Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty? | Autanet.cz

Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty?

Ne nadarmo se říká, že Češi jsou národem kutilů. Platí to v dílně, na zahradě i v garáži. Při úpravách aut se řidiči dokážou pořádně odvázat.

A dost často jim k tomu stačí svářečka, bruska a přístup k internetu. Modifikace vozidel ale mají svá pravidla. Ta v České republice nejsou tak přísná jako v sousedním Německu, i tak ale řidiči často riskují až desetitisícové pokuty. Mnohé úpravy jsou navíc naprosto zbytečné.


Úpravy vozidel z pohledu zákona

Výroba a modifikace konstrukčních částí i technických celků vozidel se v Česku řídí dvěma zákony. Stěžejním je v tomto případě zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na silničních komunikacích (silniční zákon). Doplňuje ho pak zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Oba tyto zákony vysvětlují možné úpravy i samotnou výrobu vlastních vozidel. Ta je mimochodem v Čechách z hlediska úřadů snadná – jestliže chcete vyrábět vlastní vozidlo, stačí určit jeho kategorii, účel a mít pečlivě zpracovaný projekt.

Postihy za nepovolené úpravy vozidel se pohybují od domluvy až po zákaz řízení po dobu šesti měsíců. Záleží na závažnosti a typu přestupku. 

Hříšníkům hrozí i sankce při povinné návštěvě Státní technické kontroly – ta vám v těch nejzávažnějších případech odstaví vozidlo. Problémy nastanou i při pojistném plnění u nehody. Jestliže vozidlo vybavíte zakázanými prvky, pojišťovna se k vám pravděpodobně obrátí zády.

Za větší kola pokutu nejspíše nedostanete

Nejčastější úpravou je změna velikosti a průměru kol. Jedná se přitom o změnu, kterou přesně vykládá metodika ministerstva dopravy. Povolené velikosti pneumatik a ráfků najdete ve velkém technickém průkazu.

Velikost a průměr kol přitom určuje několik čísel, které si ale mnozí řidiči nedokážou vyložit. Při nákupu pneumatik pak tápou a často sáhnou po špatné velikosti. V případě označení kola 205/50 R17 (Škoda Octavia 2) údaje znamenají:

205 Šířka pneumatiky v milimetrech
50 Profilové číslo (poměr výšky a šířky pneumatiky v procentech)
R Konstrukce pneumatiky (radiální, diagonální, bias belted)
17 Průměr ráfku v palcích

 

Jestliže máte na svém vozidle jiné než předepsané pneumatiky, pokutu pravděpodobně nedostanete. Jako řidič nemáte povinnost vozit velký techničák a policisté při silniční kontrole nemají jak zjistit povolené rozměry kol.

Problém ovšem nastane při STK, která se s vámi mazat nebude. Stejně tak si to odskáčete i v případě pojistného plnění. Pojišťovny jsou v tomto případě nekompromisní.

Nárazníky, blatníky a další vylepšení

Zákon uvádí, že veškeré konstrukční prvky na vozidle musejí být homologované. To platí zejména v případě těch viditelných, na které vás upozorní policisté při silniční kontrole.

Jako řidič máte povinnost vozit certifikát o homologaci s sebou a při silniční kontrole ho předložit. Pokud tak neučiníte nebo ho nemáte, vystavujete se pokutě až 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení.

Na náraznících a blatnících nesmějí být žádné ostré hrany a části konstrukčních prvků nesmějí ohrožovat účastníky silničního provozu. V takovém případě vám hrozí odstavení vozidla na místě. 

Chiptuning pouze od ověřených dodavatelů

Od pneumatik a vizuálních částí se přesuneme pod kapotu. Kvalitní chiptuning navýší výkon vašeho vozu, sníží emise a má pozitivní vliv i na spotřebu. Důležitý je ovšem kvalitní dodavatel.

Čipové úpravy motoru mohou provádět pouze ověřené firmy, které mají legální povolení a atestaci. Pokud máte očipované vozidlo ze zahraničí, které nesplňuje české podmínky, nesmíte ho užívat.

Úprava od kvalitního dodavatele je i ve vašem zájmu. Špatně provedený chiptuning negativně ovlivní emise vozu, které odhalí příští návštěva STK.

Česká legislativa vykládá úpravy vozu poměrně benevolentně. I tak ovšem platí, že všechno má své meze. Při modifikacích nezapomeňte na to, že na silnicích nejste sami. Při tuningu a dalších úpravách postupujte obezřetně a vybírejte si kvalitní dodavatele.

Komerční článek (foto: Pixaby.com, Jakub Janíček)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč