Jari-Matti Latvala vyhrál s Volkswagenem domácí Rallye Finsko | Autanet.cz

Jari-Matti Latvala vyhrál s Volkswagenem domácí Rallye Finsko

04. 08. 2015
Sdílet článek

Jari-Matti Latvala se svým spolujezdcem Miikkou Anttilou vyhráli s Volkswagenem nejrychlejší soutěž mistrovství světa všech dob. V domácí Rallye Finsko, osmém podniku letošní sezony mistrovství světa v rallye FIA WRC, porazili své týmové kolegy, posádku Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), o 13,7 sekundy a dosáhli přitom průměrné rychlosti 125,44 km/h. Díky tomu se posunuli v celkovém hodnocení mistrovství světa na druhé místo.

Při třináctém dvojnásobném vítězství týmu Volkswagen od vstupu do mistrovství světa v rallye se soutěžním vozem Polo R WRC patřila mezi vítěze i posádka Ogier/Ingrassia, která bude mít v následujícím podniku v Německu první „mečbol“, tedy možnost vyhrát potřetí v řadě titul mistra světa. Volkswagen zvětšil svůj náskok v hodnocení konstruktérů na 116 bodů – za přítomnosti Dr. Heinze-Jakoba Neußera, člena představenstva značky Volkswagen zodpovědného za technický vývoj – a má tak komfortní rezervu pro zbývajících pět soutěží v Německu, Austrálii, Francii, Španělsku a Velké Británii.


Volkswagen se však musel ve Finsku vyrovnat také se ztrátami. V páté z 20 rychlostních zkoušek sjela posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) ve vysoké rychlosti z trati a několikrát se převrátila. Oba vystoupili ze svého vozu Polo R WRC nezraněni, ale vůz byl příliš poškozen, aby mohl být opraven na místě a mohl se vrátit do soutěže v rámci pravidla Rallye 2. Skelet karoserie, jehož bezpečnostní rám odolal působení enormních sil beze škod, je již připravován pro Rallye Austrálie.



Vítězství.
Druhé vítězství v letošní sezoně pro posádku Latvala/Anttila a jejich třetí společné vítězství v Rallye Finsko bylo vítězstvím enormní vůle. Po dosud proměnlivých výsledcích v průběhu roku 2015 podala tato dvojice svůj dosud největší výkon v sezoně, v polovině z 20 rychlostních zkoušek zajela nejrychlejší čas a před svými týmovými kolegy zvítězila s náskokem, který je na Rallye Finsko relativně velký. Latvala/Anttila mají již po svém 14. úspěchu v kariéře pověst specialistů na extrémní rychlosti – v roce 2015 triumfovali ve Finsku v nejrychlejší rallye na šotolině, v roce 2014 ve Francii v nejrychlejší asfaltové soutěži všech dob. Pro spolujezdce Miikku Anttilu byl podnik mistrovství světa ve Finsku 162. startem v jeho kariéře, čímž překonal svůj velký vzor, jímž je Luis Moya, který patří rovněž k týmu Volkswagen a na svém kontě má 161 startů.

Superlativy.
125,44 kilometru za hodinu – to je nejvyšší průměrná rychlost v historii mistrovství světa v rallye. Rallye Finsko tak výrazně překonala svůj vlastní rekord z roku 2012, který byl 122,89 km/h. Mezi deseti nejrychlejšími soutěžemi všech dob zaujímá Rallye Finsko nyní devět pozic – z toho první čtyři.

Vůz.
Polo R WRC je nejen „Das Auto.“ uplynulých 2,5 sezony, ale i „Das Auto.“ pro jízdu vysokou rychlostí. World Rally Car z Wolfsburgu vybojoval dosud 29 z 34 možných vítězství a 56 z 97 možných umístění na stupních vítězů. V přehlídkách rychlosti, jako jsou soutěže v Polsku a Finsku, zůstává vůz s výkonem 318 k a pohonem všech kol i nadále neporažen. Na úspěchu vozu Polo R WRC mají podíl nejen vynikající jezdci, ale i skvělé výkony inženýrů jak z oddělení pro vývoj motoru, tak i podvozku. Při četných dlouhých a vysokých skocích během Rallye Finsko požadují jezdci dokonalou souhru všech součástí vozidla.



„Ouninpohja“.
Rychlostní zkouška „Ouninpohja“ je ikonou mistrovství světa v rallye. Ve světě okruhových závodů je Severní smyčka Nürburgringu považována za největší výzvu pro jezdce i techniku, v soutěžním světě je to tato rychlostní zkouška, která se jede na plný plyn finskými lesy v okolí města Jyväskylä. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila v této rychlostní zkoušce předběžně rozhodli o výsledku Rallye Finsko. „JML“ převzal svým 400. nejrychlejším časem v rychlostní zkoušce vedení a kromě toho stanovil průměrnou rychlostí 132,18 km/h rychlostní rekord na variantě absolvované v roce 2015.

„Myhinpää“.
„Myhinpää“ se stala s průměrem 135,25 km/h historicky nejrychlejší speciální rychlostní zkouškou Powerstage a její vítězové Sébastien Ogier a Julien Ingrassia tak připsali 123., 124. a 125. bonusový bod na konto jezdců týmu Volkswagen od roku 2013. Další dva body získali Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, kteří celkový bodový zisk týmu Volkswagen v této disciplíně zvýšili na nedostižných 127. Pro posádky Ogier/Ingrassia to byl 23. úspěch v Powerstage jejich kariéry, Volkswagen jich má již 26.

Mistrovství.
Velkým vítězem Rallye Finsko byli kromě posádky Latvala/Anttila také vedoucí muži mistrovství světa, Sébastien Ogier a Julien Ingrassia. Dvojnásobní mistři světa mají před domácí soutěží Volkswagenu v Německu náskok 89 bodů, a v Trieru tak budou mít první „mečbol“. Teoreticky jim může zabránit v zisku třetího titulu už jen osm posádek. Největší šanci k tomu mají následující dvojice: nově druzí Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, třetí Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën, ztráta 98 bodů), čtvrtí Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (ztráta 99 bodů) a pátí Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai, ztráta 112 bodů).



Hlasy po 3. dni Rallye Finsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Byl to neuvěřitelný souboj, myslím, že jsme fanouškům předvedli skvělou show. Gratuluji Jarimu-Mattimu a Miikkovi. Po celý víkend podávali ohromné výkony. Před touto soutěží jsem říkal, že kdo bude chtít zvítězit, bude muset porazit Jariho-Mattiho v jeho domácí rallye. S Julienem jsme pro to jako vždy udělali všechno, ale stejně jako v minulém roce jsme tady ve Finsku na něj nestačili. S druhým místem jsem přesto víc než spokojený, protože jsme zvýšili náš náskok v hodnocení mistrovství světa. Bez ohledu na dobré druhé místo byla Rallye Finsko opět velkolepým zážitkem. Nikde nepociťuješ jako jezdec více štěstí a adrenalinu než na superrychlých rychlostních zkouškách, vedoucích finskými lesy.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Vůbec nedokážu vyjádřit, jak jsem šťastný! Moje motivace před touto rallye a vůle zvítězit byly obrovské. Po všech výhrách a prohrách v této sezoně je pro nás toto vítězství o to důležitější. Děkuji celému týmu za skvělou práci, za to, že i ve fázích, v nichž se tak nedařilo, mi plně důvěřoval. Dnes to byla podle očekávání horská dráha a perfektní finále Rallye Finsko 2015. Děkuji mnohokrát také fanouškům za podporu v servisní zóně a podél trasy. Teď si chci tento okamžik jednoduše jen vychutnávat!“



Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Pro Rallye Finsko jsme měli velké cíle a chtěli jsme především uhájit své druhé místo v mistrovství světa, a pokud možno ho ještě upevnit. Žel to však nebyla naše rallye a předčasně jsme odstoupili. Moje poznámky o rychlosti v páté rychlostní zkoušce byly příliš optimistické. V táhlé levé zatáčce s mírným horizontem, která se za perfektních podmínek projíždí na plný plyn, jsem se dostal do vzduchu. To ale nebylo všechno. Sjeli jsme z cesty a několikrát se převrátili. Polo R WRC je naštěstí velmi stabilním vozem a nic vážného se nám nestalo. Samozřejmě jsme byli velmi zklamáni, že poškození bylo příliš velké na to, abychom vůz mohli na místě opravit. Hledíme však dopředu a zcela se soustředíme na domácí soutěž Volkswagenu v Německu.“

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Byla to fantastická rallye, v níž dominovali Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila, Sébastien Ogier a Julien Ingrassia. Byli třídou sama pro sebe. Jari-Matti a Miikka jsou nyní bezpochyby ‚Kings of Speed‘, protože vyšší rychlosti ještě nikdo jiný nedosáhl, jak na asfaltu, tak i na šotolině. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia budou mít při nadcházejícím podniku v Německu první ‚mečbol‘ ve hře o mistrovský titul. Kdo tuto dvojici zná, ten ví, že nejsou rádi druzí a udělají všechno, aby byli i v Německu vpředu. Přestože museli Andreas Mikkelsen a Ola Fløene po páteční nehodě předčasně odstoupit, jsme extrémně spokojeni. Ve Finsku zůstáváme neporaženi – v nejrychlejší rallye kalendáře mistrovství světa.“

A pak tu bylo ještě…

…setkání „dakarských“ vítězů. Tým Kamaz, který v roce 2015 zvítězil v pouštní rallye popatnácté v hodnocení nákladních vozidel, navštívil na Rallye Finsko tým Volkswagen a strávil večer s ředitelem oddělení pro motoristický sport Jostem Capitem, který vyhrál „Dakar“ v kategorii nákladních vozidel v roce 1985 společně se svým otcem.



Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Finsko – konečné výsledky
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2:33.03,8 h
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 13,7 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.36,8 min
04. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3.58,7 min
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 4.29,3 min
06. Juho Hänninen/Tomi Tuominen (FIN/FIN), Ford + 4.44,3 min
07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 6.20,3 min
08. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda + 7.11,2 min
09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Škoda + 8.52,2 min
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford + 9.37,4 min



Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Finsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6.16,1 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 0,4 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 2,9 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 182 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 93; 3. Mads Østberg, 84; 4. Andreas Mikkelsen, 83; 5. Thierry Neuville, 70; 6. Kris Meeke, 54; 7. Elfyn Evans, 53; 8. Ott Tänak, 50; 9. Hayden Paddon, 44; 10. Dani Sordo, 39

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 257 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 141; 3. Hyundai Motorsport, 139; 4. M-Sport, 126; 5. Volkswagen Motorsport II, 49; 6. Hyundai Motorsport N, 43; 7. Jipocar Czech National Team, 43; 8. FWRT, 9


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Porsche Česká republika s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2020

589 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč