2x VW Golf: Faceliftovaný Variant a superrychlý Golf R
Z devíti novinek, kterými se největší německá automobilka blýskla na letošním Frankfurtském autosalonu, patřila k těm důležitějším premiéra modernizovaného Golfu Variant.
Golf Variant sice ještě není odvozen od letos představené šesté generace golfu, avšak novým designem přední části tak chce působit. Je to poměrně levné a přitom překvapivě účinné řešení, jak kombíku, postavenému ještě na bázi minulého pětkového golfu, prodloužit život. Vnější rozměry 4534 x 1781 x 1504 mm zůstávají téměř stejné jako dosud, totéž platí o zavazadelníku s objemem 560 litrů. Aby byl psychologický účinek „nového“ modelu dokonalý, dostal Variant také interiér šestkového golfu.
Stejně tak se i zaktualizovala nabídka pohonných jednotek. Nejslabším benzínovým motorem zůstává atmosférický čtyřválec 1,4 (59 kW), ale klasickou šestnáctistovku 1,6 (75 kW) může na některých trzích zcela nahradit nový malý přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI (77 kW). Ten třeba tvoří základní motorizaci u Škody Yeti a dle prvních jízdních dojmů se jedná o překvapivě příjemný a pružný motor, kterému by většina řidičů hádala o 600 ccm víc. Nad tímto motorem je pak v nabídce čtrnáctistovka 1,4 TSI s výkony 90 (turbo) resp. 118 kW (turbo + mech. dmychadlo).
Naftové motorizace jsou poznamenány především nástupem zbrusu nového 1,6 TDI (Common-Rail). Ten se zatím dodává ve dvou výkonových stupních 66 a 77 kW. Vrcholnou vznětovou motorizaci tvoří 2,0 TDI (103 kW), ovšem již nikoliv se systémem PD, ale jako moderní Common-Rail s piezoelektrickými vstřikovači.
Atmosférické benzínové motory 1,4 a 1,6 jsou stejně jako oba diesely 1,6 TDI nabízeny s pětistupňovým manuálem, ostatní motorizace mají převodovku šestistupňovou. Alternativně lze k některým z nich získat i dvouspojkovou automatiku DSG a to se šesti nebo sedmi stupni- v závislosti na výkonu motoru. Sedmistupňová DSG se zde pojí se všemi motory TSI a s 1,6 TDI, výkonný 2,0 TDI s točivým momentem 320 N.m. si musí vystačit se šestistupňovou robustnější verzí.
„Pravý“ Golf VI se mezitím rozrostl o mimořádně výkonnou verzi s prostým označením Golf R (po vzoru stejně motorizovaného Scirocca R), která je nástupcem šestiválcového R32. Nový vrcholný model pochopitelně také podlehl modernímu downsizingu, a to tak radikálnímu, že při něm ztratil dva válce a dvanáct set kubíků zdvihového objemu... Evidentně tak končí dlouhá éra šestiválcových golfů, které jsme na silnicích mohli vídat již od roku 1991. Pocit zklamání se snaží zahnat přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec 2,0 TSI (známe jej například z minulého Golfu GTI nebo Octavie RS TFSI), který má pro nové angažmá zvýšený výkon až na hodnotu 199 kW. Strůjcem tohoto čísla je především nové turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,2 baru a modifikovaný systém přímého vstřikování benzínu. Sáhlo se také na „železo“ – hlava válců je zcela nová, blok motoru, písty a ojnice jsou posíleny. Nejvyšší točivý moment 350 N.m. je k dispozici v širokém rozmezí 2500 až 5000 otáček, vysoký litrový výkon tedy nejde na úkor pružnosti.
Pohon všech kol 4Motion samozřejmě zůstává zachován jako u R32, je zde však zásadní rozdíl v tom, že nyní už k sepnutí mezinápravového diferenciálu není bezpodmínečně třeba rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou- prokluz. Síla k ovládání lamel je už totiž k dispozici neustále díky elektrickému čerpadlu, které v hydraulickém okruhu vytvoří tlak 30 barů. Elektronika tak může pohon všech kol použít i čistě preventivně a možnosti přerozdělení hnacího momentu mezi obě nápravy jsou nyní prakticky nekonečné, vše už závisí pouze na inteligenci řídící jednotky.
S takovým výkonem a tak propracovaným pohonem všech kol zvládne nový Golf R sprint z nuly na 100 km/h za 5,7 s., v případě instalace příplatkové aut. převodovky DSG je tato hodnota ještě lepší- 5,5 s. Maximální rychlost je zásluhou obvyklého omezovače usměrněna na 250 km/h.
Sportovní podvozek je dále snížený o 25 mm, upraveny byly tlumiče, pružiny i stabilizátory. Výkonné brzdy mají nyní vpředu kotouče s průměrem 345 mm, vzadu 310 mm. Stabilizační systém může po stisknutí příslušného tlačítka přejít do módu pro sportovní jízdu, kde zasahuje znatelně později a jen v nezbytně nutných případech. Golf R lze samozřejmě i náležitě rozpoznat podle výrazných exteriérových a interiérových doplňků. K těm nejmarkantnějším patří oba nárazníky (vpředu diodová světla pro denní svícení a větší nasávací otvory, vzadu difuzor a výfuk vyvedený uprostřed), černá maska chladiče s logem R, černá vnější zrcátka a 18“ kola.
Na český trh přijde Golf R počátkem příštího roku, předpokládá se cena kolem 950 000 korun.