Test: Audi A4 Avant 3.0 TDI - náskok díky technice?
Kombi střední třídy poháněné dieselem a automatem? To vždy zavání pěknou nudou. V případě zkoušeného Audi A4 to však neplatí. Do testu nám přijela A4 Avant se vznětovým šestiválcem a pohonem všech kol, což je kombinace, která musí vyhovět téměř každému.
Aktuální generace Audi A4 se stala žhavou novinkou loňského roku. Nejdříve na trh přišla verze sedan, později se objevil dnes testovaný kombík tradičně označovaný Avant.
Zájemci o vůz střední třídy mají aktuálně široký výběr s řady povedených modelů. Koncernová nadřazenost Audi A4 se v případě dieselových čtyřválců téměř ztrácí, jelikož Passat dokáže nabídnout více muziky za méně peněz. Pokud čtyři válce nejsou pro Vás dostatečné, musíte jít k Audi, které dokáže nabídnout šestiválcový třílitrový diesel TDI s výkonem 272 koní.
Designová záležitost
Audi se vydalo v kabině správným směrem. Pouhé otevření dveří a krátké nahlédnutí do interiéru dává jasně najevo, že se nejedná o žádné obyčejné auto. Pocit luxusu a jisté dávky vyjímečnosti je vidět na každém kousku palubní desky. Harmonicky ladící tvary a použité materiály zaslouží jen slova chvály. Pryč jsou plastové čudlíky klimatizace, nyní posádku rozmazlují kovové dotykové ovladače s displejem. Připlatit se vyplatí za virtuální přístrojovou kapličku za volantem, která nahrazuje klasické budíky a dokáže být při jízdě neocenitelným pomocníkem. Na displeji si můžete zobrazit údaje z palubního počítače, mapu navigace a mnoho dalších věcí. Vše si můžete přizpůsobit k obrazu svému. Připlatit můžete také za pěkně provedený head-up displej nebo za velkou obrazovku umístěnou navrchu palubní desky, která slouží systému MMI. Někomu může vadit fakt, že obrazovka podobná tabletu trčí z palubní desky a nelze zasouvat do palubní desky jako u vrcholných verzí modelu Q7. Grafika i rychlost ovládání je však bez přípomínek. Další vychytávkou je pulzní ovladač automatické převodovky DSG, kterou ovládáte elektronicky. Stejné řešení léta používá BMW, v praxi páka automatu funguje jako joystick.
Stejně jako dříve testované Audi Q7, je i dnes zkoušená A4 výkladní skříní moderních technologií. Zkoušený kombík byl vybaven celou řadu technologických vychytávek. Nechyběl adaptivní tempomat, systém aktivního řízení v pruzích nebo asistent pro jízdu v kolonách. V noci potěší LED světla Matrix, která neoslňují protijedoucí vozy a zaručují řidiči dostatečně osvícenou vozovku.
Na všech místech je dostatek prostoru. Cestovat ve čtyřech je velmi pohodlné. Řidiče a spolujezdce pak rozmazlují povedená sportovní sedadla, která jsou plně elektronicky seřiditelná. Vůbec špatně si Avant nevede s nabídkou místa pro zavazadla. V základním pětimístném uspořádání jich pojme 505 litrů, což je více, než nabízejí konkurenti v podobě BMW 3 Touring nebo céčkového kombi od Mercedesu. Využitelnou kapacitu lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, kdy vzniká zcela rovná plocha. Páté dveře se vyklápění elektricky a dostatečně vysoko.
Sametový šestiválec
Třílitrový diesel disponuje výkonem 200 kW (272 koní) a točivým momentem rovných 600 Nm v rozmezí 1500-3000 ot./min. Přestože se hmotnost vozu blíží k 1,8 tuny, dieselové srdce si s tím hravě poradí. Za vše mluví akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a elektronicky omezená maximální rychlost na 250 km/h. Oproti čtyřválcovému dvoulitru TDI potěší příjemnější projev šestiválce. V nízkých ani při vysokých otáčkách sametově běžící šestiválec neobtěžuje posádku klepáním či vibracemi. Zvukový projev je uchu lahodící.
Akcelerace z téměř jakékoliv rychlosti je impozantní avšak zároveň nenásilná. V takovém Subaru STi rychlost i akceleraci vnímáte daleko více. V Audi vše probíhá s větším klidem a ohledem na maximální komfort posádky. Při sešlápnutí plynového pedálu prostě motor příjemně zahučí, převodovka kope kvalty a ručička rychloměru letí zběsile nahoru. Šestiválec má dostatek síly ještě při dvoustovce, větší rychlost se nám nepodařilo vyzkoušet. Faktem je, že kilometry za volantem A4 ubíhají velmi rychle a pohodově.
Nejzajímavější akcelerace dosáhnete přepnutím systému Drive select do sportovního režimu. Automatická osmistupňová převodovka Tiptronic má klasický hydrodynamický měnič, jelikož dvouspojkové řešení by se nedokázala vypořádat s přídělem točivého momentu. Samotný automat řadí jemně a minimálně stejně rychle je dvouspojka, přičemž je zbaven škubání při rozjezdech. Změna rychlostí funguje znamenitě jak při zrychlování, tak při deakceleraci. Ani jednou se nám nepodařilo nachytat automat na špačkách.
Jízdní všeuměl
Audi A4 Avant se logicky nejlépe cítí na dálnicích. Vyšší pohotovostní hmotnost spolu s více zatíženou přídí znamenají naprostou jízdní stabilitu. V A4 není problém letět po německých dálnicích permanentní dvoustovkou a z jízdy nebude utahán řidič ani cestující. Na palubě totiž i při vysokých rychlostech panuje snesitelná atmosféra. Díky silnému dieselu A4 zrychluje na požádání a z levého dálničního pruhu ji dokáže vystrnadit jen malé procento automobilů. Vadit Vám nebudou ani pomalu jedoucí řidiči, jelikož opětovné nabírání rychlosti je rychlé, samozřejmé a hlavně nenucené. Spolehnout se můžete na kvalitní brzdy, které vůz bezpečně zastaví.
Stejně dobře si A6 Avant vede na silnicích první třídy. Často jsme se v redakci přistihli, že po běžné okresní silnici letíme stopadesátkou, aniž by nám to přišlo. Až pohled na rychloměr přinesl zděšení a sundání nohy z plynu. A právě v tom je hlavní kouzlo A6 Avant. Vnímání rychlosti je potlačeno, což nevede k předčasné únavě. Abychom důkladně otestovali kvality podvozku, vzali jsme A4 Avant do Jeseníku a zkusili několik horských přejezdů. V režimu Sport byla za volantem zábava a nechyběl příval adrenalinu. Před každou zatáčkou jsme mohli jít tvrdě na brzdy a díky pohonu všech kol agresivně prolítnout zatáčky či vracečky. Pryč je doba, kdy šestiválcové Audiny nezatáčely a člověk je musel nutit a přemlouvat k vykroužení oblouku. A4 Avant je skvěle řiditelným vozem, který se nebojí jít na hranu.
Také čekáte nějaké to negativum v podobě vysoké spotřeby paliva či příliš prkeného projevu? Dnes Vás zklameme. Třílitr TDI není notorikem a v praxi si vystačí s přídělem sedmi litrů na sto kilometrů. Jezdíte-li ostřeji a příliš si nelámete hlavu s rychlostními limity, nejčastěji budete jezdit mezi sedmi a devíti litry, což je vzhledem k poskytovanému výkonu naprosto úžasná hodnota. Jezdíte-li ovšem rozvážně a dodržujete rychlostní limity a jen čas od času někoho předjedete, není problém atakovat šestilitrovou hranici. A to vše ve voze s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a silným dieselem. Podvozek je adaptivní, nabízí několik režimů. Při žádném z nich však do interiéru nepropustí výraznější náznak rány nebo rázu, přestože devatenáctipalcová kola obouvají poměrně nízké pneumatiky.
Klame tělem
Přestože nová Audi A4 působí jako faceliftovaná původní verze, jedná o úplně jiný vůz, který se řadí na samou špičku střední třídy. Nová konstrukce, přísná dieta, potentní srdce a nejmodernější technika dělají z tohoto vozu velmi zajímavou záležitost. A4 není nejlevnější a za většinu věcí musíte připlácet. To je v podstatě jediná nevýhoda povedeného luxusně pojatého modelu, který plně vyhoví rodinným potřebám a hravě zastoupí SUV.
Technické údaje | Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro |
Motor: | přeplňovaný vznětový šestiválec |
Objem motoru: | 2967 ccm |
Výkon: | 200kW(272k)/3250-4250 ot./min. |
Točivý moment max.: | 600Nm/1500-3000 ot./min. |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 5,4 s |
Spotřeba - město: | 5,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,8 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 5,1l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4725/1842/1434 mm |
Rozvor: | 2820 mm |
Zavazadelník: | 505 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1770/2285 kg |
Základní cena: | 1 340 900 Kč |
Cena test modelu: | 2 093 400 Kč |