Test: Peugeot 308 GTi 270k by Peugeot Sport
Prvotní seznámení s Peugeotem 308 GTi 270 k by Peugeot Sport proběhlo na závodním okruhu Autodromu Most. Možná si říkáte… „Na závodním okruhu a s Peugeotem?“ Jenomže tohle auto jezdí vážně skvěle a při ostrých jízdách tak vyniklo nejen precizní nastavení tužšího podvozku, ale zejména neskutečná síla monoblokových brzd známých z Peugeotu RCZ R, díky nimž se dají jezdit skutečně hodně rychlá kola. Ale popořádku...
Kolem poledne usedáme do vozu a ihned si všímáme rozdílů v porovnání s redakčním společníkem pro dlouhodobý test, s modelem 308 SW. V GTi totiž panuje docela jiná atmosféra. Ihned vás obejmou skvěle tvarovaná sedadla s dofukem bočnic, která umně podrží tělo i při nejrychlejší možné jízdě, díky kovovým pedálům s protiskluzovou strukturou máte mnohem citlivější spojení a malý volant doplněný o perforovanou kůži a červený pruh ve středové poloze působí na řidiče skoro jako rudá vlajka na býka uprostřed koridy.
Odhodláni, nedat téhle nadupané verzi nic zadarmo, tedy vyrážíme. Prvních pár zatáček mosteckého okruhu však absolvujeme v běžném režimu, při kterém vyniká preciznost řízení a dobré naladění podvozku s nečekaným množstvím gripu, který mimo jiné zajišťuje i samosvorný diferenciál typu Torsen. Jen řazení mohlo být o něco přesnější (je na chlup stejné s naším SW). Po chvilce je ale jasno - tady není co poznávat, tohle je čitelné a velice mrštné auto, se kterým bude spousta zábavy. Hnáni 270 koňmi proto již po půl kole přidáváme, krátkým podržením aktivujeme režim Sport a v zápětí vypínáme také systém ESP (lze vypnout jedním tlačítkem).
Neskutečné se stává realitou… Tak markantní změna charakteru po aktivaci sportovního režimu rozhodně nebývá zvykem. Vůz má najednou precizní reakce na přidání plynu a navíc se dere dopředu jak smyslů zbavený. A v zatáčkách? Musíte být vážně úplní maniaci, abyste přehnali nájezdovou rychlost, nebo vůz jakkoliv rozhodili. Perfektně drží stopu, na prudké ubrání plynu reaguje jen drobným vybočením zádě a každý výjezd ze zatáčky doprovází mohutným zátahem bez prokluzu, skrz který postřehnou nepatrnou prodlevu turbodmychadla jen úplní fajnšmekři. V euforii tak projíždíme jedno kolo za druhým a zjišťujeme, že můžeme jet pokaždé ještě rychleji. Jenže to není vše.
Monoblokové brzdy vpředu s kotouči o průměrech 380 mm jsou vážně něčím extra. Jezdilo se celý den a jedinkrát se nestalo, že by měl kterýkoliv z vozů problémy na brzdách. Co problémy… Upřímně? Skutečnost že tento kompaktní hatchback zabrzdí do pomalé, pravoúhlé zatáčky z rychlostí téměř 200 km/h na méně než 100 metrech, dělala potíže spíše nám a počáteční kola jsme tak vždy podvědomě brzdili o dobré desítky metrů dříve. Po několika rychlých kolech a ujištění se, že tomuhle autu se vážně dá věřit, do toho ale jdeme naplno. A výsledný čas? Jen pár desetin přes 2 minuty. Pro ty z vás, kteří na okruhu v Mostě již byli, netřeba nic dodávat. Těm, kdo však okruh neznají, prozradíme, že je to čas na úrovni ikonického BMW E46 M3 (a to prosím se silničními pneumatikami). Stačí?! Již teď se proto klasického redakčního testu nemůžeme dočkat. Nová 308 GTi je vážně neskutečným překvapením…
Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport z motoru 1.6 THP S&S ždíme výkon 270 koní, přičemž nechybí diferenciál s omezeným prokluzem Torsen, který je zabudován do převodovky. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen®. Zpětná vazba od jednotlivých kol je přesná, řidič v každé chvíli neomylně ví, jaká se auto chová. Vůz naprosto věrně reaguje na pohyb kompaktního volantu.