Rallye Itálie: kategorii WRC ovládl Volkswagen
Posádka Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) a tým Volkswagen učinily vítězstvím v Rallye Itálie velký krok v boji o titul mistra světa. Díky třetímu triumfu Ogiera a Ingrassii na Sardinii v řadě zvýšil Volkswagen výrazně vedení v průběžném hodnocení jezdců, spolujezdců a konstruktérů. Po necelé polovině sezony v mistrovství světa v rallye (FIA WRC) mají Ogier/Ingrassia náskok 66 bodů před svými pronásledovateli, Volkswagen vede o 65 bodů.
Cesta k pátému vítězství soutěžního vozu Polo R WRC v šesté rallye letošní sezony byla v pravém slova smyslu kamenitá. Za extrémně tvrdých podmínek, v enormním horku a v nejdelším soutěžním dni za více než jedno desetiletí byl World Rally Car z Wolfsburgu nejrychlejším a nejspolehlivějším vozem. Volkswagen si v Itálii připsal na své konto 14 nejlepších časů v rychlostních zkouškách. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) vybojovali v Itálii navzdory nezdarům šesté místo, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) získali jeden bod za třetí místo za svými týmovými kolegy v tzv. Powerstage při svém dvojnásobném návratu podle pravidel Rallye 2.
Na vrcholu: 25. umístění na stupních vítězů pro „TurbOgiera“ s vozem Volkswagen
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia jsou vítězi tohoto víkendu nejen kvůli svému třetímu triumfu na Sardinii v řadě: Šikovně dávkovali rychlost v enormně náročné rallye, ve správný okamžik zvýšili tlak, aby převzali vedení a ve finiši si chytře udržovali vybojovaný náskok. Všechny vrcholné týmy se potýkaly se ztrátami v tvrdých podmínkách rallye na Sardinii – s výjimkou posádky Ogier/Ingrassia, která tak slavila s vozem Polo R WRC své 25. umístění na stupních vítězů – z toho bylo 21 prvních míst a čtyři druhá místa.
Silou vůle k mistrovským bodům: Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila
Naproti tomu Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) nabrali několikrát časové ztráty, ale přesto příkladným přístupem vybojovali pro sebe i tým Volkswagen důležité mistrovské body. Dvě poškození pneumatiky v pátek a v sobotu stála posádku nejprve přibližně tři minuty, poškození zavěšení kola po nešťastném kontaktu s úlomkem skály v ideální linii dalších pět minut. Latvala/Anttila však svým statečným výkonem v roli mechaniků a velkým jezdeckým výkonem omezili rozsah škod na minimum. Finská dvojice získala celkem sedm nejlepších časů v rychlostních zkouškách – víc než jejich týmoví kolegové. Vzhledem k nepříznivému vývoji rallye bylo proto nakonec výsledkem vynikající šesté místo.
Odvážně za bodem v Powerstage: Strhující finiš Andrease Mikkelsena
Morální vítězství slavila také posádka Andreas Mikkelsen/OIa Fløene (N/N). Tato dvojice musela v pátek předčasně odstoupit po nešťastném průjezdu jedním výmolem, a také jejich sobotní účast v rallye měla předčasný konec. Ve druhém startu podle pravidel Rallye 2 využili však v neděli svou šanci k hmatatelnému zisku pro mistrovství světa. Mikkelsen/Fløene byli v tzv. Powerstage, v níž jsou udělovány trojici nejlepších bonusové body, třetí a vybojovali jeden bod. Poraženi byli pouze svými týmovými kolegy v pořadí Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Pro Volkswagen to byl 53., 54. a 55. bodový zisk v 31 speciálních zkouškách Powerstage.
Téměř 30 stupňů – Rallye Itálie byla skutečnou výhní a testem odolnosti vůči rázům
Téměř tradičně vysoké teploty na Sardinii vytvořily pro Rallye Itálie skutečnou výheň – teplota vzduchu se pohybovala kolem 29 stupňů, teplota povrchu byla až 43 stupňů. Jezdci a spolujezdci se na velmi rozježděných šotolinových cestách s vysokými úlomky skal museli maximálně soustředit. Tvrdou zkouškou koncentrace byla především sobota, která byla s 212,83 km nejdelším soutěžním dnem od Rallye Safari 2002. Také pro tým znamenaly dlouhé dny práci na hranici únosnosti. Mechanici pracovali až téměř do půlnoci – a v pět hodin ráno už zase zvonil budík. Tým byl přitom pro jezdce Ogiera, Latvalu a Mikkelsena dokonalou oporou a každé ráno garantoval vždy tři dokonale připravené vozy Polo R WRC.
Úspěch v Rallye Itálie v číslech a faktech
Volkswagen na Sardinii přidal další kapitolu k svému výjimečně úspěšnému příběhu – 27. vítězstvím vozu Polo R WRC v mistrovství světa v rallye (FIA WRC) a 52. umístěním na stupních vítězů od vstupu do WRC v lednu 2013. Po 14 triumfech v rychlostních zkouškách na Rallye Itálie má Polo R WRC na svém kontě 406 nejlepších časů v rychlostních zkouškách z celkem 592 rychlostních zkoušek. Vozy Polo R WRC absolvovaly dohromady 30 108,95 kilometru rychlostních zkoušek od zahájení projektu v Rallye Monte Carlo 2013 – to odpovídá přibližně třem čtvrtinám obvodu Země v soutěžním tempu.
Hlasy po 3. dni Rallye Itálie
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Vítězství zde na Sardinii je velmi důležité pro náš boj o titul mistra světa. Nyní máme před konkurencí velký bodový náskok. Rozhodujícím důvodem pro úspěch, kromě perfektního vozu a fantastického týmu, byla absolutně perfektní a harmonická spolupráce mezi mnou a Julienem během celého víkendu. Normálně to není jinak, ale tady bylo tolik rychlostních zkoušek nových a dny tak dlouhé, že jsme se oba museli neustále extrémně soustředit. K tomu je nutné připočítat ještě výheň uvnitř vozu, náročné a drsné tratě rychlostních zkoušek – a na konci dne padl člověk do postele jako kámen. V této sezoně to byla fyzicky dosud nejnamáhavější rallye. Proto jsem mimořádně šťastný a hrdý na tento úspěch v Itálii.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Polo R WRC dnes fungovalo opět dobře, ale po včerejších událostech jsme se už dopředu prakticky nemohli posunout. Proto jsme se soustředili na Powerstage. A s úspěchem. Sečteno a podtrženo musím být po problémech během celého víkendu s šestým místem a celkem deseti body po Powerstage spokojený. Přesto existují také pozitivní zprávy. V celém průběhu rallye jsme byli rychlí. Na to můžeme v Polsku navázat. Už se na to těším!“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Na víc než na bod z Powerstage jsme dnes nedosáhli. Všechno jsem vsadil na tuto kartu, a to úspěšně. Powerstage se mi zdařila, neudělal jsem v ní žádnou chybu a z pozice na startu jsem vytěžil maximum. Je dobré, že si odvážíme nakonec aspoň něco hmatatelného. Ale samozřejmě jsem zklamaný, že jsme zde zažili spíš těžkou rallye – a z toho se poučíme. Moje pozornost je již zaměřena na další soutěžní víkend v Polsku. V uplynulém roce se mi tam velmi dařilo – předvedli jsme krásný souboj o vítězství se Sébastienem Ogierem. Doufám, že za dva týdny na něj budeme moci navázat.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Rallye Itálie byla pro Volkswagen jako jízda na horské dráze. A na konci s happy endem. Třetí vítězství Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassii ve zdejší rallye v řadě je pro ně velkým krokem v boji o titul mistrů světa v hodnocení posádek a pro Volkswagen má v průběžném hodnocení mistrovství světa konstruktérů cenu zlata. Zvítězit v této horké a pro techniku náročné rallye je všechno jiné jen ne lehké a rozhodně žádná procházka růžovým sadem. To jsme zažili na vlastní kůži s jezdci Jarim-Mattim Latvalou a Andreasem Mikkelsenem. Oba však vytěžili z nepřízně osudu a obtížných situací maximum. Také před jejich výkony mám nejvyšší respekt. Mám radost za celý tým a společně se ohlížíme na extrémně úspěšnou první polovinu sezony. Všechna kolečka celého týmu – od jezdců až po mechaniky, od inženýrů až po kuchaře, od logistiků až po lékařské oddělení – do sebe dokonale zapadají. Na to můžeme být všichni hrdí.“
A pak tu byl ještě…
…jeden milník pro společnost Castrol, technického partnera a dodavatele týmu Volkswagen Motorsport pro mistrovství světa v rallye a pro okruhové závody. Během Rallye Itálie dosáhl výrobce maziv a značka ztělesňující „liquid engineering“ poprvé hodnoty 1 000 000 fanoušků na Facebooku. Gratulujeme!
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Itálie – konečné výsledky
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4:25.54,3 h
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3.05,4 min
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.22,5 min
04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.34,8 min
05. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 7.50,1 min
06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 8.06,7 min
07. Jurij Protasov/Pavlo Čerepin (UA/UA), Citroën + 14.57,7 min
08. Paolo Andreucci/Anna Andreussi (I/I), Peugeot + 15.03,3 min
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda + 17.41,7 min
10. Khalid Al Qassimi/Chris Patterson (UAE/IRL), Citroën + 19.12,0 min
…
36. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1:36.52,0 h
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Itálie – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7.15,9 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3,8 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 4,1 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 133 c; 2. Mads Østberg, 67; 3. Andreas Mikkelsen, 64; 4. Jari-Matti Latvala, 56; 5. Elfyn Evans, 53; 6. Thierry Neuville, 50; 7. Kris Meeke, 47; 8. Dani Sordo, 38; 9. Hayden Paddon, 32; 10. Martin Prokop, 27; 11. Ott Tänak, 23; 12. Khalid Al-Qassimi, 9; 13. Jurij Protasov, 8; 14. Abdulaziz Al-Kuwari, 6; 15. Nasser Al-Attiyah, 6; 16. Sébastien Loeb, 6; 17. Diego Dominguez, 4; 18. Paolo Andreucci, 4; 19. Nicolás Fuchs, 2; 20. Gustavo Saba, 2; 21. Robert Kubica, 2; 22. Jan Kopecký, 2; 23. Jari Ketomaa, 1
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 179 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 114; 3. Hyundai Motorsport, 113; 4. M-Sport, 99; 5. Jipocar Czech National Team, 34; 6. Hyundai Motorsport N, 31; 7. Volkswagen Motorsport II, 30; 8. FWRT, 5