroji budou mít zejména v minulém ročníku dvacátý Ondřej Klymčiw a na jubilejní desátý Dakar se chystající David Pabiška.
Automobily: Miroslav Zapletal, Maciek Marton (Hummer); Martin Prokop, Jan Tománek (Toyota); Peter Jerie, Dale Moscatt (Toyota); Josef Macháček, Martin Plechatý (buggy MD rallye sport Optimus); Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík (Hummer); Dušan Randýsek, Rostislav Pilný (buggy Arctic cat).
Motocykly: Ondřej Klymčiw (Husqvarna), David Pabiška (KTM), Milan Engel (KTM), Jan Veselý (KTM), Rudolf Lhotský (KTM).
Kamiony: Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan van der Vaet (Iveco); Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra); Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci, Milan Holáň (Tatra); Martin Macík ml., František Tomášek, Michal Mrkva (Liaz); Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (Tatra); Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (MAN); Artur Ardavičus, Filip Škrobánek (Tatra); Albert Llovera, Charly Gotlib, Jaromír Martinec (Tatra).
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelMazda 2 1,4 16V GT EDITION
Mazda 2 1.3i, zadáno
Mazda 2 1,3
Mohlo by vás zajímat
Mazda2 do konce září s letním bonusem 50.000 Kč
Samodobíjecí Mazda2 Hybrid je vynikající auto do města: Má výrazné tvarové linky, atraktivní proporce a kompaktní rozměr ...
Výroba hybridní Mazdy2 spuštěna. Pohon zajistí tříválec o výkonu 92 koní spolu s elektromotorem
Mazda2 Hybrid 2024 se bude prodávat od února 2024 po celé Evropě ...
Mazda2 slaví dvacet let modernizací a dvojicí nových výbav
Základní cena verze Prime-Line s motorem 75 k Skyactiv G a manuální převodovkou je 406.400 Kč. Varianta s automatickou p ...
Nejnovější články
Honda přichystala na své modely zimní akční nabídku. Ušetřit můžete až 140 tisíc korun
Akční nabídky platí od 1.1.2025 do 31.3.2025. ...
Co nás čeká v dopravě v novém roce 2025? Výstavba, zpoplatnění, kontroly i digitalizace
Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti ...
Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze
Tohle se nebude opakovat. Na tříprostorovou Corollu s benzínovým motorem stačí díky tučné slevě bohatě půl milionu korun ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
BMW Řada 2
Rok výroby 2020
Land Rover Range Rover Velar
Rok výroby 2019
BMW X5
Rok výroby 2018
Volkswagen Passat
Rok výroby 2011