Rallye Mexiko - v kategorii WRC Latvala rychlejší než Ogier
Finská posádka Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila se v Rallye Mexiko vrátila do boje o titul mistra světa a pozoruhodně dominantním vítězstvím před svými francouzskými týmovými kolegy, posádkou Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, oslavila důležitý triumf, s nímž se tým Volkswagen opět zapsal do historických tabulek. Polo R WRC má totiž na svém kontě již dvanáct vítězství v řadě, což je nejdelší vítězná série v historii mistrovství světa v rallye FIA WRC.
Volkswagen tak vyrovnal vlastní rekord dvanácti vítězství v řadě a navíc má v následující rallye v Argentině šanci tento rekord dále vylepšit. Pro posádku Latvala/Anttila to bylo první vítězství v Rallye Mexiko a 16. triumf v kariéře.
Od Portugalska až po Mexiko – nejdelší vítězná série v historii mistrovství světa v rallye
Volkswagen vyrovnal vlastní rekord. Dvanácti vítězstvími v řadě v období od Rallye Portugalsko 2015 do Rallye Mexiko 2016 se již podruhé zapsal do historie nejdelší vítěznou sérií v mistrovství světa v rallye. Volkswagen dosáhl se soutěžním vozem Polo R WRC dvanácti vítězství v řadě již v období od Rallye Argentina 2013 do Rallye Finsko 2014. Citroën má třetí nejdelší vítěznou šňůru s osmi triumfy v řadě v roce 2011.
S 37 vítězstvími v 42 soutěžích zůstává Polo R WRC soutěžním vozem s nejvyšší mírou úspěšnosti v historii mistrovství světa v rallye. World Rally Car z Wolfsburgu nyní překonal v absolutním počtu vítězství soutěžní vůz Citroën C4 WRC a v historické tabulce nejlepších vozů je na čtvrtém místě za soutěžními vozy Subaru Impreza, Lancia Delta a Ford Focus – ovšem při mnohem menším počtu startů.
Brzký konec pro posádku Mikkelsen/Jæger v boji o umístění na stupních vítězů
Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) se marně snažili o stažení ztráty v boji o titul mistra světa v hodnocení jezdců a spolujezdců. S třetím vozem Polo R WRC útočili ze čtvrtého místa na třetí posádku Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai). Ztrátu se jim podařilo stáhnout, ale v sobotu na 32. kilometru rychlostní zkoušky „Otates“ se na výjezdu z levotočivé zatáčky dostali do kontaktu s výčnělkem zdi a museli ze soutěže předčasně odstoupit. Polo R WRC nemohlo být v servisní zóně opraveno, ale podle plánu bude připraveno pro Rallye Portugalsko.
Třikrát Ogier, jednou Latvala
Volkswagen zůstává díky vítězství posádky Latvala/Anttila v Mexiku i nadále neporažen. V roce 2013 znamenal triumf Sébastiena Ogiera první úspěch vozu Polo R WRC na šotolině. V současnosti trojnásobný mistr světa přidal další vítězství v letech 2014 a 2015. Latvala a Anttila ukončili svým vítězstvím vítěznou sérii francouzských jezdců, trvající od roku 2006.
Nejdelší rychlostní zkouška sezony, nejvyšší nadmořská výška v mistrovství světa v rallye
Rallye Mexiko byla plná superlativů nejen na papíře, ale představovala enormní výzvu i pro účastníky a techniku. Na slavné rychlostní zkoušce „El Chocolate“ vystoupaly posádky až k nejvyššímu místu celé soutěžní sezony – do nadmořské výšky 2746 metrů. To byla velká výzva pro motoráře vzhledem k tomu, že s výškou klesá tlak vzduchu a obsah kyslíku. Také pro jezdce a spolujezdce to znamenalo vyšší tělesné zatížení. Zkoušce byla podrobena také fyzická kondice posádek, a to v nejdelší rychlostní zkoušce roku s názvem „Guanajuato“ a délkou přesně 80 kilometrů. Delší rychlostní zkouška se jela naposledy v roce 1986 – v Rallye Francie na Korsice.
Soutěžní „fiesta“ roku – nadšení diváci dodali ještě větší motivaci
Zvláštní pozornost si zaslouží fanoušci na Rallye Mexiko, jejichž nadšení doprovázelo účastníky nejen při tradičně emocionálním startu třetího podniku sezony v Guanajuatu, ale i po celý víkend na rychlostních zkouškách a v servisním zázemí. Pro Latvalu, Ogiera, Mikkelsena a celý tým Volkswagen to bylo zdrojem ještě větší motivace. Nadšení mexických fanoušků rallye nezná hranic a je třešničkou na dortu dokonale zorganizované rallye. Velké návštěvnosti se těšily také přechodné prezentační plochy zastoupení Volkswagen Mexiko v servisním zázemí, které během čtyř soutěžních dnů přitahovaly tisíce fanoušků. Start v Guanajuatu sledovalo na místě 80 000 fanoušků, tratě rychlostních zkoušek lemovalo celkem 300 000 diváků.
Úspěšný závěr: body z Powerstage pro Ogiera a Latvalu
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vybojovali nejrychlejším časem v tzv. Powerstage tři bonusové body do hodnocení mistrovství světa jezdců a spolujezdců, čímž zvýšili svůj náskok na 38 bodů. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila získali v Powerstage dva bonusové body za druhý nejrychlejší čas – a s 27 body jsou na šestém místě, přičemž na vedoucí posádku Ogier/Ingrassia ztrácejí celkem 50 bodů. Andreas Mikkelsen a Anders Jæger vyšli sice v Mexiku naprázdno, ale s 33 body jsou třetí v průběžném pořadí mistrovství světa.
Volkswagen navíc zvýšil své vedení v hodnocení konstruktérů o 28 na 33 bodů před pronásledujícím týmem Hyundai.
Hlasy po 3. dni Rallye Mexiko:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Druhé místo je pro nás z celkového hlediska nejlepším možným výsledkem. I díky vítězství v Powerstage jsme si do hodnocení mistrovství světa zajistili 21 důležitých bodů, a to se na konci počítá. Samozřejmě bych si i kvůli mnoha fanouškům přál napínavější souboj s Jarim-Mattim o vítězství. To však nebylo možné, v prvních dvou dnech jsme měli příliš odlišné provozní podmínky. To jeho výkon nijak nesnižuje, Jari-Matti si vítězství zcela zasloužil a já jemu a Miikkovi k němu gratuluji. Zvlášť bych chtěl poděkovat tisícům mexických fanoušků: Pro Juliena i pro mě je zdejší soutěž každým rokem absolutním vrcholem. Nadšení a přátelský postoj lidí jsou fantastické a navíc jezdíme po nádherných cestách. Nashledanou příští rok, ¡Viva Mexico!“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Jsem velmi šťastný a spokojený, je to velkolepý výsledek nejen pro mě, ale pro celý tým. Po zklamáních v prvních dvou podnicích bylo důležité konečně získat body. To se mi vítězstvím podařilo. Samozřejmě jsem měl díky postavení na startu dobrou výchozí pozici, ale přesto nás čekala nejdelší rallye sezony. Nalezli jsme dobré nastavení a postupovali správně i po taktické stránce. Proto děkuji především mému inženýrovi Fabricemu van Ertveldemu a mým mechanikům. V žádném případě však neusneme na vavřínech, ale na této vlně nadšení pojedeme do Argentiny.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Rallye Mexiko pro nás skončila žel příliš brzy, přestože jsme byli na dobré cestě. V sobotu ráno jsme snížili ztrátu na Daniho Sorda a chtěli jsme opět zaútočit na třetí místo. Při druhém průjezdu rychlostní zkouškou ‚Otates‘ jsme však jeden horizont přejeli příliš rychle, následně se dostali příliš daleko ke straně a vpravo vpředu narazili do výčnělku zdi. To nás roztočilo a skončili jsme mimo trať. Pokračování nebylo myslitelné, protože jsme uvízli v příkopu. To je samozřejmě obrovské zklamání, protože jsem očekával mnohem víc. Moji mechanici se sice pokusili vůz opět zprovoznit v rámci pravidla Rallye 2, ale žel už to nebylo možné. Nyní směřujeme svůj pohled do Argentiny, abychom tam tuto ‚nulu‘ napravili.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Rallye Mexiko byla pro Volkswagen obrovským úspěchem – právě proto, že tady je vítězství vším, jen ne samozřejmostí. Žádná rallye nevede do tak vysoké nadmořské výšky – to je obrovský úkol pro motoráře, aby vyřešili řízení motoru v prostředí s ‚řídkým‘ vzduchem. V žádné rallye také není delší rychlostní zkouška. A to je pro specialisty na podvozek i pro našeho pneumatikového partnera Michelin velkou výzvou. Jako tým jsme tyto výzvy zvládli prvotřídně. Především si však největší respekt zaslouží naši jezdci a spolujezdci. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vytěžili ze své startovní pozice to nejlepší a chytře využili svou výhodu jednoho z posledních startujících vozů kategorie WRC. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia se museli naopak poprat s nevýhodou první startující posádky – a vedli si skvěle. Toto dvojité vítězství je enormním výkonem a jsme na něj v týmu Volkswagen velmi hrdí.“
A pak tu byl ještě…
…nejúspěšnější příspěvek na Facebooku v historii týmu Volkswagen Motorsport – a na něm pravděpodobně nejslavnější kraví rodina v Mexiku. Ta se dočkala v sociálních sítích skutečně prominentního postavení díky brilantnímu vyhýbacímu manévru Sébastiena Ogiera. Dosud se na video, v němž se trojnásobný mistr světa vyhnul v ostrém soutěžním tempu kravám zdařilým manévrem, podívalo více než 5,2 milionu uživatelů.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Mexiko – konečné výsledky
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, 4:25.57,4 h
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1.05,0 min
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 3.37,9 min
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 5.36,4 min
- Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 6.22,6 min
- Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 9.59,5 min
- Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford, + 12.58,5 min
- Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (I/I), Ford, + 14.09,6 min
- Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 18.01,8 min
- Valery Gorban/Volodymyr Korsia (UA/UA), Mini, + 32.37,3 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Mexiko – výsledky Powerstage
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 9.57,1 min
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 5,4 s
- Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 10,4 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
- Sébastien Ogier, 77 bodů;
- Mads Østberg, 39;
- Andreas Mikkelsen, 33;
- Dani Sordo, 33;
- Hayden Paddon, 29;
- Jari-Matti Latvala, 27;
- Ott Tänak, 24;
- Thierry Neuville, 15;
- Stéphane Lefebvre, 10;
- Martin Prokop, 6
Hodnocení konstruktérů
- Volkswagen Motorsport, 97 bodů;
- Hyundai Motorsport, 64;
- M-Sport, 45;
- Volkswagen Motorsport II, 30;
- DMACK, 26;
- Hyundai Motorsport N, 24;
- Yazeed Racing, 0.