BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
Mnichovská automobilka se s poslední generací řady 5 trefila do černého. Pětka vypadá velmi uhlazeně, jezdí brilantně a je dokonce pohodlnější než odvěký rival se stříbrnou hvězdou ve znaku. Jaké je nejsilnější dieselové provedení s označením M, které vedle 400 koní pod kapotou roztáčí hned 4 turba?
Pojďme si to zkraje uvést do správných kolejí. Můžeme se bavit o dieselové M5 s karoserií Touring? Tak to ani náhodou. Tohle auto je zkrátka jiné. Rozhodně úplně jiné, než jaké byste pod označením BMW Motorsport čekali. Jeho rychlost nepramení z vášnivého motoru, ale z enormní porce vícestupňového přeplňování dohromady čtyř turbodmychadel. Výsledný charakter jízdy je tedy zcela odlišný.
Nedočkáte se tu navíc žádných reproduktorů ve výfukové soustavě a stejně tak v interiéru se kromě jemného podbarvení audiosoustavou ve sportovním režimu žádné zvukové ántré nekoná. Zkrátka jen tlumený naftový baryton, který se s novou generací posunul opět blíže k sametovému ideálu.
Nakonec ale právě tohle považuji za jednu z hlavních předností testovaného auta. BMW M550d vás totiž nesvádí šlapat neustále na plyn, abyste mohli poslouchat líbezné tóny motoru. Což se třeba o zážehovém osmiválci v M550i říci nedalo. Ten ale s karoserií Touring stejně nekoupíte (nehledě na novou emisní normu, díky které ho teď na nějaký čas nekoupíte vůbec). Takže zpět k dieselovému kombíčku.
Především nejlepší kombi
Můžete v něm tiše splynout s davem (i přes oslnivost laku Champange Quartz z programu BMW Individual to jde překvapivě snadno), zapomenout na brutální výkon a užívat si každodenní použitelnost nejlepšího manažerského kombi současnosti. Z daného pohledu auto vlastně nemá žádnou chybu, anebo jsem neměl dostatečně silný mikroskop, abych ji odhalil. Už jsem to psal několikrát - při každém setkání s novou Pětkou (nehledě na výbavu nebo motor) mě to auto znovu překvapí tím, jak celé skvěle funguje a jak moc jeho konstruktéři při vývoji přemýšleli.
Podvozek M550d je i přes 10milimetrové snížení kvůli specifikaci M Performance a 20 palcová kola s nízkoprofilovými runflaty neuvěřitelně schopný a pohltí většinu nástrah českých cest. Pětka tak umí být ukázkově plavná a uvolněná, nehledě na všechen ten potenciál pohonné soustavy. A právě takový režim jí sluší ze všeho nejvíc. Armáda asistenčních systému se současně postará o vše ostatní, a vám tak zbývá jediný úkol - užívat si. Ať už příjemně hrající audiosoustavu Harman/Kardon (+ 29 536 Kč), perfektně fungující palubní menu s ovládáním pomocí gest, anebo pohodlí na příplatkových kožených sedadlech s odvětráváním (+ 21 944 Kč) a výhřevem zároveň.
Úžasná dvojí tvář
A teď to nejlepší. Vzpomínáte si na BMW M5 E39? Bylo to vůbec poprvé, kdy měl sériově vyráběný stroj z Mnichova výkon 400 koní - na chlup stejně jako dnešní dieselové superkombi. Samozřejmě, srovnávat 20 let starý pětilitr s 500 Nm točivého momentu s nejmodernější technikou, která nabízí až 760 Nm (skoro v celém otáčkovém spektru!!!), je krajně nevhodné, ale když si představíte, že z 0 - 100 km/h vyrazí nové BMW M550d xDrive o téměř vteřinu rychleji než jedno z nejikoničtějších eMkových BMW historie, ihned víte, proč ta tři čísla 550 zdobí i písmeno M. To ale není celá pointa.
BMW M5 E39 se totiž za zhruba 13 litrů benzínu na 100 kilometrů ani pořádně nerozjede, a kdykoliv se s ním chcete maličko svézt, jste nad 20 litry. V porovnání s ním je M550D xDrive Touring absurdně úsporné. Jezdí s naprostým klidem za 8 - 10 litrů (podle toho, jaké tempo si právě zvolíte) a dá se v něm cestovat i se spotřebou do 6 litrů na 100 kilometrů. To jsou mimochodem velmi podobná čísla těm, kterých se dočkáte u základu šestiválcové nabídky 530d. Otřepané rčení, že pořádnou porci koní si člověk vychutná hned dvakrát - podruhé u čerpací stanice, tady vážně neplatí. Je k neuvěření, kam se motory za posledních 20 let dostaly.
Po sešlápnutí plynu…
Probrali jsme stránku, při které M550d působí jako hodný naftový beránek. Ta z mého pohledu bude převažovat tak z 90 %, zbylých 10 ale vážně stojí za to. Auto se po přepnutí do sportovního módu citelně promění. Vše se zostří, podvozek výrazně ztuhe, i když stále zůstává komfortní a náklony karoserie se zmírní na přijatelné minimum. Do hry se navíc dostane také řiditelná zadní náprava, která Pětce za běžných okolností propůjčuje ukázkovou agilitu, ale při ostré jízdě z ní dělá respektu hodný nástroj, kterému ani v zatáčkách téměř nic neujede.
Pokud se s vozem chcete vydovádět ve vší opatrnosti, zůstává příkladně neutrální. Jakmile si však alespoň omezíte kontrolu trakce, pocítíte, jak pohon xDrive sympaticky upřednostňuje zadní nápravu a více než 2 tuny živé váhy vystřeluje přes zadní kola ze zatáček vpřed. A když píšu vystřeluje, myslím ten výraz zcela vážně.
Z auta na limitu je sice cítit vysoká hmotnost, ale umí jezdit tak absurdně rychle, že i přes všechna ta „eMka“ a obrovské čtyřpístkové třmeny vpředu člověk jeho rychlosti nevěří. (Alespoň dokud mu zdrcující zrychlení neprověří stav krční páteře.) Za vším je ten nenápadný baryton vznětového šestiválce, s nímž má člověk automaticky spojené nějaké očekávání. A pak přijde něco úplně jiného!
Naftový jednorožec
Rychlost M550d xDrive se bere jakoby odnikud. Je úplně jedno, jaký kvalt máte zařazený. Dvě malá turba zrychlily odezvu motoru na absolutní minimum a ta velká dodávají vozu enormní chuť zrychlovat. Nástup síly je zároveň ukázkově lineární a motor pocitově nejlépe jede …no vlastně kdykoliv se vám zachce. Dostupné akcelerace pod pravou nohou máte za všech okolností víc, než potřebujete. Až mě při jízdě v M550d xDrive Touring vlastně napadá otázka, proč bych měl takhle silné naftové kombi chtít?
A to je dost možná jediný otazník, který nad dnešním testem zůstane. Koupě BMW M550d xDrive Touring totiž pozbývá jakoukoliv racionalitu. Majitel s ním v 9 z 10 případů pojede úplně stejně, jako kdyby měl verzi 530d xDrive. Ale možná že právě v tom se skrývá celé to kouzlo. V tom dokonale ukrytém potenciálu, o němž se ostatní pasažéři ani nemusí dovědět. Osobně bych si při konfiguraci zatrhl políčko „bez označení motoru na zádi“ a nechal většinu blízkého okolí při tom, že mám „jen krásné naftové BMW v kombíku“. Nikoliv vůz, který dokáže v krajním případě stát na krku několik let starým supersportům.
A pak je tu ještě jeden argument. Nic podobného si totiž dokonce ani v dnešním světe nekoupíte. BMW M550d xDrive Touring v kategorii vyšší střední třídy nezná byť jen jediného konkurenta a to je vzácnost, kvůli které si obhájí i tak vysokou cenu. Jde zkrátka o dieselového jednorožce současnosti.
Plusy
+ výkon motoru
+ spotřeba paliva
+ okouzlující jízdní projev
+ ohromující vyspělost vozu
+ oproti předchůdci více místa v interiéru
+ překvapivé pohodlí i na 20palcových kolech
Mínusy
- pořizovací cena
- menší objem palivové nádrže
- dotykové ovládání ventilátoru odtrhuje řidičovu pozornost
Technické údaje | BMW M550d xDrive Touring |
Motor: | Vznětový 4x přeplňovaný šestiválec |
Objem motoru: | 2 993 ccm |
Výkon: | 294 kW (400 k) / 4 400 ot./min. |
Točivý moment max.: | 760 Nm / 2 000 - 3 000 ot./min. |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 4,6 s |
Spotřeba - město: | 8,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,9 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 6,7 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 66 l |
Délka/šířka/výška: | 4 962 / 1 868 / 1 488 mm |
Rozvor: | 2 975 mm |
Zavazadelník: | 570 / 1 700 l |
Pohotovostní hmotnost: | 2 030 kg |
Spotřeba během testu: | 8,1 l/100 km |
Základní cena s test. motorem: | 2 414 000 Kč |