Technologický koncept CITROËN C5 BY WIRE | Autanet.cz

Technologický koncept CITROËN C5 BY WIRE

23. 06. 2005
Sdílet článek

Vyvíjet automobil budoucnosti a neustále vymýšlet nová řešení, zaměřená na pohodlí jízdy, bezpečnost a uspořádání interiéru, takové jsou dílčí cíle značky Citroën, která dnes představuje demonstrační vůz C5 s technologií By Wire.

Technické řešení By Wire, pocházející z letectví, spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými. Nová koncepce je vyjádřena v interiéru vozu C5 By Wire volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály.


Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl

Technologie By Wire, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou. Použití technologie By Wire umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.
Princip rozhraní mezi řidičem a vozidlem

Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý. Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu před řidičem. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo. K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci. Brzdění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem. Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.
Systém « By Wire » : inteligence ve službě bezpečnosti
Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost byla ostatně určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií « By Wire » v automobilech. Odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla. Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče. Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení požadavků řidiče, zejména při brzdění, při kterém tak dochází k ušetření drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.
Elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem

Zcela elektrický systém řízení umožňuje: Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení. čVelmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).
Elektrohydraulický brzdový systém

Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulzními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Audi S3

Rok výroby 2015

479 900 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2016

255 000 Kč

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč

Volvo XC60

Rok výroby 2018

579 000 Kč