Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících
Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes. Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování: Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu. Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
A co prodeje vozidel?
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci.:
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.
Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelKia Telluride SX 3.8 V6 8 Míst
BMW Řada 1 118D 85KW DIGI – PO SERVISU
Mazda CX-5 2.0 G-165 LED Navi Blis Kamera
Mohlo by vás zajímat
Nová Kia Niro má český ceník, na hybrid stačí třičtvrtě milionu korun
Druhou generaci nejprodávanějšího elektromobilu od automobilky KIA je možné objednat již nyní. Samotné uvedení na trh je ...
Jak budou vypadat auta v budoucnosti? Audi ukázalo svoji představu
Audi představí na IAA 2021 studii Audi grandsphere concept, soukromé proudové letadlo pro silnice. Limuzína grandsphere ...
Ford Explorer Plug-in Hybrid se pyšní výkonem 457 koní a točivým momentem 825 Nm
Nový Explorer Plug-in Hybrid začal sjíždět z výrobních pásů. Jedná se o luxusní sedmimístné SUV, kterému nechybí intelig ...
Nejnovější články
Evropané po originálním SUV šílí – už jich koupili milion kusů
Evropské prodeje Toyoty C-HR trhají rekordy, v Česku je k dostání se slevou 210.000 Kč ...
Test: Mazda CX-80 je s dieselem vzpomínkou na staré dobré časy
Vznětový šestiválec, osmistupňový automat, pohon všech kol a pět metrů délky, to je nejnovější vlajková loď japonské aut ...
Japonská automobilka Honda vrátí na silnice legendární model ze kterého si cvrnknete
Legendární Prelude se do prodeje dostane zkraje roku 2026 ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Škoda Octavia
Rok výroby 2021
BMW Řada 2
Rok výroby 2020
Volkswagen Passat
Rok výroby 2011
Audi A6
Rok výroby 2019