BMW testuje elektromobil i5 od polárního kruhu až po úpatí Alp | Autanet.cz

BMW testuje elektromobil i5 od polárního kruhu až po úpatí Alp

První BMW řady 5 s čistě elektrickým pohonem si na svoji světovou premiéru ještě musí počkat, ale už prošlo nejtěžší zkouškou odolnosti. Nové BMW i5 během náročných testovacích jízd v zimních podmínkách opakovaně prokázalo jak stabilitu, tak dynamiku svého elektrického pohonu.

Testovací program na ledu a sněhu trval od úvodních zkušebních jízd až po závěrečné fáze ladění celkem přibližně rok. Během rozsáhlého testování na okresních silnicích, dálnicích a speciálně připravených testovacích tratích se vývojoví inženýři zaměřili především na schopnost vozu jezdit při nízkých teplotách a na povrchu s nízkou adhezí.


Inovativní systémy hnacího ústrojí a regulace podvozku se v novém BMW i5 významně podílejí na zlepšení trakce, dynamiky a jízdní stability, což je nejvíce patrné na sněhovém povrchu, zledovatělých horských silnicích nebo na zamrzlých jezerech. Program dynamických zimních testů čistě elektricky poháněného sedanu nedávno skončil přesně tam, kde začal: v krutých mrazech zimního testovacího centra BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

V rámci vývoje sériového vozu muselo nové BMW i5 poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Prototyp čistě elektrického modelu BMW řady 5 kompletně maskovaný speciální fólií, plastovými nástavci, mřížkami a provizorními předními a zadními světlomety se vydal na pětidenní testovací jízdu z úpatí bavorských Alp až do Dánska a poté na okraj polárního kruhu ve švédském Laponsku.

BMW i5

Cesta dlouhá přibližně 3000 kilometrů byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. Díky pokrokové technologii bateriových článků a inteligentnímu teplotnímu managementu je pátá generace technologie BMW eDrive, která byla pro BMW i5 dále vylepšena, základem pro dlouhý dojezd a krátkou dobu nabíjení během přestávek v jízdě, a to i v extrémních podmínkách nízkých teplot.

Cíl cesty, Arjeplog, poskytl týmu vývojových a testovacích inženýrů optimální místo pro jejich testovací program. Zasněžené silnice a zamrzlá jezera severního Švédska s rozsáhlými ledovými plochami vytvářejí ideální prostředí pro zdokonalování vzájemné interakce komponentů podvozku, řízení, brzd a systémů jízdní dynamiky v extrémních podmínkách. Základy pro suverénní, jisté a typicky sportovní jízdní vlastnosti nového BMW i5 tak byly položeny již během prvních testovacích jízd v Arjeplogu.

V průběhu roku 2022 následovaly další testy, a to jak na jiných tratích, v jiných testovacích zařízeních BMW Group, tak při každodenní jízdě v Mnichově a jeho okolí i v okolí továrny BMW Group Dingolfing. Úkolem bylo pokračovat ve zdokonalování techniky podvozku a akustických vlastností vozu za nejrůznějších podmínek, stejně jako cizelovat průběh výkonu systému pohonu tak, aby bylo možné za všech okolností zakoušet podmanivé zážitky z jízdy.

BMW i5

I zde byla část vývojových prací záměrně prováděna v chladných měsících na zledovatělých a zasněžených silnicích v alpském podhůří. V uplynulé zimě byly prototypy BMW i5, v té době již méně maskované a s téměř sériovými světlomety, pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v extrémně náročných podmínkách. Inženýři BMW, zapojení do tohoto projektu, mohli zásluhou testování přímo v Bavorsku sledovat aktuální stav vývoje předtím, než v únoru 2023 nastal čas návratu k životnostním testům v blízkosti polárního kruhu.

Cílem druhého kola testování ve Švédsku bylo vyladit všechny systémy pohonu a regulace podvozku. Testovací plochy na zamrzlých jezerech v okolí Arjeplogu jsou díky svému povrchu s nízkou adhezí obzvláště vhodné pro přesné nastavení systému regulace hnacího momentu BMW i5 za přesně reprodukovatelných podmínek. V novém BMW i5 jsou stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), protiprokluzový systém s regulačními členy umístěnými v blízkosti motorů a systém regulace hnacího momentu vzájemně propojeny tak, aby se mohly v každé jízdní situaci flexibilně ovlivňovat a doplňovat. Díky tomu si čistě elektrický sedan vede na ledu a sněhu přinejmenším stejně zdatně jako jakýkoli model s konvenčním pohonem.

Integrované použití všech systémů pohonu a podvozku je základem vynikajících jízdních schopností, které BMW i5 při zimních testech prokázalo. Čím náročnější byly podmínky, tím působivější byla rychlost a přesnost řídicích systémů čistě elektrické verze nového BMW řady 5 Sedan. BMW i5 poskytuje harmonickou kombinaci efektivní trakce při rozjezdu a špičkové jízdní stability při průjezdu zatáčkou nebo při brzdění, což je v jeho konkurenčním prostředí jedinečné spojení.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč