BMW X1 konečně dorazilo, ceny od 774 800,-
BMW X1 (E84) je nejmenším ze čtveřice vozů SUV, které mnichovská automobilka paralelně nabízí ke svým tradičním výrobním řadám. Jak už napovídá jednička v označení, je z celé rodiny X nejkompaktnější, nejlevnější, ale také nejobratnější a nejúspornější. Je postaveno na zvýšeném podvozku trojkové řady, což je zárukou nejlepších jízdních vlastností v kategorii vozů pro volný čas.
Proti dosavadní nejmenší X3 má nová X1 výrazně dynamičtější design, daný nejen přední maskou ve stylu řady 7 či nového pětkového GT, ale hlavně o 13 cm nižší výškou. Rozměry novinky jsou 4454x 1798x 1545 mm, rozvor náprav 2760 zůstává stejný jako u klasické řady 3, z níž, jak bylo uvedeno, podvozkově vychází.
Světlá výška 194 mm je dostatečná na většinu reálných „terénních“ dobrodružství, které se stále častěji omezují už jen na přejezd nějakého toho obrubníku před supermarketem. Proto ani nepřekvapí, že lze v modelové řadě X1 zvolit i dvě jednodušší verze s pohonem pouze zadní nápravy. Místo obvyklého xDrive se nazývají sDrive a jsou k dispozici ve verzích se 105 kW (sDrive18d) nebo 130 kW (sDrive20d). Určitým handicapem je nemožnost pojit „zadokolky“ sDrive s automatickou převodovkou, což jde trochu proti logice, neboť kompaktní SUV s pohonem jedné nápravy jsou pro městský provoz jako stvořené.Ostatní modely s pohonem všech kol se nazývají xDrive a využívají již z jiných typů značky dobře známý systém s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, která rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu v závislosti na aktuálních podmínkách. Za ideálních adhezních podmínek je preferováno rozdělení 50:50, v extrému je možné přenést celý výkon na nápravu s lepší trakcí, tedy prakticky nekonečná řada rozdělovacích poměrů mezi hodnotami 0:100 až 100:0.
Paleta motorů spoléhá především na diesely, jediným benzínovým outsiderem je model xDrive28i s šestiválcovým třílitrem o výkonu 190 kW. Ten se dodává výhradně ve spojení s pohonem všech kol a šestistupňovou automatikou Steptronic. Narozdíl od podobně objemných motorů pro osobní řady 3 a 5 však není osazen přímým vstřikováním benzínu HPI, ale využívá běžného (a zdá se i spolehlivějšího) vstřiku do sacího potrubí. Ventily mají variabilní časování (Vanos) i variabilní zdvih (Valvetronic), maximum točivého momentu je díky tomu k dispozici již v nezvykle nízkých otáčkách (310 N.m při 2600/min.). Kombinovaná spotřeba pouhých 9,4 litru je vzhledem k výkonu mimořádně příznivá, jistě také zásluhou známého souboru prvků Efficient Dynamics (alternátor dobíjí hlavně při brzdění, elektricky nastavitelné lamely před chladičem snižují odpor vzduchu, u slabších typů s manuálním řazením systém Start-Stop a ukazatel ideálního převodového stupně atd.).
Diesely se systémem Common Rail a filtrem pevných částic jsou výhradně čtyřválcové dvoulitry a to hned ve třech výkonových variantách: Nejslabší se 105 kW se dodává do typů sDrive18d a xDrive18d, prostřední se 130 kW pak do typů sDrive20d a xDrive20d. Oba zmíněné motory jsou dostatečně známé například z typů 318d a 320d, dodejme jen že ten slabší má subjektivně harmoničtější průběh točivého momentu a je i nepatrně tišší, silnější má trochu jadrnější zvuk a znatelně výraznější nástup výkonu za hranicí 2000/ min. Silnější lze také kombinovat i s automatickou skříní, ale jen ve verzi xDrive s pohonem všech kol.
Technicky nejzajímavější je ovšem třetí, nejsilnější verze dvoulitru, dodávaná do typu xDrive23d (známe ji i z malého BMW 123d). Díky dvouturbovému systému TwinPower Turbo s dvojicí rozdílně velkých turbodmychadel dává výkon 150 kW a úchvatný točivý moment 400 N.m. Jde o fantastický motor s mimořádně rychlou reakcí na plynový pedál a absolutně „nedieselovou“ výkonovou charakteristikou, která s rostoucími otáčkami nevadne ale naopak kulminuje. Podobně jako jediný zážehový motor v nabídce se i tento nejvýkonnější diesel dodává výhradně ve spojení s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.
Jak je u BMW zvykem, interiér zrovna neoplývá prostorností, ale vzhledem k multifunkční povaze vozu to nahrazuje variabilitou. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 40:20:40 a jejich opěradla lze tedy nezávisle sklápět či měnit jejich sklon. Zavazadelník o objemu 420 litrů se sklopením zadních sedadel zvětší až na 1350 litrů.
Standardní výbava zahrnuje mimo jiné čelní, boční a hlavové airbagy, stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) s funkcí DTC (Dynamic Traction Control), světla denního svícení, manuální klimatizaci, 4x el. okna + el. zrcátka, palubní počítač, audio a mnoho dalšího. Vzhledem k tomu, že výroba nejlevnějších X1 s výkonem 105 kW (sDrive18d a xDrive18d) se má rozběhnout až v úplném závěru roku, nejdostupnějším modelem v paletě se stává zadokolka sDrive20d za 774 800,-. Verze s pohonem všech kol xDrive20d stojí 826 800,-, dvouturbový xDrive23d je za 899 600,- a konečně vrcholný xDrive28i za 1 001 000,-. Potěší bezpříplatkový „balíček“ BMW Service Inclusive na 5 let/100 000 km.
Nejdůležitější údaje:
sDrive18d: 1995 ccm, 105 kW při 4000/min., 320 N.m. při 1750- 2500/min., 200 km/h, 0-100 za 9,6 s., spotřeba 5,2 l/100 km.
xDrive18d: 1995 ccm, 105 kW při 4000/min., 320 N.m. při 1750- 2500/min., 195 km/h, 0-100 za 10,1 s., spotřeba 5,7 l/100 km.
sDrive20d: 1995 ccm, 130 kW při 4000/min., 350 N.m. při 1750- 3000/min., 218 km/h, 0-100 za 8,1 s., spotřeba 5,3 l/100 km.
xDrive20d: 1995 ccm, 130 kW při 4000/min., 350 N.m. při 1750- 3000/min., 213 km/h, 0-100 za 8,4 s., spotřeba 5,8 l/100 km. S automatickou převodovkou: 213 km/h, 0-100 km/h za 8,6 s., spotřeba 6,2 l/100 km.
xDrive23d Aut.: 1995 ccm, 150 kW při 4400/min., 400 N.m. při 2000- 2250/min., 223 km/h, 0-100 km/h za 7,3 s., spotřeba 6,3 l/100 km.
xDrive28i Aut.: 2996 ccm, 190 kW při 6600/min., 310 N.m. při 2600/min., 230 km/h, 0-100 km/h za 6,8 s., spotřeba 9,4 l/100 km.