Fiat Tipo Kombi - Čechům na míru
Prostorný kombík s velkým kufrem a za příznivou cenu - to je recept, který na české zákazníky spolehlivě zabírá. Nový Fiat Tipo Kombi má proto na našem trhu nemalou šanci na úspěch.
Když na sklonku roku 2015 Fiat představil nový sedan nižší střední třídy, příznivci této italské značky se zaradovali. Několik předchozích let to totiž vypadalo, že v Turíně se již omezili jen na Pandu a všemožné variace pětistovky, a že na automobilovou klasiku segmentu C dočista zanevřeli.
Na domácím tureckém trhu (auto se vyrábí v moderní továrně Fiatu ve městě Bursa) se novinka velmi dobře ujala (zde se nazývá Aegea). V Turíně ale dobře věděli, že pro úspěch v Evropě musí přijít nejen s odlišným jménem, ale hlavně s praktičtějšími verzemi karoserie, a širší nabídkou motorů. Loni proto nabídku řady Tipo doplnil kompaktní hatchback a také rodinné kombi SW, alternativě poháněné i silnějším benzinovým motorem 1.4 T-Jet. Na náš trh kombi dorazilo až letos v únoru, a to s klasickým označením Kombi. Samozřejmě jsme se rádi zúčastnili jeho české prezentace.
Nový Fiat Tipo Kombi je z celé modelové řady nejdelší – zatímco základní sedan měří na délku 4,53 m a hatchback 4,37 m, kombi se natáhlo až na 4,57 m. Rozvor 2,64 m i šířku 1,79 m mají všechny karosářské verze stejnou, kombi je kvůli střešním ližinám o centimetr vyšší (1,51 m). Podle použité motorizace a výbavy vykazuje pohotovostní hmotnost 1205 – 1350 kg a může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti 800-1200 kg. Zatímco základní benzinová verze se musí spokojit s nádrží o objemu 45 l a zadními bubnovými brzdami, ostatní motorizace dostávají nádrž padesátilitrovou a kotouče i na zadní kola. Hodnocení designu je sice čistě subjektivní záležitost, podle našeho názoru ale i provedení kombi nechybí typický italský švih a líbivost. Na rozdíl od sedanu mají hatchback i kombi (kromě základního stupně výbavy) světlomety s integrovaným denním svícením pomocí řady LED diod.
Prostorný a snadno přístupný
Velkou předností Tipa je nadprůměrně prostorný interiér. Nešlo si nevšimnout bohaté nabídky příčných centimetrů ani faktu, že se za sebe pohodlně usadí i nadprůměrně vzrostlí cestující. V případě kombíku mají nástup a výstup usnadněn nejen vysoko umístěnou střechou, ale i odlišně tvarovaným oknem zadních dveří, které směrem dozadu neklesá tak výrazně, jako u sedanu a hatchbacku.
Hlavy početnějších rodin i fleetové managery firem ale při výběru kombi nižší střední třídy zajímá hlavně zavazadlový prostor. Ani v této důležité oblasti se Tipo Kombi nemá za co stydět. Základní objem 550 l je v této kategorii solidní hodnota a zamlouval se nám i velký úhel otevření pátých dveří, které tak neohrožují hlavu ani hodně vysokých uživatelů. Také vůči výšce nákladové hrany nelze mít výhrady a potěší i uspořádání samotného kufru. Je totiž opatřen praktickou mezipodlahou, kterou lze měnit jeho hloubku. Ve vyšší poloze vyrovnává schod vzniklý sklopením zadního děleného sedáku a opěradla a navazuje přesně na nákladovou hranu, po spuštění dolů se hloubka kufru výrazně zvětší. Praktické jsou také vyjímatelné přepážky za zadními podběhy, které vytváří objemné odkládací kapsy. Škoda jen, že širší část zadního opěradla ani za příplatek nenabízí otvor za loketní opěrou na prostrčení lyží.
Když se v Evropě přestavil základní sedan, novináři oceňovali jeho velmi příznivou cenu, ale třeba přístrojovou desku označili za hodně „budgetovou“. Hatchback i kombi v nejvyšší výbavě Lounge je ale osazeno odlišnou přístrojovou deskou s rozměrnějším dotykovým displejem, která dojem z kabiny hodně zlepšuje. Podobný efekt mají i kvalitnější potahové materiály na sedačkách. Předmětem kritiky se ale stále mohou stát některé levnější interiérové plasty (zejména na výplních dveří) či vystouplý okraj středového panelu přístrojové desky, která vyšší řidiče tlačí do nohy. Pozitiva ale jasně převažují – poloha řidiče za všestranně seřiditelným volantem s příjemně tlustým věncem je výborná, ergonomie většiny ovládacích prvků dobře vyřešená a sedadla poskytují dostatek komfortu i při delším cestování. Také úroveň dílenského zpracování je v měřítkách mainstreamových značek plně uspokojivá.
Široký výběr motorizací a výbavy
Fiat Tipo Kombi se nabízí celkem se čtyřmi zážehovými a dvěma vznětovými motory. Velmi potěšující je fakt, že se jedná výhradně o čtyřválce a že vždy spolupracují se šestistupňovými převodovkami. Základ nabídky tvoří nepřeplňovaná jednotka 1.4/70 kW. Pokud zájemce o kombíkové Tipo hodlá vůz často více zatěžovat, je vhodnější volbou přeplňovaná verze tohoto motoru 1.4 T-Jet, která dává 88 kW a výrazně větší točivý moment. Tentýž motor je v nabídce i v provedení, umožňující spalovat LPG. Třetí možností je nepřeplňovaný čtyřválec 1.6 E-TorQ/81 kW, dodávaný výhradně se samočinnou převodovkou. Zájemci o úsporný naftový pohon mohou sáhnout buď po motoru 1.3 Multijet/70 kW, nebo po silné jednotce 1.6 Multijet/88 kW (ta je alternativně k mání i se samočinnou převodovkou). Příplatek oproti stejně výkonným benzinovým motorům je ovšem značný, takže turbodiesely se vyplatí jen uživatelům s velmi vysokými kilometrovými nájezdy.
Ceník Fiatu Tipo Kombi začíná částkou 329 900 Kč, kombík je tedy o 30 000 Kč dražší než hatchback a o 60 000 Kč dražší než sedan. Už základní výbava „Tipo“ přitom obsahuje dálkové centrální zamykání, el. ovládání zrcátek a oken předních dveří, manuálně ovládanou klimatizaci, dělené zadní sedadlo a kompletní bezpečnostní výbavu vč. 6 airbagů. Špičková výbava Lounge k tomu přidává například přední mlhovky, el. ovládaná zadní okna, automatické ovládání klimatizace, tempomat, šestnáctipalcová litá kola, třetí zadní hlavovou opěrku a dotykový sedmipalcový displej na přístrojové desce. Za příplatek lze získat i moderní asistenční jízdní systémy (automatické nouzové brzdění, adaptivní tempomat, parkovací kamera).
Příjemné svezení
Na novinářské prezentaci v okolí Prahy jsme měli možnost krátce se svést s vozy s nejvyšší výbavou a nejsilnějšími motory. Za ideální volbu z hlediska výkonu a ceny pro kombík považujeme motor 1.4 T-Jet/88 kW, který potěší svojí pružností a temperamentem. To se bude hodit hlavně v případě častých jízd s větším zatížením posádkou a zavazadly či v převažujícím dálničním provozu. Špičkový turbodiesel je díky točivému momentu až 320 N.m ještě silnější, a přitom úspornější. Velký cenový příplatek ale většinu šetřivých českých zájemců pravděpodobně nasměruje k benzinovému T-Jetu upravenému pro spalování LPG. V českých podmínkách považujeme za mimořádně žádoucí celkově nadprůměrně robustní stavbu (podvozek i karoserie jsou dimenzovány na dlouhodobý provoz i po nekvalitních tureckých silnicích) a komfortní odpružení.
Testovací vozy na standardních šestnáctipalcových kolech zvládaly i větší nerovnosti vozovky s takovým klidem, že lze předpokládat slušný jízdní komfort dokonce i na příplatkových sedmnáctkách. Auto se přitom nebránilo ani ostřejšímu jízdnímu stylu, při kterém karoserie nevykazovala sklon k nadměrnému naklánění a ani jsme nezaznamenali nějaký výraznější sklon k nedotáčivosti. Jízda v dešti ale ukázala, že výrobce šetřil na odhlučnění podběhů, zvukový projev motoru ale posádku nijak zvlášť neobtěžuje. Řízení opatřené běžným elektrickým posilovačem pochopitelně neoplývá citem, rozhodně ale není přeposilované a řazení manuální šestistupňové převodovky se ukázalo jako dostatečně přesné. Výhled řidiče směrem vpřed je naprosto v pořádku, směrem dozadu je přes nízké zadní okno slabší. Importér na nové Tipo standardně poskytuje záruku 3 roky/100 000 km a osmiletou záruku na neprorezavění karoserie.
Celkově vzato má nový Fiat Tipo Kombi českým zákazníkům hodně co nabídnout, a to tím spíš, že největší konkurent, Škoda Rapid, se verzi kombi nevyrábí.