BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport | Autanet.cz

BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport

Mnichovská automobilka se s poslední generací řady 5 trefila do černého. Pětka vypadá velmi uhlazeně, jezdí brilantně a je dokonce pohodlnější než odvěký rival se stříbrnou hvězdou ve znaku. Jaké je nejsilnější dieselové provedení s označením M, které vedle 400 koní pod kapotou roztáčí hned 4 turba?


Pojďme si to zkraje uvést do správných kolejí. Můžeme se bavit o dieselové M5 s karoserií Touring? Tak to ani náhodou. Tohle auto je zkrátka jiné. Rozhodně úplně jiné, než jaké byste pod označením BMW Motorsport čekali. Jeho rychlost nepramení z vášnivého motoru, ale z enormní porce vícestupňového přeplňování dohromady čtyř turbodmychadel. Výsledný charakter jízdy je tedy zcela odlišný.


Nedočkáte se tu navíc žádných reproduktorů ve výfukové soustavě a stejně tak v interiéru se kromě jemného podbarvení audiosoustavou ve sportovním režimu žádné zvukové ántré nekoná. Zkrátka jen tlumený naftový baryton, který se s novou generací posunul opět blíže k sametovému ideálu.



Nakonec ale právě tohle považuji za jednu z hlavních předností testovaného auta. BMW M550d vás totiž nesvádí šlapat neustále na plyn, abyste mohli poslouchat líbezné tóny motoru. Což se třeba o zážehovém osmiválci v M550i říci nedalo. Ten ale s karoserií Touring stejně nekoupíte (nehledě na novou emisní normu, díky které ho teď na nějaký čas nekoupíte vůbec). Takže zpět k dieselovému kombíčku.

Především nejlepší kombi
Můžete v něm tiše splynout s davem (i přes oslnivost laku Champange Quartz z programu BMW Individual to jde překvapivě snadno), zapomenout na brutální výkon a užívat si každodenní použitelnost nejlepšího manažerského kombi současnosti. Z daného pohledu auto vlastně nemá žádnou chybu, anebo jsem neměl dostatečně silný mikroskop, abych ji odhalil. Už jsem to psal několikrát - při každém setkání s novou Pětkou (nehledě na výbavu nebo motor) mě to auto znovu překvapí tím, jak celé skvěle funguje a jak moc jeho konstruktéři při vývoji přemýšleli.



Podvozek M550d je i přes 10milimetrové snížení kvůli specifikaci M Performance a 20 palcová kola s nízkoprofilovými runflaty neuvěřitelně schopný a pohltí většinu nástrah českých cest. Pětka tak umí být ukázkově plavná a uvolněná, nehledě na všechen ten potenciál pohonné soustavy. A právě takový režim jí sluší ze všeho nejvíc. Armáda asistenčních systému se současně postará o vše ostatní, a vám tak zbývá jediný úkol - užívat si. Ať už příjemně hrající audiosoustavu Harman/Kardon (+ 29 536 Kč), perfektně fungující palubní menu s ovládáním pomocí gest, anebo pohodlí na příplatkových kožených sedadlech s odvětráváním (+ 21 944 Kč) a výhřevem zároveň.

Úžasná dvojí tvář
A teď to nejlepší. Vzpomínáte si na BMW M5 E39? Bylo to vůbec poprvé, kdy měl sériově vyráběný stroj z Mnichova výkon 400 koní - na chlup stejně jako dnešní dieselové superkombi. Samozřejmě, srovnávat 20 let starý pětilitr s 500 Nm točivého momentu s nejmodernější technikou, která nabízí až 760 Nm (skoro v celém otáčkovém spektru!!!), je krajně nevhodné, ale když si představíte, že z 0 - 100 km/h vyrazí nové BMW M550d xDrive o téměř vteřinu rychleji než jedno z nejikoničtějších eMkových BMW historie, ihned víte, proč ta tři čísla 550 zdobí i písmeno M. To ale není celá pointa.



BMW M5 E39 se totiž za zhruba 13 litrů benzínu na 100 kilometrů ani pořádně nerozjede, a kdykoliv se s ním chcete maličko svézt, jste nad 20 litry. V porovnání s ním je M550D xDrive Touring absurdně úsporné. Jezdí s naprostým klidem za 8 - 10 litrů (podle toho, jaké tempo si právě zvolíte) a dá se v něm cestovat i se spotřebou do 6 litrů na 100 kilometrů. To jsou mimochodem velmi podobná čísla těm, kterých se dočkáte u základu šestiválcové nabídky 530d. Otřepané rčení, že pořádnou porci koní si člověk vychutná hned dvakrát - podruhé u čerpací stanice, tady vážně neplatí. Je k neuvěření, kam se motory za posledních 20 let dostaly.

Po sešlápnutí plynu…
Probrali jsme stránku, při které M550d působí jako hodný naftový beránek. Ta z mého pohledu bude převažovat tak z 90 %, zbylých 10 ale vážně stojí za to. Auto se po přepnutí do sportovního módu citelně promění. Vše se zostří, podvozek výrazně ztuhe, i když stále zůstává komfortní a náklony karoserie se zmírní na přijatelné minimum. Do hry se navíc dostane také řiditelná zadní náprava, která Pětce za běžných okolností propůjčuje ukázkovou agilitu, ale při ostré jízdě z ní dělá respektu hodný nástroj, kterému ani v zatáčkách téměř nic neujede.



Pokud se s vozem chcete vydovádět ve vší opatrnosti, zůstává příkladně neutrální. Jakmile si však alespoň omezíte kontrolu trakce, pocítíte, jak pohon xDrive sympaticky upřednostňuje zadní nápravu a více než 2 tuny živé váhy vystřeluje přes zadní kola ze zatáček vpřed. A když píšu vystřeluje, myslím ten výraz zcela vážně.

Z auta na limitu je sice cítit vysoká hmotnost, ale umí jezdit tak absurdně rychle, že i přes všechna ta „eMka“ a obrovské čtyřpístkové třmeny vpředu člověk jeho rychlosti nevěří. (Alespoň dokud mu zdrcující zrychlení neprověří stav krční páteře.) Za vším je ten nenápadný baryton vznětového šestiválce, s nímž má člověk automaticky spojené nějaké očekávání. A pak přijde něco úplně jiného!



Naftový jednorožec
Rychlost M550d xDrive se bere jakoby odnikud. Je úplně jedno, jaký kvalt máte zařazený. Dvě malá turba zrychlily odezvu motoru na absolutní minimum a ta velká dodávají vozu enormní chuť zrychlovat. Nástup síly je zároveň ukázkově lineární a motor pocitově nejlépe jede …no vlastně kdykoliv se vám zachce. Dostupné akcelerace pod pravou nohou máte za všech okolností víc, než potřebujete. Až mě při jízdě v M550d xDrive Touring vlastně napadá otázka, proč bych měl takhle silné naftové kombi chtít?



A to je dost možná jediný otazník, který nad dnešním testem zůstane. Koupě BMW M550d xDrive Touring totiž pozbývá jakoukoliv racionalitu. Majitel s ním v 9 z 10 případů pojede úplně stejně, jako kdyby měl verzi 530d xDrive. Ale možná že právě v tom se skrývá celé to kouzlo. V tom dokonale ukrytém potenciálu, o němž se ostatní pasažéři ani nemusí dovědět. Osobně bych si při konfiguraci zatrhl políčko „bez označení motoru na zádi“ a nechal většinu blízkého okolí při tom, že mám „jen krásné naftové BMW v kombíku“. Nikoliv vůz, který dokáže v krajním případě stát na krku několik let starým supersportům.

A pak je tu ještě jeden argument. Nic podobného si totiž dokonce ani v dnešním světe nekoupíte. BMW M550d xDrive Touring v kategorii vyšší střední třídy nezná byť jen jediného konkurenta a to je vzácnost, kvůli které si obhájí i tak vysokou cenu. Jde zkrátka o dieselového jednorožce současnosti.

Plusy
+ výkon motoru
+ spotřeba paliva
+ okouzlující jízdní projev
+ ohromující vyspělost vozu
+ oproti předchůdci více místa v interiéru
+ překvapivé pohodlí i na 20palcových kolech


Mínusy
- pořizovací cena
- menší objem palivové nádrže
- dotykové ovládání ventilátoru odtrhuje řidičovu pozornost

Technické údaje BMW M550d xDrive Touring
Motor: Vznětový 4x přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2 993 ccm
Výkon: 294 kW (400 k) / 4 400 ot./min.
Točivý moment max.: 760 Nm / 2 000 - 3 000 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 4,6 s
Spotřeba - město: 8,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 66 l
Délka/šířka/výška: 4 962 / 1 868 / 1 488 mm
Rozvor: 2 975 mm
Zavazadelník: 570 / 1 700 l
Pohotovostní hmotnost: 2 030 kg
Spotřeba během testu: 8,1 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 2 414 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text: Martin Müller foto: Jan Hrbek

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč