Test: Honda Civic 1.8 i-VTEC - bezpečnější a levnější
S příchodem dlouhého Civicu Tourer se jeho starší sourozenec v podobě hatchbacku dočkal nových bezpečnostních asistentů a drobných změn, které z něho dělají modernější vůz. K testu jsme proto zvolili aktuálně nejvíce zlevněnou verzi Civicu s benzínovou osmnáctistovkou pod kapotou.
Testovaný Civic byl vybaven paketem ADAS 1, což je systém podpory řízení zahrnující celkem osm ochránců a pomocníků za jednotný příplatek 22.500 Kč. Prvním pomocníkem je protikolizní systém fungující do rychlosti 30 km/h se schopností rozpoznávat osobní i nákladní vozidla. Protikolizní systém tvoří laserový radar, který sleduje prostor před vozidlem a v případě hrozící srážky automaticky aktivuje brzdy. Když systém rozpozná riziko srážky, vydá vizuální i zvukovou výstrahu. Pokud systém rozpozná hrozící riziko srážky, zahájí předběžné brzdění a vydá zvukové a vizuální upozornění. V případě potřeby začne systém autonomně s maximální intenzitou brzdit. Řidič může systém vypnout, pouze pokud vozidlo stojí. Systém zůstane vypnutý, dokud řidič nevypne zapalování. Při dalším zapnutí zapalování se systém opět automaticky aktivuje. Systém varování před čelní srážkou dokáže rozpoznat riziko srážky, neboť je schopna pomocí multifunkční kamery identifikovat vpředu jedoucí vozidlo. Systém funguje při rychlostech nad 15 km/h. V případě rizika srážky systém vydá vizuální i zvukovou výstrahu. Vzdálenost, při které je výstraha vydána, lze nastavit podle požadavků řidiče a systém je rovněž možné vypnout. Technologie varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu pomocí multifunkční kamery sleduje vodorovné značení na silnici. Pokud vozidlo bez použití ukazatele směru vybočí z jízdního pruhu, systém vydá zvukové a vizuální upozornění. Tento systém funguje při rychlostech nad 64 km/h a v zatáčkách s poloměrem nad 250 m. Řidič může tento systém kdykoliv vypnout. Systém rozpoznávání dopravních značek dokáže pomocí multifunkční kamery při jízdě vpřed rozpoznat dopravní značky (omezující rychlost či zakazující vjezd). Po projetí kolem značky systém danou značku rozpozná a zobrazí na inteligentním multifunkčním displeji (omezení rychlosti platná pouze pro nákladní vozidla nebudou systémem zobrazena). Systém detekce objektů v mrtvém úhlu automaticky detekuje vozidla nacházející se v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, a pokud se vozidlo pohybuje rychlostí nad 20 km/h, upozorní řidiče na možné nebezpečí. Pokud se v mrtvém úhlu zpětných zrcátek nachází jiné vozidlo, zobrazí se na příslušném zpětném zrcátku vizuální upozornění. To zůstává aktivní, dokud vozidlo tento prostor neopustí. Jestliže řidič dá znamení o změně směru jízdy ve chvíli, kdy se v mrtvém úhlu nachází jiné vozidlo, začne vizuální indikátor blikat a řidič je na hrozící nebezpečí navíc upozorněn zvukovým výstražným signálem. Další novinkou je funkce automatického přepínání dálkových světel HSS, která při rychlostech nad 40 km/h zajišťuje automatické přepínání dálkových a potkávacích světel s ohledem na vpředu jedoucí/protijedoucí vozidla či jízdní kola s ohledem na množství okolního světla. Asistent při couvání z parkovacího místa vyvinutý společností Honda využívá radarová čidla umístěná po stranách na zádi vozidla, jež řidiče při couvání upozorní na vozidla přijíždějící ze stran. Směr jízdy blížícího se vozidla je zobrazen buď na displeji parkovací kamery nebo pomocí šipek znázorňujících směr jízdy vozidla na multifunkčním informačním displeji i-MID a pomocí výstražných zvukových signálů. Systém byl navržen pro detekci osobních a nákladních vozidel jedoucích rychlostí až 25 km/h a řidič jej může kdykoliv vypnout, jestliže vozidlo stojí. V paketu ADAS 1 nechybí ani vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.
Skladnější kufr nenaleznete
Honda si na Civicu dala hodně záležet. Novinka je oproti předchůdci delší (+45 mm), širší (+10 mm) a nižší (-20 mm). Díky tomu se podařilo dosáhnout nižší hodnoty součinitele odporu vzduchu (cx=0,27), což je o 10% lepší hodnota než v minulé generaci zvané UFO. Rozchod kol Honda pro lepší stabilitu rozšířila (+35 mm vpředu, resp. +30 mm vzadu), ale bohužel rozvor byl zkrácen. Honda Civic disponuje zavazadlovým prostorem až 477 litrů (při sklopených sedadlech až 1210 litrů), čímž válcuje veškerou konkurenci v nižší střední třídě. Standardem je sada na opravu pneumatik, za plnohodnotnou rezervu si připlácíte. Pro přístup do zavazadelníku je nutné překonat o něco vyšší nakládací hranu. Zavazadelník má pravidelné tvary a je dobře využitelný. Pod dnem zavazadelníku v prostorech běžně vyhrazených rezervnímu kolu se ukrývá obdélníkový prostor šestnáct centrimetrů vysoký, který pojme například dva kabinové kufry. Objem lze zvětšit samozřejmě sklopením zadních sedadel, čímž vznikne naprosto rovná ložná plocha. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 disponují, stejně jako u předchůdce, schopností vyklápět sedáky vzhůru (jako v kině), čímž vykouzlíte prostor pro převoz jízdního kola, květiny nebo třeba LCD televize v krabici.
Civic můžete mít ve čtyřech výbavových stupních (S, Comfort, Sport a Executive). Všechny výbavy obsahují plnou škálu bezpečnostních prvků, včetně šesti airbagů a stabilizačního systému VSA. Všechny čtyři výbavy a motorizace Hondy Civic s manuální převodovkou jsou vybaveny systémem vypnutí motoru při zastavení Idle Stop (Start-Stop). Podobně jako u hybridních modelů Honda, lze i u modelu Civic dosáhnout nižší spotřeby paliva pomocí spínače ekonomického režimu ECON Assist. Nechybí denní svícení pomocí LED diod ani funkce časového spínání světel Coming/Leaving Home nebo barevný multiinformační displej (i-MID), který poskytuje řidiči různé provozní informace, informace o nastavení audiosystému, klimatizace a další. U všech motorů je rovněž dispozici asistent pro rozjezd v kopci (HSA) bez ohledu na typ převodovky.
Testovaná výbava Sport se na středovém sloupku musí obejít bez obrazovky navigace. Ta je k dispozici až v nejvyšší výbavě Executive. V interiéru najdeme řadu měkčených plastů, které nahradily tvrdé plasty. Celková kvalita zpracování je nadprůměrná a oproti předchůdci se zlepšil výhled z vozu (šikmo vpřed ale hlavně dozadu). Přední sedadla jsou měkčí a zároveň velmi pohodlná, přičemž dokáží dostatečně podepřít tělo (zejména do předních sedadel zapadnete jako do starých dobrých pohodlných francouzů).
Na obrazovce palubního rozhraní i-MID můžete zobrazit pouze jediný údaj palubního počítače - buď jen průměrnou spotřebu, jen kilometrový dojezd nebo jen čas jízdy či jen průměrnou rychlost. Pokud jste chtěli dříve zobrazovaný údaj změnit za jiný, museli jste zastavit a pootočit klíčkem v zapalování do druhé polohy a procvakat se pomocí menu na požadovanou změnu. Za toto nepraktické ovládání Honda hned při uvedení na trh zklidila velkou vlnu kritiku. Nyní lze údaje měnit daleko jednodušeji přes dva prokliky v menu. Zajímavostí je udávaný kilometrový dojezd, který v praxi neodpovídá skutečnosti. Může za to pod předními sedadly umístěná palivová nádrž (přestože palubní počítač i ručička palivoměru bude ukazovat nulu, stále ještě pojedete a v nádrži bude zbývat nějaký ten litr paliva).
Spoření s ECONem
Základ pohonných jednotek tvoří zážehová čtrnáctistovka i-VTEC se zdvihovým objemem 1339 cm3 a výkonem 73 kW. Další v nabídce je námi testovaná osmnáctistovka i-VTEC o výkonu 104 kW, kterou lze kombinovat s šestirychlostní manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem s možností volby rychlostní stupně pomocí páček na volantu. Ze vznětových motorů si musíte vystačit pouze se 1.6 i-DTEC, která nahradila silnou dva-dvojku i-DTEC známou z Hondy Accord Tourer.
Testovaná benzínová jedna-osmička poskytuje maximální výkon 104 kW dostupných při 6500 ot./min. spolu s maximem točivého momentu vrcholící hodnotou 174 Nm při 4300 ot./min. Tyto hodnoty umožňují necelých třináct metráků těžkému Civicu zrychlit na stovku za 9,4 s a uhánět rychlostí až 215 km/h. Čtyřválec se jen pomalu roztáčí s nízkých otáček, pro svižnější jízdu je nutné ho neustále vytáčet - solidní práci předvádí až nad hranicí 4000 ot./min. Nejvíce si za volantem Civicu užijete v zatáčkách mimo město, když ho budete držet neustále ve vysokých otáčkách. Jedině tak, dokážete být hodně rychlí. Problém nastává například na německé dálnici, kdy chcete svištět stále 170 km/h. Do kabiny při této rychlosti proniká od motoru více hluku než je zdrávo a spotřeba letí závratně nahoru. Osobně bych se přimlouval za silnější atmosférickou pohonnou jednotku. Takový dvoulitr i-VTEC by Civicu rozhodně slušel více. Pružnost motoru je však dobrá, v obci klidně zařadíte šestku a čtyřválec se nedusí. Při devadesátce motor točí na šestku 2400 ot./min, při 130 km/h pak 3400 ot./min a odebírá si z nádrže sedm litrů každých sto kilometrů. Osmnáctistovka se hodí pro většinu normálně jezdících řidičů.
Tlačítko Econ promění osmnáctistovku v ospalou čtrnáctistovku, která se snaží za každou cenu spořit paliva a klade proti řidiči odpor. Výsledkem je pokles spotřeby paliva, v praxi tak můžete jezdit (bez nároků na dynamiku) za 5,4 l/100 km). To nás však dlouho nebavilo a raději jezdili rychleji. Spotřeba se po tisícovce najetých kilometrů ustálila na hodnotě 6,8 l/100 km.
Jízdní dojmy
Civic působil po celou dobu testování povedeným dojmem. Tisícovka kilometrů strávených za volantem benzínové osmnáctistovky potvrdila mezigenerační zlepšení v oblasti odhlučnění a zejména prostornosti na předních sedadlech. Lépe rovněž působí většina použitých materiálů. Řidiče potěší přesné řazení šestirychlostní manuální převodovky. Jednotlivé stupně jsou velmi krátké a mají přesně vymezené dráhy. Řízení je lehké, ale dodává dostatek potřebných informací. Brzdy fungují odpovídajícím způsobem. Podvozku se daří filtrovat většinu nerovností a působí velmi klidně. S benzínovou osmnáctistovkou je Civic velmi lehký a je radost s ním projíždět zatáčky. Civic se protahuje oblouky lehce jako lasička, zatáčí ochotně podle pokynů řidiče a ze stopy ho nevyvedou ani mírné nerovnosti, což se autům bez víceprvkové nápravy stává (tlumiče společně se stabilizátoru velmi dobře ustojí i divoký průjezd zatáčkou). Problém nastává až při doopravdy ostré jízdě na rozbitém asfaltu. Právě tam, se odhalí slabiny použité nápravy. U všech benzínových verzí jsme navíc pozorovali lehkou nervozitu (vrtění v silentblocích) zejména při jízdě na dálnici či v rychlém táhlém oblouku. Na celkovou stabilitu toto počínání nemá vliv, spíše je nepříjemné pro řidiče. Hondě se podařilo najít velmi dobrý kompromis v nastavení podvozku, který je nově poddajnější.
Malý s velkým kufrem
Honda Civic je v nižší střední třídě v Česku přehlížením vozem, přestože nabízí neuvěřitelnou variabilitu interiéru, kterou deklasuje veškerou konkurenci v podobě Volkswagenu Golf, Hyundai i30, nebo Opelu Astra. V Česku hraje proti Civicu vyšší základní cena (od 379.900 Kč), což aktuálně díky akčním cenám neplatí. Hondu Civic nyní pořídíte od 349.900 Kč s benzínovou čtrnáctistovkou pod kapotou. Osmnáctistovku pak získáte za 369.900 Kč a námi testovanou verzi Sport již za 419.900 Kč. K benzínovým motorům navíc Honda poskytuje pětiletou záruku.
plusy
nezáludné jízdní vlastnosti
ergonomie (přehlednost, rozvržení interiéru)
variabilita (sklápění a vyklápění zadních sedadel)
tvar a využitelnost zavazadelníku (477 l)
rovná ložná plocha po sklopení sedadel
aktuálně pořizovací ceny benzínových verzí
mínusy
méně prostoru na zadních sedadlech
mdlé reakce motoru v režimu Econ
klimatizace nastavitelná jen po celých stupních
minimální možnost individualizace
nervozita podvozku při vysokých rychlostech na nerovnostech či dálnici
Technické údaje | Honda Civic 1.8 i-VTEC |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1798 ccm |
Výkon: | 104kW(142k)/6500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 174Nm/4300 ot./min. |
Max. rychlost: | 215 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,4 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,1 l/100 km |
Spotřeba - město: | 7,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,6 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4315/1770/1470 mm |
Rozvor: | 2595 mm |
Zavazadelník: | 477/1210 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1265-1341/1750 kg |
Základní cena: | 349.900 Kč (1.4 i-VTEC/73 kW, 6 MT, S) |
Cena test. modelu od: | 419.900 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW, 6MT, Sport) |