Ford záměrně ničí auta na šílených silnicích v Lommelu | Autanet.cz

Ford záměrně ničí auta na šílených silnicích v Lommelu

08. 03. 2016
Sdílet článek

Výmoly, dlažební kostky a další nástrahy pomáhají Fordu vyvíjet inovace, jejichž výsledkem jsou odolnější automobily – například některé modely nabízené v Evropě nyní disponují technologií adaptivních tlumičů pérování s detekcí výmolů.

Pouze ve Velké Británii vyjížděl loni Královský automobilový klub k více než 25 000 asistenčních zásahů souvisejících s výmoly. Oproti roku 2014 to představuje navýšení o 25 procent. Špatnému stavu a zanedbané údržbě evropských silnic se také přičítá podíl na nejméně třetině všech dopravních nehod.


V reakci na tento problém postavila společnost Ford Motor Company silnici o délce 1,9 km složenou z přesných replik skutečných výmolů a dalších poškození vozovky z celého světa. Jaký smysl má takový „bulvár zničených podvozků“? Jeho účelem je pomoci konstruktérům vyvíjet robustnější automobily, které lépe odolávají špatným silnicím.

Zmiňovaný úsek je součástí více než 80 kilometrů testovacích drah ve zkušebním areálu Fordu u belgického Lommelu. Obsahuje repliky výmolů z Evropy i Spojených států a simuluje více než 100 různých problematických míst z 25 zemí světa. Jen za poslední tři roky zavítali odborníci Fordu při hledání špatných silnic do Rakouska, Francie, Německa, Itálie, Ruska, Španělska, Švýcarska i Velké Británie, ale také do Asie, Austrálie a Severní i Jižní Ameriky.

„Tato silnice je záludnou přehlídkou nejhorších povrchů, s jakými se mohou naši zákazníci setkat, od rozježděné křižovatky v Číně až po hrbolatou vedlejší silnici v Německu,“ řekl Eric-Jan Scharlee, specialista z lommelského zkušebního střediska Fordu. „Díky zabudování problematických míst z reálného světa do našich testovacích areálů můžeme vyvíjet budoucí modely tak, aby si s těžkými podmínkami lépe poradily.“

Technici používají vybavení podobné tomu, s jehož pomocí seismologové studují zemětřesení. Projíždějí přes výmoly rychlostí až 70 km/h a zaznamenávají přitom zatížení a namáhání podvozku i některých dalších součástí vozu. Spektrum povrchů je velice široké, sahá od granitových kostek z Belgie přes pařížské dláždění až po brazilské retardéry.

Testování na špatných površích již přivedlo Ford k několika technickým inovacím. Například modely Mondeo, S-MAX a Galaxy nabízené na evropském trhu nyní přicházejí s adaptivními tlumiči pérování vylepšenými o funkci včasné detekce výmolů. Tato technologie bleskově upraví tuhost tlumení, pokud rozpozná, že kolo vjelo do výmolu, čímž pomáhá chránit podvozek před poškozením. Systém sledování tlaku v pneumatikách upozorní řidiče na defekt a elektronický stabilizační systém mu pomůže udržet vůz pod kontrolou, když se na poslední chvíli vyhýbá překážce.

V Lommelu se testují všechny modely Fordu určené pro evropský trh. Technici a zkušební řidiči zde každoročně najezdí více než šest milionů kilometrů. Například při vývoji nového Transitu se zde za pouhých šest měsíců nasimulovalo deset let běžného provozu. Součástí areálu je rovněž vysokorychlostní okruh, solné a bahenní lázně nebo klimatické komory pro testování korozivzdornosti. Prototypy se zkoušejí také za extrémních klimatických podmínek v různých částech světa. Teploty při testování se pohybují v rozsahu -40 až 40°C.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč

Audi S3

Rok výroby 2015

479 900 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

799 999 Kč