Deset tisíc ojetých aut z celé Evropy dali na zvedák, prošla pouhá třetina
Šedesát tisíc evropských bazarů, deset tisíc aut, pětatřicet tisíc hodin práce. Po deseti měsících testování ojetých aut je tady zpráva o skutečném stavu a historii automobilů z druhé ruky, které jsou i českým zákazníkům nabízeny ke koupi.
Přestože společnost Carvago, internetové tržiště aut, spolupracuje výhradně s prověřenými, převážně autorizovanými dealery, drtivá většina - 70 procent aut - neobstála v komplexním testu. Auta tak nemohla být doporučena ke koupi. Téměř dvacet procent z nich by přitom podle bezpečnostních specialistů vůbec nemělo na silnice vyjet.
Revizi auta v rámci standardizované certifikované technické inspekce vozu Car Audit provádí vlastní technici, popřípadě smluvní partneři jako TÜV, Dekra či Pirelli. Revize začíná kontrolou motoru, chodem spojky, stavu podvozku, pokračuje měřením hloubky laku, revizí opotřebení interiéru a končí kontrolou servisního životopisu auta. Nezbytným kontrolním krokem je důkladná projížďka vozu s nájezdem minimálně 30 km nebo jízda v délce 35 minut. Celá technická revize vozu trvá 3 až 4 hodiny. Kromě kontroly fyzického stavu auta je vůz podroben prohlídce službou Cebia, která v oblasti prověřování servisní historie vozů poskytuje nejrelevantnější data a patří v oboru ke světové špičce.
„Chceme, aby na silnicích jezdila jenom spolehlivá auta. Přinášíme radikální změnu, která z českého i evropského trhu vytlačí neférové prodejce a jejich podezřelé nabídky. Denně datově analyzujeme 7,5 milionu vozů a z nich průběžně jen 750 tisíc nakonec zařazujeme do naší platformy. Po necelém roce testování se ukázalo, že zařadit můžeme jen 14 ze 100 testovaných automobilů. Zbytek ke koupi nedoporučujeme z celé řady důvodů. Nejčastějším je ve 30 % případů předchozí havárie, v 15 % podvody s cenou. Často dopátráme, že byl vůz historicky vážně poškozený, že nesedí počet kilometrů, stáří vozu a podobně. Parametrů, které se na takovéto podvodné praktiky zaměřují, je v rámci CarAuditu přes 70,“ vysvětluje Šulta.
Podle unikátní analýzy trhu, kterou Carvago v rámci svého provozu uskutečnilo, jsou více jak dvě třetiny nabízených aut za uváděné ceny ve skutečnosti neprodejné. V případě zahrnutí autobazarů uvádí Carvago ještě horší číslo, devadesát pět procent. Takové počty chce šéf internetového tržiště zarazit. „Online prodej zreformoval, zprůhlednil a taky zlevnil obchodování v řadě odvětví. My právě teď online prodejem reformujeme trh s ojetými auty. Žádné české „devadesátkové“ praktiky, ale jasné a férové podmínky. Za našimi auty si stojíme,“ uzavírá ředitel Carvaga Šulta.