Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
Užitkový Peugeot Boxer patří mezi nejžádanější dodávkové automobily vůbec. Na trh vyjel v několika délkách, se standardní nebo zvýšenou střechou, takže je rozhodně z čeho vybírat.
Trh s ojetými lehkými užitkovými vozy má několik favoritů. Patří k nim bez pochyby Ford Transit a trojice Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato.
Zaměřme se na Boxer, dodávku, která vyjela na trh jak v čistě užitkovém provedení, tak i s prosklenou karoserií ve verzi mikrobus. Peugeot Boxer má motor uložení vpředu a pohon předních kol. Toto řešení oceníte zejména za ztížených podmínek v zimě, kdy se i nezatížená dodávka dokáže pohybovat se solidní jistotou.
Boxer je sice užitkový automobil, avšak co do pohodlí si nezadá s osobním vozem. Pryč jsou časy, kdy byly dodávky v interiéru strohé, přísně účelově řešené a bez výbavy. Boxer můžete totiž mít vybavený třeba i parkovací kamerou! Ta se montuje nad zadní dveře do nákladového prostoru, díky čemuž má řidič patřičný rozhled třeba při najíždění k nakládací rampě. Moderně působící palubní deska ale může nabídnout nejen velký displej (v závislosti na výbavě), ale i další prvky výbavy, jako je třeba autorádio nebo ovládání klimatizace. Plnění pracovních úkolů je pak hned příjemnější.
Počet míst se liší dle konkrétní verze. Skutečně velké oblibě se však těší skříňový automobil se třemi sedadly pro posádku. Díky nemalé šířce vozu, zde najde trojice cestujících dostatečný prostor a lze tak bez potíží zvládat i jízdy na delší vzdálenosti. Řidič ocení tradiční uspořádání palubní desky, jejíž osvědčené rozmístění základních prvků se v tomto modelu nemění už řadu let. Nakonec proč měnit vyzkoušené a osvědčené. Výhodou je řadicí páka umístěná hned při pravé ruce řidiče. Ten tak při řazení pustí volant jen skutečně na krátkou dobu. Ocenit musíme přehledný přístrojový štít a v neposlední řadě dostatek nejrůznějších odkládacích prostor a schránek. Posádka má tak kam dát nejen své osobní věci, ale třeba i přepravní dokumenty k nákladu – pro ty je zvlášť vhodný klip uprostřed na palubní desce.
Vůz vyjel hned s několika naftovými motorizacemi – benzinové agregáty výrobce pro tento model vůbec nezařadil. I nejslabší provedení přitom nabídnou dostatek sil. Nabídka začíná dvoulitrem HDi a končí výkonnými šestiválci 3.0 V6 HDi. Nejsilnější z nich disponuje výkonem 130 kW, zatímco nejslabší z nabídky turbodieselů má výkon 74 kW. Jako ideální cesta kompromisu se pak zdá být třeba turbodiesel 2.2 HDi o výkonu 96 kW (spolupracuje se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou), který vyniká nejen dostatkem výkonu, ale i příznivou spotřebou nafty. Tento osvědčený čtyřválec se ale dostal pod kapotu Boxeru i ve slabších a silnější verzi. Záleží tedy na každém zájemci o vůz, jaké provedení zvolí, nebo zda snad sáhne po 2.0 HDi nebo naopak třílitrovém „há-dé-íčku.“
Stejně tak, ať si každý vybere, jak velký objem nákladového prostoru pro své účely vyžaduje. Například skříň o objemu 14,7 m3 pojme pět palet zboží, což je už opravdu slušná přepravní kapacita. Ojetou dodávku je však třeba vybírat nejen podle motorizace a nákladového prostoru, ale i podle stavu. Nákladový prostor přirozeně ponese určité známky opotřebení, avšak pokud není vyloženě dobitý, není jeho stav až tak důležitý. Nakonec jde o pracovní automobil. Daleko důležitější je stav techniky, protože ta rozhoduje, jestli bude možné vůz plně využívat, nebo jestli bude věrným zákazníkem autoservisu.
„Určitě nepodceňte kontrolu veškeré elektrické výbavy a funkčnosti klimatizace,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Věnujte se třeba elektrickému ovládání zpětných zrcátek, pokud je jím vozidlo vybaveno nebo centrálnímu zamykání. Důkladnou kontrolu si zaslouží také brzdy a výfukový systém. Koroze výfuku může být velice nepříjemná věc, zejména pokud napadne jeho dražší součást, jako je katalyzátor. „Pozor také na filtr pevných částic. Jeho správnou funkčnost a vůbec přítomnost. Rozhodně se vyhněte vozidlům, které mají tento důležitý prvek v nepořádku,“ varuje zástupce AAA AUTO.
Užitkové vozy toho mají nezřídka hodně za sebou. Boxery s vysokým kilometrovým proběhem mohou potkat potíže se vstřikovači, stejně jako problémy s nadměrně opotřebeným turbodmychadlem. Na jeho stav má zásadní vliv chování řidiče a přiznejme si, že k užitkovým automobilům se šoféři často nechovají zrovna přívětivě. Riziková jsou pak hlavně vozidla různých kurýrních služeb, která často popojíždějí po městě, jejich řidiči je neustále vypínají bez dochlazení a opět startují. Takové dodávce je lepší se vyhnout – samozřejmě pokud jste schopni rozklíčovat její minulost. Boxer se také občas potýká s vůlemi v čepech přední nápravy, potížemi s elektronikou nebo s nadměrně opotřebenými ložisky kol. Zde opět hraje zásadní úlohu chování předchozího provozovatele a případné přetěžování automobilu.
Praktické zkušenosti s testovaným vozem: K testu jsme zvolili 6,3 metru dlouhé provedení poháněné dieselem 2.2 HDi o výkonu 96 kW ve spojení s manuální převodovkou. Vůz z roku 2012 s 110 tisíci najetými kilometry bratru za 319 tisíc korun nás překvapil snadným ovládáním a hlavně spotřebou paliva. Při dodržování rychlostních limitů dosáhla spotřeba paliva na 150 km dlouhé trati pouhých 6,9 l/100 km. Jízda stotřicítkou je více než pohodová, výhled je úžásný a v kabině nic zásadního nechybí. Nerovnosti zkoušená dodávka zdolávala bravůrně a posádka si nemůže stěžovat na nedostatek komfortu. Motor šlapal jako hodinky, stejně tak stav podvozku i brzd byl v dobrém stavu. O používání dodávky svědčí jen poškrábaná ložná nákladová plocha či několik nedostatků na karoserii (promáčklin).