BMW 2002 Hommage oslavuje zrod přeplňovaných automobilů | Autanet.cz

BMW 2002 Hommage oslavuje zrod přeplňovaných automobilů

20. 08. 2016
Sdílet článek

Německá automobilka ukáže koncept 2002 Hommage na soutěži automobilové krásy v novém závodním zbarvení, tentokrát v Pebble Beach.

Na přehlídce Concours d’Elegance v Pebble Beach BMW Group představuje BMW 2002 Hommage, jehož úkolem je vyzdvihnout úspěšnou minulost značky ve výrobě přeplňovaných motorů. V roce 1973 se BMW 2002 turbo stalo prvním sériovým evropským vozem vybaveným přeplňovaným motorem. V průběhu času se BMW 02 proměnilo v plnokrevný sportovní automobil. Je zřejmé, že příchod technologie přeplňování od BMW započal jak cestu k nejsportovnějším sedanům, tak současně k zisku titulu formule 1. Právě přeplňovaný motor BMW byl prvním turbomotorem, který v tomto prestižním šampionátu získal nejvyšší příčku v hodnocení jezdců pro Nelsona Piqueta v roce 1983.


„BMW 2002 Hommage oslavuje mimořádné inženýrské počiny, na nichž je postavena technologie přeplňování turbodmychadlem od BMW, a tyto skutky nově interpretuje ve formě designové studie,“ říká Karim Habib, šéfdesignér značky BMW. „Jeho kultovní oranžovo-černo barevné schéma evokuje v myslích motoristických fanoušků závodní úspěchy 70. let.“

Vůz odhalený v Pebble Beach píše novou kapitolu v příběhu, který započala studie BMW 2002 Hommage, odhalená v květnu na výstavě Concorso d’Eleganza Villa d’Este u jezera Como.

Sportovní silueta BMW 2002 Hommage je přikrčená k vozovce. Jeho kompaktní rozměry, doplněné dlouhým rozvorem, krátkými převisy a výrazným „žraločím nosem“, slibují jízdní zážitky ohromující neodolatelnou dynamikou a obratností. Aerodynamické detaily, jako jsou velké spoilery v přední a zadní části vozu, spolupracují s množstvím nasávacích otvorů a společně optimalizují proudění vzduchu kolem vozu a maximalizují přítlak v každé jízdní situaci.

Obzvláště výrazným prvkem bočních partií vozu jsou vytažené blatníky, které vůz ohraničují jako čtyři závorky a definují jeho velikost. Kromě toho jsou odkazem na homologační verzi BMW 2002 turbo, která vyžadovala dodatečné rozšíření karoserie z důvodu podstatně širšího rozchodu kol. Studie Hommage integruje tento detail velmi specifickým způsobem. Mohutně vytažené blatníky se vyznačují hladkým povrchem a precizně modelovaným tvarem, díky nimž jsou nepřehlédnutelné.

Možná vůbec nejpřímějším odkazem na původní model 2002 je sjednocující boční hrana, která vzájemně propojuje množství různých prvků studie 2002 Hommage. Tato nepřerušovaná karbonová linka fyzicky vede kolem dokola vozu a současně horizontálně rozděluje spodní a horní plochy karoserie. Design vozu dotvářejí 20“ kola z lehkých slitin ve dvoubarevném provedení. Moderní vzhled těchto frézovaných vícepaprskových kol připomíná závodní ráfky dob minulých, zatímco zlaté brzdové třmeny s logem M jsou nezbytným stylovým doplňkem.

Přední část BMW 2002 Hommage je řešena se zřejmým sebevědomím a extravagancí, její design překlenuje svou kombinací charakteristické, horizontálně pojaté přední masky modelů 02 a moderních designových prvků BMW pět desetiletí, jež tyto dva vozy oddělují. Na kapotě motoru aktuálního konceptu je použit motiv středové lišty modelů 02, která v podobě prolisu v přední části obepíná znak BMW. Další jednoznačně vedené křivky propůjčují matným povrchům jasnou strukturu a definici.

Uprostřed přední části jsou umístěné typické ledvinky masky chladiče. Zde jsou řešené jako nízké spojené grafické prvky, které jsou moderní interpretací historického pojetí ledvinek, jež tvořilo kompaktní designérský prvek. Finesu detailům široké přední masky dodávají výrazně tvarované dvojité lamely masky chladiče. Stejně jako BMW 2002, také BMW 2002 Hommage je vybaveno dvojicí kruhových předních světlometů, umístěných na samých okrajích přední části. Zlaté zbarvení předních světlometů je odkazem na 50. výročí uvedení modelu BMW 2002. Svým nažloutlým zbarvením také evokují světlomety závodních vozů minulosti. Nepřerušovaný horizontální černý pás spojuje designové prvky přední části vozu a současně podtrhuje široký a sportovní postoj vozu. Bystrý pozorovatel si jistě všimne směrovek, které jsou, stejně jako u předchůdce, umístěné mimo hlavní světlomety. V nové podobě jsou vsazené do karbonového pruhu vedoucího kolem celého vozu.

Velký přední spoiler, který je stylistickou a funkční aerodynamickou poctou modelům ze 70. let, opticky zkracuje vzdálenost mezi karoserií BMW 2002 Hommage a silnicí. Tento technicky inovativní, pokrokový designový prvek vysílá společně se širokým sportovním postojem jasnou zprávu o mimořádné přilnavosti vozu a jeho obratnosti v rychlých zatáčkách. Dokonalý design a technologie přeplňování nabízejí dnes, stejně jako v dobách největší slávy BMW 2002, nepřekonatelnou úroveň zábavy na zatáčkovitých závodních okruzích, okresních silnicích a horských průsmycích. Zrcadlově vyobrazený nápis „turbo“ na předním spoileru se vrací zpět k nápisu na původním 2002 turbo.

Také design zadní části BMW 2002 Hommage evokuje prvky z 2002 turbo. Například horizontální rozdělení velkorysých ploch vozu a jeho čistých křivek zvýrazňuje šířku vozu a je jednoznačným a moderním příslibem dynamiky. Téměř obdélníková světla designově ohraničují zadní část vozu. Kryty zadních světel se vyznačují moderním černým povrchem, jejich vnitřní struktura je viditelná pouze tehdy, jsou-li rozsvícena. Když nesvítí, je vidět pouze souvislý černý povrch. Stejně jako v přední části, i zde umocňují dojem souvislého pásu vedeného kolem celého vozu.

Asymetrické umístění loga BMW na pravé straně vedle registrační značky je rovněž charakteristickým prvkem designu zadní části modelů série 02. Vytažené blatníky oddělují zadní sekci vozu a zvýrazňují jeho široký rozchod. Zadní spoiler vnáší mezi ostatní detaily vozu moderní nádech. Karbonový difuzor integruje v současné době používané dva páry koncovek výfuku a zadní části tak propůjčuje styl kombinovaný se sportovností.

Nejnovější interpretace BMW 2002 přejímá podobu kompaktního sportovního coupé v klasickém pojetí automobilů BMW Hommage. BMW 2002 Hommage je současně jasným vyjádřením toho, jak vypadá čistá radost z jízdy v roce 2016.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2020

419 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

748 000 Kč

Volkswagen Passat

Rok výroby 2011

119 900 Kč

BMW Řada 2

Rok výroby 2020

498 000 Kč