Nový Seat Ibiza Cupra umí letět 235 km/h a stovku za 6,7 s
Ibiza Cupra je díky kompaktním rozměrům a vynikající funkčnosti dokonalým sportovním vozem pro každodenní provoz. Zákazníci nový model již mohou objednávat i v Česku, ceny začínají na 440 900 Kč, přičemž pod kapotu tepe zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.8 TSI o výkonu 141 kW. Nechybí elektronickáuzávěrka diferenciálu XDS či výkonné brzdy.
Začíná se psát nová kapitola úspěšného příběhu. První generace modelu Ibiza CUPRA vyjela na silnice v roce 1996 a od té doby jsou velmi dynamické modely CUPRA důležitou součástí světa značky SEAT. Nová Ibiza CUPRA nyní přichází s velmi vyspělou technikou, rozsáhlou výbavou a inovativními prvky výbavy, mezi něž patří například motor 1.8 TSI s výkonem 141 kW/192 k, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, vysokovýkonná brzdová soustava nebo CUPRA Drive Profile s nastavitelnými tlumiči. Dalším příkladem jsou nové informační a zábavní systémy SEAT.
„Pohotové reakce, dynamická akcelerace, extrémně precizní ovladatelnost, dobrá trakce a odolné brzdy zaručují radost z jízdy, která je pro modely CUPRA typická,“ říká Dr. Matthias Rabe, člen představenstva společnosti SEAT, S.A., zodpovědný za výzkum a vývoj. „Nová Ibiza CUPRA je skvělou ukázkou, jak SEAT vyvíjí jedinečné a velmi osobité vozy na základě nejmodernější techniky koncernu Volkswagen.“
Výjimečné výkony, nejmodernější technika
Nový motor 1.8 TSI s turbodmychadlem a kombinovaným přímým/nepřímým vstřikováním paliva je kompaktní, technicky vyspělá konstrukce, která dosahuje nejvyššího výkonu 141 kW/192 k a nabízí výjimečně kultivované provozní vlastnosti. V porovnání s předchůdcem vzrostl nejvyšší výkon o 12 k, ale ještě většího pokroku bylo dosaženo v průběhu točivého momentu. Místo dosavadních 250 N.m je nyní k dispozici 320 N.m, a to v extrémně širokém rozsahu otáček od 1450 do 4200 min-1. Řidič tak má v jakékoli situaci k dispozici neuvěřitelně velkou hnací sílu. Ibiza CUPRA se hodnotami zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a nejvyšší rychlosti 235 km/h řadí do nejvyšší ligy kompaktních sportovních vozů.
Během vývoje tohoto motoru byla zvláštní pozornost věnována spalovacímu procesu. Jednotka 1.8 TSI používá kromě přímého vstřikování benzinu FSI také systém nepřímého vstřikování, který vstřikuje palivo na konci sacího potrubí v blízkosti vířivých klapek, kde se jemně rozprášený benzin intenzivně mísí se vzduchem. Nepřímé vstřikování přichází ke slovu při částečném zatížení, aby snížilo spotřebu paliva a emise pevných částic.
High-tech v každém detailu
Tlak paliva v systému FSI byl zvýšen ze 150 na 200 barů. Přímé vstřikování pracuje při spuštění motoru a vyšším zatížení. Palivo pro jeden vstřikovací cyklus může být rozděleno do dvou až tří jednotlivých dávek. Výměna plynů ve válcích a tvorba směsi je také optimalizována větším rozsahem nastavení časování ventilů. Systémem variabilního zdvihu ventilů ve dvou stupních jsou vybaveny vačkové hřídele výfuku i sání. Oba vačkové hřídele jsou navíc nastavitelné v rozsahu 30, resp. 60 stupňů natočení klikového hřídele.
Další inovací čtyřválce je nejmodernější chladicí soustava. Průtok chladicí kapaliny je regulován dvěma rychle reagujícími otočnými ventily integrovanými do jednoho modulu a ovládanými elektromotorem prostřednictvím šnekového soukolí. Díky tomuto systému může motorový olej dosáhnout po studeném startu co nejrychleji provozní teploty. Chladicí kapalina v bloku motoru zůstává po relativně dlouhou dobu v klidu a interiér je vyhříván samostatným okruhem pro hlavu válců. To znamená, že hlavní chladič, který předává teplo do okolí bez jakéhokoli užitku, zůstává mimo hru po co nejdelší dobu.
Optimální řešení pro hospodárnost a výkon
Nový modul s otočnými ventily může regulovat teplotu chladicí kapaliny v závislosti na zatížení a otáčkách motoru v rozsahu mezi 85 a 107 °C, aby byl vždy zaručen nejlepší možný kompromis mezi minimálním vnitřním třením a termodynamickou účinností. Přepínatelné ventily v celé chladicí soustavě regulují přenos tepla mezi motorem, výměníkem tepla převodovky a interiérem vozu. Tento koncept je podpořen integrací sběrného výfukového potrubí do hlavy válců a její chladicí soustavy. Tím je mimo jiné snižována teplota výfukových plynů, takže jednotka 1.8 TSI nevyžaduje jinak potřebné obohacení směsi paliva a vzduchu při maximálním zatížení. V důsledku toho je spotřeba paliva při sportovní jízdě výrazně nižší.
Podobně i turbodmychadlo motoru 1.8 TSI má zcela novou konstrukci. Turbínové kolo je vyrobeno z nové slitiny schopné odolávat teplotám výfukových plynů až 980 °C. Před turbodmychadlem je umístěna sonda Lambda. Kromě toho je turbodmychadlo vybaveno tlumičem hluku způsobovaného pulzováním výfukových plynů. Oběžné kolo kompresoru je vyfrézováno z jednoho kusu materiálu a elektricky ovládaný obtokový ventil reguluje plnicí tlak extrémně rychle a precizně, čímž přispívá k dalšímu snížení spotřeby paliva.
Systematická lehká konstrukce pro ještě vyšší dynamiku a nižší spotřebu paliva
Motor s hmotností pouhých 133,4 kg je neuvěřitelně lehký, čímž významně přispívá ke sportovním výkonům a ovladatelnosti modelu Ibiza CUPRA. Mezi vyspělá konstrukční řešení patří nový modul turbodmychadla a sběrného výfukového potrubí, nový proces odlévání litinového bloku motoru s tloušťkami stěn cca tři milimetry a klikový hřídel se čtyřmi místo osmi protizávaží a menším průměrem hlavních ložisek. Písty jsou vyrobeny z nové, odolnější slitiny. Spodní víko motoru je vyrobeno z lehkého plastu a mnoho šroubů je z hliníku.
Výrazně sníženo bylo také vnitřní tření, a to díky novému druhu povrchové úpravy plášťů pístů a valivým ložiskům obou vyvažovacích hřídelů, které eliminují setrvačné síly druhého řádu. Elektronicky řízené olejové čerpadlo spotřebuje velmi málo energie, přičemž velmi precizní elektrický systém zajišťuje jeho chlazení rozstřikovaným olejem. Nový SEAT Ibiza CUPRA je díky všem výše uvedeným inovacím kompaktním atletem s vyspělou technikou pro každodenní provoz.
CUPRA Drive Profile s adaptivním odpružením
Ibiza CUPRA je sériově vybavena 17“ koly a podvozkem nastaveným pro maximální agilitu a preciznost. Sériová výbava zahrnuje také systém CUPRA Drive Profile, který umožňuje měnit charakteristiku kompaktního sportovního vozu podle preferencí řidiče stisknutím tlačítka. Systém dává na výběr mezi komfortním a sportovním nastavením odpružení a mění také charakteristiku řízení. Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS snižuje tendenci k nedotáčivosti a zlepšuje ovladatelnost, a to zejména při rychlém průjezdu zatáčkou.
Součástí sériové bezpečnostní výbavy modelu Ibiza CUPRA je rovněž elektronicky řízený stabilizační systém ESP, doplněný asistentem pro rozjezd do kopce HSA (Hill Start Assist) a multikolizní brzdou, jakož i systém pro sledování únavy řidiče. Únava za volantem je stále příčinou mnoha nehod, často s vážnými následky. Nový systém pro sledování únavy řidiče v modelu SEAT Ibiza rozpozná na základě pohybů volantu pokles pozornosti řidiče a vydá výstražný zvukový signál. Dalším novým bezpečnostním systémem je multikolizní brzda, která začne vozidlo po vážné kolizi automaticky brzdit, čímž se sníží zbývající kinetická energie. Je-li při první kolizi aktivován airbag, elektronicky řízený stabilizační systém vozidlo zpomalí a zapne výstražná světla. Ibiza byla v nárazových testech Euro NCAP oceněna nejvyšším pětihvězdičkovým oceněním.
Pozoruhodný design s působivými liniemi
Nová Ibiza CUPRA dává na první pohled najevo svůj charakter expresivním designem, díky němuž zaujímá tento svalnatý dynamický kompaktní vůz na silnici nepřehlédnutelný postoj. Vnější design je stále velmi moderní a je neuvěřitelně dobře hodnocen stávajícími i potenciálními zákazníky. Hranaté linie sériově dodávaných bi-xenonových světlometů, dokonale začleněné do celistvých tvarů Ibizy, jsou typickým prvkem designérského jazyka značky SEAT. Světlomety LED pro denní svícení kopírují linii předních světlometů a tvoří jedinečný „světelný podpis“, stejně jako zadní světlomety LED.
Profil třídveřového kupé je oživen ostrými liniemi a hranami. Zvýrazněné zadní ramenní partie a exkluzivní 17“ kola podtrhují jeho výkonový potenciál. Vnější zpětná zrcátka s leskle černými kryty jasně kontrastují s lakem modelu Ibiza CUPRA. Působivá záď zdůrazňuje zvláštní roli, kterou hraje Ibiza CUPRA jako měřítko v segmentu kompaktních sportovních vozů. Široký nárazník obklopuje velký, matně černý difuzor, v němž ústí lichoběžníková koncovka výfukové soustavy.
Rozsáhle modernizovaný interiér
V porovnání s decentními úpravami exteriéru jsou o to patrnější vylepšení v přepracovaném interiéru. Nový koncept designu je založen na harmonii mezi osobitým charakterem vozu, funkčností a precizností, což je zřetelné z každé linie a každé plochy v novém interiéru. Horizontální uspořádání přístrojové desky a zaměření na řidiče je doplněno optimálním rozmístěním všech prvků a měkkými povrchy. Pozornost věnovanou detailům demonstruje nejen nový volant z modelové řady Leon, ale i výdechy ventilační soustavy, nová přístrojová deska a informační a zábavní systémy. Díky novému rozhraní s jednoznačnou funkčností a přehledným ovládáním vzniká intenzivní spojení mezi řidičem a technikou. Vnitřní design odráží inspiraci Barcelonou, domovem značky SEAT, a vyznačuje se jednoduchostí, která je pro značku SEAT charakteristická.
Sportovní sedadla CUPRA mají nové čalounění elegantní sportovní kombinací černé tkaniny se světle šedými ozdobnými plochami. Na přání se dodává čalounění Alcantarou. Volant obšitý kůží je součástí sériové výbavy, stejně jako pedály se vzhledem hliníku.
Rozsáhlá výbava
Nová Ibiza CUPRA se může pochlubit rozsáhlou sériovou výbavou, včetně kompletního souboru bezpečnostních a komfortních prvků. Součástí sériové výbavy jsou mimo jiné 17“ kola z lehké slitiny, bi-xenonové světlomety s funkcemi odbočovacích světel a světel LED pro denní svícení, zadní světlomety LED, automatická klimatizace Climatronic, tempomat a tmavě tónovaná skla bočních oken a zadního okna.