Modely Ford Transit dostanou nový motor 2.0 EcoBlue
Na veletrhu užitkových automobilů v britském Birminghamu se ve světové premiéře představují nový Ford Transit a Transit Custom se zcela novým vznětovým motorem Ford EcoBlue o zdvihovém objemu 2,0 l. Zákazníci se mohou těšit na ještě nižší provozní náklady a lepší dynamiku. Dodávky nových modelů začnou v polovině roku 2016.
Ford EcoBlue představuje novou generaci vznětových motorů pro užitkové vozy značky Ford. Ve srovnání s dosavadní jednotkou 2.2 TDCi má až o 13 procent menší spotřebu paliva a příznivější průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. Hodnoty emisí CO2 začínají na 157 g/km. Provozovatelé modelů Transit a Transit Custom ocení rovněž prodloužený proměnlivý servisní interval na až 60 000 km nebo dva roky.
V rámci vývoje a testování spolehlivosti najezdily prototypy Transit s motory Ford 2.0 EcoBlue ekvivalent 5 500 000 kilometrů, z toho 400 000 km v rukou vybraných zákazníků. „Měli jsme za úkol vzít úspěšný Transit a zlepšit jeho provozní náklady, dynamiku, emise, kultivovanost, bezpečnost i spolehlivost,“ řekl Pete Reyes, vedoucí sekce užitkových vozů ve Ford of Europe. „A právě to jsme udělali. Výsledkem je nový Transit a Transit Custom se zcela novým motorem Ford EcoBlue.“
Díky novým technickým řešením splňuje motor přísnou emisní normu Euro VI, která vstoupí v platnost v září 2016. Norma vyžaduje snížení emisí NOx o 55 procent oproti Euro V.
Vedle nové motorové palety nabízejí modely Transit a Transit Custom také nové asistenční technologie jako systém stabilizace při bočním větru nebo předkolizní asistent s detekcí chodců. Později během roku 2016 rozšíří nabídku také šestistupňová automatická převodovka a nové pneumatické odpružení zadní nápravy pro Transit Custom Kombi.
Právě Transit a Transit Custom jsou klíčovými modely modernizované řady Transit, kterou dále tvoří Transit Connect a Transit Courier. Úspěch těchto modelů pomohl Fordu stát se v roce 2015 poprvé po 19 letech nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě. Celkem 280 000 prodaných vozů představuje meziroční navýšení o 23 procent. Růst pokračoval i v prvním čtvrtletí 2016, kdy si modely Transit a Transit Custom společně připsaly 50 100 prodaných vozů – o 15 procent více než ve stejném období loňského roku.
Úspornější, kultivovanější a ekologicky šetrnější motor
Nový vznětový agregát Ford EcoBlue 2,0 l využívá zcela novou architekturu, která vytvoří základ další generace úsporných a ekologicky šetrných motorů pro osobní i užitkové vozy Ford. Díky nejaktuálnějším technickým řešením přináší nový motor výrazné zlepšení hospodárnosti, výkonu i provozní kultivovanosti. Přitom si zachovává mimořádnou spolehlivost a nízké provozní náklady, jak se od pohonné jednotky ve Fordu Transit očekává.
Zájemcům o modely Transit a Transit Custom bude motor 2.0 EcoBlue k dispozici ve variantách 77, 96 a 125 kW (105, 130 a 170 k). Všechny mají vyšší výkon a točivý moment než dosavadní jednotky o objemu 2,2 l. Větší točivý moment v nízkých otáčkách (o 20 % v 1250 min-1) se při jízdě projeví lepší pružností a pohotovější odezvou.
Nižší provozní náklady jsou výsledkem výrazného snížení spotřeby paliva. Vozy Ford Transit vybavené systémem Auto-Start-Stop (dle verze výbava na přání nebo standardně) mají kombinovanou spotřebu od 6,6 l/100 km a emise CO2 od 174 g/km. Ve srovnání s ekvivalentní motorizací dosavadního modelu to znamená zlepšení o 10 procent.
Transit Custom se systémem Auto-Start-Stop (dle verze výbava na přání nebo standardně) dosahuje kombinované spotřeby 6,1 l/100 km a emisí CO2 od 157 g/km. V tomto případě se jedná o snížení dokonce o 13 procent.Ford odhaduje, že provozovatel nového Transitu Custom 77 kW ušetří v porovnání s předchozím 74kW modelem při nájezdu 130 000 km až 1 600 eur (v přepočtu asi 43 tisíc korun).
Prodloužily se i proměnlivé intervaly údržby, a to na až 60 000 km nebo dva roky.
V zájmu splnění normy Euro VI dostal motor Ford 2.0 EcoBlue optimalizovanou spalovací soustavu se systémem selektivní katalytické redukce prostřednictvím činidla AdBlue®.
Nový motor rovněž přispívá za dlouhých pracovních dnů ke komfortu řidiče díky výraznému snížení hlučnosti. Jeho kultivovanost se blíží osobní vozům. Ford dále upravil odezvu posilovače řízení a použil nové zadní tlumiče pérování. Obojí by se mělo odrazit v dalším zlepšení jízdních vlastností, jimž jsou vozy Ford Transit vyhlášené.
Pokročilé asistenční systémy
Spolu s novými pohonnými jednotkami se do modelů Transit a Transit Custom dostávají rovněž nové asistenční systémy, které zvyšují komfort obsluhy i bezpečnost jízdy.
V nabídce jsou mimo jiné systémy využívající kameru a radary, které již Ford montuje do osobních modelů Mondeo či S-MAX. Zájemci o nový Transit a Transit Custom si tak mohou objednat:
- Předkolizní asistent s detekcí chodců – snižuje závažnost čelních srážek mezi automobilem a chodcem, popřípadě pomáhá takovým srážkám zcela předejít
- Adaptivní tempomat – samočinně udržuje odstup od vozidla jedoucího vpředu
- Rozpoznávání dopravních značek – zobrazuje na přístrojovém štítu poslední zaznamenané omezení rychlosti, konec omezení a zákazy předjíždění
Do obou modelů se standardně dodává zdokonalený elektronický stabilizační program. Sdružuje v sobě řadu funkcí, které pomáhají řidiči udržet vůz pod kontrolou v mezních situacích. Tři z nich má Ford patentované:
- Stabilizace při bočním větru – nový systém, který eliminuje vliv náhlého poryvu větru na trajektorii vozu použitím brzd na jedné straně
- Regulace průjezdu zatáčkou – jedinečný Fordem vyvinutý program bezpečně zpomalí vůz při příliš rychlém nájezdu do zatáčky
- Ochrana proti převrácení – zabraňuje převrácení vozu přibrzďováním jednotlivých kol i regulací točivého momentu motoru
Zájemci o Transit si mohou nově objednat systém Ford SYNC 2 s hlasovým ovládáním a novou barevnou dotykovou 6“ obrazovkou s vysokým rozlišením. Do Transitů Custom vybavených systémem SYNC se standardně dodává čtyřpalcový barevný displej (dosud 3,5“). Zvenku lze nový Transit a Transit Custom s motorem Ford 2.0 EcoBlue identifikovat podle chromované lišty ve spodní mřížce.
Později během roku 2016 přibude v nabídce šestistupňová automatická převodovka SelectShift. Bude ji možné objednávat k modelům s pohonem předních kol. Převodovku lze kombinovat i se systémem Auto-Start-Stop a řidiči budou moci měnit rychlostní stupně také manuálně, prostřednictvím tlačítek umístěných na páce voliče.
V dané třídě neobvyklou funkcí bude pneumatické odpružení zadní nápravy pro Transit Custom. Jeho předností je komfortní a jistá jízda, stejně jako schopnost udržování stálé světlé výšky při různém zatížení.
Stejně jako dosavadní modely nabídnou i nový Transit a Transit Custom široký výběr variant lišících se rozvorem náprav, výškou střechy, nosností i provedením karoserie (Van, Kombi, DCiV, Kombi Van). „Velký“ Transit přidává další dvě karosářské varianty (Podvozek a Minibus).