Test: Mazda CX-80 je s dieselem vzpomínkou na staré dobré časy | Autanet.cz

Test: Mazda CX-80 je s dieselem vzpomínkou na staré dobré časy

Vznětový šestiválec, osmistupňový automat, pohon všech kol a pět metrů délky, to je nejnovější vlajková loď japonské automobilky.

Model CX-80 má hodně společného s Mazdou CX-60, z níž vychází design i technika. Rozvor náprav i celková délka karoserie povyrostly shodně o 250 mm, čímž se radikálně změnily prostorové podmínky v kabině. CX-80 na délku měří skoro pět metrů a rozvor přesahuje 3 metry. 


Hlavním rozdílem CX-80 je fakt, že je tu třetí řada sedadel, kterou získáte už v základu. Navíc si můžete vybrat, jaké bude mít kabina uspořádání. K dispozici je totiž jak plně sedmimístná kabina, tak neobvykle šestimístná, kdy máte na výběr buď stejně přepychovou středovou konzolu jako cestující vpředu, nebo místo ní volný průchozí prostor dozadu. Bočními dveřmi se na zadní místa nastupuje trochu méně komfortně. V třetí řadě jsou prostorové poměry spíše kompromisní. Dospělý pasažér má kolena díky vyšší podlaze poměrně vysoko, ale děti zde budou spokojeni. Dvojice pasažérů má k dispozici dvě boční komody s výdechy ventilace nebo kalíšky pro odložení nápojů. Zavazadlový prostor pojme od 258 litrů (tři řady sedadel), přes 687 litrů (dvě řady sedadel) až po 1.971 litrů.

Stejně jako na fotkách, i v reálu působí velké SUV sexy dojmem. Až v momentě, kdy CX-80 zaparkujete vedle kompaktního SUV, poznáte, jak obrovská tahle mazda je. Dlouhá přední kapota a značná šířka karoserie je o zvyku. Ostatně z šířky pramení starost v podobě parkování. U nákupních center vždy z vozu vystoupíte pouze jednou stranou – parkovací místa jsou jednoduše malá.

Kvůli uložení motoru a převodovky téměř až pod palubní deskou je středový tunel velmi široký a vysoký. Cestující tak sedí daleko od sebe. Sedadla jsou rozměrná a díky venkovním rozměrům je uvnitř vpředu i přes široký tunel dostatek prostoru. Volant skvěle padne do rukou a veškeré ovladače jsou v dobrém dosahu. Zvyk zaslouží akorát volič automatické převodovky, kdy parkovací poloha "P" se řadí pohybem nejen dopředu, ale také doleva. 

test mazda cx-80 diesel

Kaplička přístrojů za volantem disponuje plně digitálním displejem s velmi příjemnou grafikou. Ovládání infotainmentu probíhá výhradně přes rozhraní HMI tvořené kruhovým ovladačem na středovém tunelu. Jen těžko vymyslíte něco intuitivnějšího. A pak tu jsou tři technologické novinky – hlasové ovládání přes asistenční službu Alexa, nový hybridní navigační systém s výhodami offline i online služeb a funkce Trailer Hitch View, která využívá středový displej a vyspělou grafiku k určení polohy vozidla vůči přívěsu.

Mazda CX-80 je hned od zahájení prodeje k dispozici se dvěma pohonnými jednotkami. Tou první je PHEV e-Skyactiv – kombinace benzinového čtyřválce s elektromotorem, což znamená vysoký výkon a zároveň důraz na ekologii. Druhou variantou je naftový šestiválec e-Skyactiv D s mild-hybrid systémem Mazda M Hybrid Boost 48 V, s nízkými emisemi a na poměry své kategorie i nízkou spotřebou (Mazda slibuje 5,7 l/100 km).

Vznětový šestiválec se chlubí zdvihovým objemem 3,3 litru, 254 koňskými silami a točivým momentem 550 newtonmetrů. Agregát se pojí výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Kvůli emisním normám šestiválec disponuje již zmíněnou mild-hybridní výpomocí tvořenou 48V systémem, maličkou baterkou a elektromotorem uloženým v převodovce. To v praxi vůbec nevadí – šestiválec funguje jako za starých dobrých časů. Při klidné jízdě umí obrovité SUV jezdit chvilkově na elektřinu, při jízdě po dálnici se velký diesel ladně převaluje v nízkých otáčkách a jen tiše ševelí. Jakmile mu dupnete na krk, všechny koně se probudí k životu a za doprovodu podmanivého zvuku krabice vystřelí vpřed. Téměř 2,7 tunové SUV umí stovku za 8,4 sekundy.

Po prvních kilometrech jsme se obávali spotřeby paliva. Palubní počítač po prvních šedesáti ujetých kilometrech ukazoval mnohem vyšší čísla, než slibuje automobilka. Přiblížit se k udávaným 5,7 l/100 km se nám nedařilo z jediného důvodu. Opakovaně jsme toužili po lineárním zrychlení za doprovodu fantastického podmanivého zvuku pohonné jednotky. Až v momentě, kdy provoz nedovolil svižnější svezení a my se za volantem vyklidnili, spotřeba rázem spadla k šesti litrům paliva. Pokud jsme se hodně snažili, spotřeba klesla klidně na 5,5 l/100 km. Za týden jsme v redakci najezdili stovky kilometrů včetně rychlých přesunů napříč republikou se závěrečnou spotřebou 7,1 l/100 km, což není vůbec špatné.

Oproti CX-60 jezdí CX-80 ještě komfortněji. V automobilce změnili nejen naladění, ale i samotné komponenty podvozku (jiná ramena atd.). Mazda chtěla, aby auto bylo ještě komfortnější, vždyť její devízou má být přeprava více osob na dlouhých cestách. Podvozek nástrahy okresek pohlcuje jedna radost, vždy je stabilní a karoserie se nijak zásadně nenaklání. Pokud se objeví větší nerovnosti, překvapí tuhost naladění samotného podvozku. Tam, kde bychom u takto velkého SUV čekali měkký pohyb připomínající šlápnutí do mechu, tak se CX-80 projeví tvrdě a nekompromisně, což přináší výhodu v zatáčkách, kde ochotně zatáčí a přehnaně se naklání. O dírách pod koly víte, ale nic strašného to není. Odhlučnění kabiny je na velmi dobré úrovni a můžete si tak klidně vychutnávat zvuk aparatury od Bose. Při plném brzdění nedochází k rytí čumákem po asfaltu, příď se vůbec neponořuje. 

CX-80 měla obutá dvacetipalcová kola s pneumatiky o rozměru 235/50. Zvolené obutí v podobě Michelinů Pilot Alpin 5 SUV se ukázalo být dobrým parťákem. Mohutnému SUV pneumatiky v doprovodu pohonu všech dopřávaly fantastickou trakci i na zasněžených silnicích. Vždy na ně byl spolehl a ani jednou jsme se s vozem na kluzkých silnicích nedostaly do problémů. 

Bez příplatku pořídíte CX-80 pouze v bílé barvě karoserie, za ostatní barvy se připlácí od 19.500 do 27.500 Kč. Panoramatické střešní okno můžete mít za 35.000 Kč a dvě samostatná sedadla v druhé řadě za 20.000 Kč. 

Vlajkovou loď japonské automobilky pořídíte vždy s pohonem všech kol. Nejlevněji ji pořídíte v plug-in hybridní za 1 390.790 Kč v základní výbavě Exclusive-line. Zkoušené provedení poháněné vznětovým šestiválcem ve spojení s osmistupňovým automatem startuje na částce 1 418.290 Kč. Jasně, není to málo, ale podívejte se, na kolik aktuálně přijde například Škoda Kodiaq (menší SUV s dvoulitrovým TDI, 7° DSG a pohonem 4x4 hravě po dovybavení atakuje hranici 1,5 milionu korun). A tento okamžik se obrovská CX-80 zdá jako výtečná koupě.

Plusy:

  • příjemný projev dieselu
  • spotřeba paliva
  • tuhost karoserie
  • výtečné odhlučnění
  • zpracování kabiny

Mínusy:

  • tvrději nastavený podvozek (tlumení některých nerovností)

 

Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv D
Objem a typ motoru: 3.283 ccm, řadový vznětový šestiválec
Max. výkon: 187 kW (254 k) / 3.750 ot./min.
Max.  točivý moment: 550 Nm / 1.500-2.400 ot./min.
Převodovka: osmistupňová automatická
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Nejvyšší rychlost: 219 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP: 5,7-5,8 l/100 km
Naměřená spotřeba v testu: 7,1 l/100 km
Kapacita a typ baterie: 17,8 kWh, Li-Ion
Provozní/maximální hmotnost: 2.070 / 2.667 kg
Délka/šířka/výška/rozvor: 4.995/2.142/1.712/3.120 mm
Základní / max. objem zavazadelníku: 258/687/1.971 litrů
Pneumatiky 235/50 R20

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 238 000 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2021

469 900 Kč