Ceny ojetin porostou i v roce 2022
Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového období roku 2009.
Zatímco dříve se množství ojetých vozů každoročně zvětšilo o o jedno až tři procenta úměrně tomu, jak stoupal počet aut na silnicích, nyní je nyní počet inzerovaných vozů stejný jako před 12 lety, kdy svět drtila globální ekonomická krize. Situace je tedy vážná. A bude ještě horší, zejména pro ty, kteří koupi vozu odkládají v naději, že ceny začnou brzy opět klesat.
Automotive je jedním z mála segmentů, které v době adventu nenabízejí zákazníkům lepší ceny. A doufat nelze ani v reálné slevy ojetých aut, které od prvního ledna „zestárnou o rok". Naopak. Aut bude ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku vývoje trhu.
Podívejme se na vývoj cen ojetin s nájezdem od 500 do 500 tisíc kilometrů, cenou do 100 tisíc eur a bez přívlastku „bourané". Začátkem letošního roku byly takové vozy nabízeny v inzerci na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun. O tři čtvrtě roku později, v říjnu, už to bylo 425 tisíc. Během krátké doby tak ceny poskočily o 13 procent!
Jinými slovy, kdo s koupí auta váhal, mohl v případě nejprodávanějších modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat nějakých 50 tisíc korun. A přitom si koupil horší, nebo přinejmenším opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetin průměrně 111 tisíc najetých kilometrů, v říjnu 118 tisíc. Pro mnohé řidiče přitom rozdílových sedm tisíc kilometrů představuje nájezd za celý rok.
Na základě našich analýz předpokládáme, že v průběhu následujících tří měsíců klesne nabídka vozů dostupných k prodeji o dalších 5 až 10 procent. Stojí za tím tři faktory: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklická nižší prodejnost vozů v prosinci a také současná nechuť lidí dávat svá auta k výkupu. To vše se na cenách odrazí.
Obchodníci si celkovou situaci dobře uvědomují. Zásadně se snížila jejich ochota poskytovat slevy, na poptávané modely sepisují pořadníky a s ojetinami dokonce spekulují. Sázejí totiž na to, že čím dříve nakoupí a později prodají, tím vyšší zisk realizují.
Čeští dealeři objednávají každý den zahraniční ojetiny po kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Zejména vyžadují modely, které jsou na lokálním trhu už teď nedostatkové. Kromě toho reálně stahují z nabídek auta, o nichž vědí, že je za půl roku budou schopni prodat s vyšším ziskem. Vzniká tak pozitivní zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na další růst. Pokud tedy pořízení ojetého vozu zvažujete, radíme jednat rychle. Zlepšení totiž není na dohled.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelŠkoda Karoq 1.5 TSI 110 kW Style Plus / DS
Škoda Octavia 2,0 TDI 85kW Style Combi
Škoda Fabia II 1,6 combi
Mohlo by vás zajímat
Modernizované BMW X7 vstupuje na český trh. Stačí 2,5 milionu korun
Nedlouho po své premiéře je možné nové BMW X7 objednávat. Jeho cena začíná na 2 424 500 Kč ve verzi xDrive40i s benzíno ...
Test: Kia Niro EV - ideální automobil pro ženy
Reálný dojezd předčí ten udávaný a řídí se lépe, než si myslíte. Zůstává pouze jediný problém. ...
Dodávka pro rychlé kurýry s výkonem 2 000 koní? Nemožné? U Fordu realita
Čtyři elektromotory ve spojení s 50kWh baterií, opatřenou kapalinovým chlazením, a speciálním řídicím systémem udělují e ...
Nejnovější články
Škoda Octavia prošla modernizací. Víme, co všechno je nového
Zjistěte pomocí infografiky čím se modernizovaná Octavia může pochlubit ...
Test: Toyota C-HR plug-in hybrid je autem z jiného světa
Nezaměnitelný design, originální řešení, možnost dobíjení, překvapivá spotřeba a výkon na dálnici. To je novinka od Toyo ...
Hyundai i30 omlazen. České ceny začínají na 429.990 Kč
Vybírat můžete ze třech typu karoserií, třech motorů a šesti výbavových stupňů. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Mercedes-Benz Třídy S
Rok výroby 2017
Audi A4
Rok výroby 2011
Citroën C3
Rok výroby 2016
BMW Řada 3
Rok výroby 2006