Test: Suzuki Swift 4x4 - nejlepší malé auto do sněhu
Lednová sněhová nadílka nejlépe prověřila Swift s pohonem všech kol, bezpečně zdolalo horské silnice i závěje
A čím se Swift 4x4 liší od předokolky? Tak především je celkově pomalejší a žíznivější – oproti předokolce má verze s pohonem kol o půl litru vyšší spotřebu paliva (4,9 l/100 km). Také má nižší maximální rychlost (jen 160 km/h) a také zaostává ve zrychlení z 0-100 km/h (13,6 s). Vše napsané může znít hrozivě, ale v praxi je to trochu jinak. Čtyřkolky přijíždějí přímo z Japonska (předokolky z Maďarska) a například akcelerace je u čtyřkolky za snížené adheze lepší, než u lehčího Swiftu s pohonem předních kol. Čtyřkolka také profituje z vyšší světlé výšky podvozku (4x4 má 140 mm oproti standardním 115 mm). V kufru ani na velikosti palivové nádrže se zástavba 4x4 neprojevila. Narostla pouze provozní hmotnost, zhruba o devadesát kilogramů.
Swift 4x4 nezastavilo nic, testovali jsme ho druhý lednový týden, který byl bohatý na sněhové srážky. Vyrazil jsem s ním do hor, které si japonský prcek namazal na chleba. Přestože většina horských silnic byla upravených, horší situace panovala v podhůří Krkonoš. Díky silnému větru silničáři neměli šanci udržet komunikace mimo hlavní tahy sjízdné. Z polí se na opuštěnějších silnicích tvořily velké sněhové jazyky a občas to vypadalo, že cesta končí. Mezi Novou Pakou a Hořicema jsem zažil nejedno dobrodružství - jasným důkazem bylo napočítaných osm zapadlých aut kvůli nafoukanému sněhu. Pro Swift byl jediný limit nízká světlá výška, kdy při projíždění zafoukaných silnic hrozilo uvíznutí na břiše. Nakonec vše dobře dopadlo a za jediný den Swift zdolal bezpečně na pět stovek kilometrů po zasněžených silnicích. A navíc s příjemnou spotřebou paliva – konečná hodnota činila 5,3 l/100 km, což je v mých očích fantastický výsledek.
V momentě, kdy systém zaznamená ztrátu přilnavosti předních kol, viskózní spojka pohonu 4WD automaticky začne přenášet točivý moment i na zadní kola pro lepší trakci.
Viskózní spojka je typ hydraulické spojky s vysoce viskózním silikonovým olejem, která se nachází před zadním diferenciálem. Jakmile nastane odchylka v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, střihový efekt vyvolaný protočením kol začne zahřívat silikonový olej a způsobí jeho roztažení. Tlak vzniklý roztahováním silikonového oleje vyvolá sepnutí vícelamelové spojky, která přenáší točivý moment na zadní kola.
A teď pojďme do kabiny. V přístrojové kapličce za volantem nechybí analogové ukazatele a snad každého potěší řada mechanických ovladačů – například na panelu klimatizace. Volant je stále kulatý, ruční brzda řešená klasickou pákou a sedadla se nastavují manuálně. Takže za mě vše v pořádku. Technicky založené řidiče potěší množství zobrazovaných údajů na palubním počítači (nechybí spotřeba, čas jízdy, ukazatel dobíjení nebo výpomoci hybridního systému, ukazatel přetížení při změně směru jízdy, včetně akceleračních sil atd.). S dobou jde i konektivita – nechybí Android ani Apple Car Play.
Řidiče ani posádku naopak nepotěší asistent čtení dopravních značek a s tím spojené upozorňování na překročení rychlosti. Samotný systém nakázaný legislativou je sám o sobě otravný a jeho deaktivaci je nutné provádět opakovaně přes menu infotainmentu.
Kabina Swiftu je vzhledem k venkovním rozměrům překvapivě prostorná, kufr patří se svými 265 litry objemu k průměru. Sedadla jsou nezvykle měkká a vzhledově mají výraznější boční vedení těla.
Novou generaci Swiftu pohání stále atmosférická zážehová dvanáctistovka spojená s mild-hybridní soustavou, která má stále stejný zdvihový objem (1.197 ccm), ale přišla o jeden válec. Zbývající tři válce mají větší zdvih pístu, proto se zvýšil točivý moment motoru. Úkolem hybridního systému je pomáhat motoru při akceleraci, přičemž se pak baterie dobíjí přes rekuperaci.
Při rozjezdech pomáhá startér-generátor o výkonu 2,3 kW, který přidává nezanedbatelných 60 Nm. Malá baterie, která ho napájí, je umístěná pod sedadlem řidiče. Díky tříválcové konstrukci je motor čiperný od nízkých otáček a nemá tendenci se dusit. Vyniká pružností a dálniční kopce zvládá i na dlouhou pětku. Tříválec táhne i na hranici pouhých dvou tisíc otáček – do dálniční rychlosti jede auto i za plného obsazení velmi solidně a dospěle.
Agregát je kultivovaný, přes absenci vyvažovacího hřídele netrpí vibracemi ani na volnoběh, ani při jízdě – často si při zastavení v cíli ani nevšimnete, že máte pořád ještě nastartováno.
Aktuálně japonská automobilka poskytuje na všechny provedení nového Swiftu slevu ve výši 22.000 Kč. V základní výbavě Comfort s pohonem předních kol ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou Swift pořídíte za 367.900 Kč. Za vyšší výbavový stupeň Premium se připlácí 26.000 Kč, za nejvyšší Elegance pak dalších 25.000 Kč. Zájemci o automat mohou připlatit za převodovku typu CVT. Metalický lak je za příplatek 11.000 Kč, dvoutónový metalický lak pak dalších 19.000 Kč.
Provedení s pohonem všech kol 4x4 můžete mít výhradně s manuální převodovkou od druhého výbavového stupně za příplatek 41.000 Kč (oproti předokolce), tzn. za 434.900 Kč, čímž se Swift stává nejdostupnější čtyřkolkou na trhu.
Suzuki Swift je vozem ze stále se zmenšující množiny malých aut, které disponují většinou věcí, co větší modely. V provedení s pohonem všech kol jsou jeho schopnosti posunuté o světelné roky. Sníh na silnicích přestanete řešit a nebudete za jeho volantem stahovat gatě před výjezdem do klouzavého kopce (tedy za předpokladu použití kvalitních pneumatik).
Plusy:
+ prostornost kabiny
+ bohatá výbava
+ palubní počítač zobrazuje mnoho údajů
+ na poměry malých aut dobré odhlučnění (v běžných rychlostech)
+ schopnosti podvozku
+ výškově nastavitelné pásy vpředu
+ pohon 4x4
Mínusy:
- pohon 4x4 není dostupný s automatem
- měkčí přední sedadla v oblasti beder
Suzuki Swift 1.2 DualJet Hybrid 4x4
Motor: 1.2 DualJet Hybrid, atmosférický tříválec 1.197 ccm
Výkon: 60 kW / 5.700 ot./min.
Točivý moment: 108 Nm / 4.500 ot./min.
Převodovka: manuální 5 rychlostí
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 13,6 s
Provozní/celková hmotnost: 995-1.037/1.441 kg
Udávaná spotřeba: 4,9 l/ 100 km
Naměřená spotřeba: 5,3 l/100 km
Délka/šířka/výška karoserie: 3.860 / 1.735 / 1.520 mm
Rozvor: 2.450 mm
Světlá výška: 140 mm
Objem zavazadelníku: 265 litrů
Objem palivové nádrže: 37 litrů
Pořizovací cena základního modelu 2WD: 367.900 Kč (Comfort)
Pořizovací cena testovaného modelu 4WD: 434.900 Kč (Elegance)