Ford Transit přijíždí jako Volkswagen Transporter a Caravelle
Zahájení předprodeje nových modelů Transporter a Caravelle je v České republice plánováno na podzim letošního roku.
Nová generace Transporteru nabízí více prostoru, vyšší užitečnou hmotnost, větší přípustnou hmotnost přívěsu ahospodárnější provoz. Sedmá generace modelové řady přijíždí na start ve třech variantách modelu Transporter (kombi, skříňový vůz a valník) a jako Caravelle (přeprava osob).
Zdrojem hnací síly jsou nejmodernější přeplňované vznětové motory, plug-in hybridní jednotky nebo čistě elektrické pohony. Na přání je k dispozici pohon všech kol. Spektrum modelů Bulli tak ještě nikdy nebylo širší. Volkswagen Užitkové vozy nabízí s novými modely Transporter a Caravelle, ikonickými modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, multifunkčním modelem Multivan a novým modelem California na základě Multivanu správný vůz Bulli pro každého zákazníka.
Volkswagen bude nabízet nový model Transporter ve verzích skříňový vůz (nákladový prostor výhradně pro přepravu nákladu), skříňový vůz Plus (nákladový prostor s druhou řadou sedadel pro kombinovanou přepravu nákladu a osob), kombi (pro přepravu osob) a dvojkabina (valníková nástavba s dlouhým rozvorem náprav). Kombi a skříňový vůz jsou na přání k dispozici s vysokou střechou a prodlouženým rozvorem náprav. Exkluzivnější model Caravelle byl vyvinut s až devíti sedadly pro komerční přepravu osob – ideální jako „shuttle“ nebo velkoprostorové taxi. Volkswagen Užitkové vozy bude Caravelle nabízet v základní verzi, ve střední úrovni výbavy „Life“ a ve vrcholné verzi „Style“. Caravelle je navíc k dispozici také s prodlouženým rozvorem náprav. Kultovní bude další verze: „PanAmericana“. Tento nezdolný Bulli s robustním designem v offroadovém stylu a exkluzivními prvky výbavy bude v nové generaci nabízen na základě modelů Transporter a Caravelle.
Kromě nejnovějších přeplňovaných vznětových motorů (TDI) budou pro oba modely k dispozici jak plug-in hybridní, tak čiště elektrické pohony. V první fázi předprodeje budou mít zákazníci na výběr tři výkonové varianty nových motorů TDI: 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 125 kW (170 k). Rovněž bude možné objednávat nově vyvinutý plug-in hybridní pohon (eHybrid) s nejvyšším celkovým výkonem 171 kW (232 k). V rychlém sledu budou následovat tři elektrické pohony ve výkonových stupních 100 kW (136 k), 160 kW (218 k) a 210 kW (286 k) s využitelnou kapacitou vysokonapěťové baterie 64 kWh. Kromě toho bude nabízena elektrická verze s nižším výkonem a menší kapacitou bateriepro městskou rozvážkovou dopravu. Verze s motory TDI a jednotkami eHybrid mají pohon předních kol. Pro verze TDI s výkonem od 110 kW bude na přání k dispozici pohon všech kol 4MOTION. Čistě elektrické varianty mají pohon zadních kol a později je i pro ně plánována verze s pohonem všech kol. TDI o výkonu 125 kW je sériově vybaveno 8stupňovou automatickou převodovkou, dodávanou pro TDI o výkonu 110 kW na přání. Výhradně automatická převodovka se dodává pro plug-in hybridní a elektrické verze.
Transporter podrobně
Typická atmosféra modelů Bulli: Dveře řidiče jsou vstupní bránou do nového světa modelů Bulli. Motor se u sedmé generace nespouští již klíčkem, ale zásadně tlačítkem Start umístěným hned vedle 12“ displeje digitálního panelu sdružených přístrojů a 13“ displeje infotainment systému. Sériově dodávaný multifunkční volant je vybaven přehlednými tlačítky. Hlasitost audiosystému se nastavuje na volantu nebo klasickým otočným ovládacím prvkem. Páka ruční brzdy byla nahrazena ovládacím prvkem parkovací brzdy umístěným uprostřed přístrojové desky. Rovněž nová je páka voliče automatické převodovky umístěná prostorově úsporně na sloupku řízení. Tím se zvětšil prostor pro snadnější průchod do nákladového prostoru, resp. prostoru pro cestující. Velký držák pro nápoje v přední části středové konzoly (v závislosti na výbavě) a další držáky pro nápoje a praktické odkládací schránky v horní části přístrojové desky usnadňují každodenní práci. Pro modely Bulli je typická vysoká a přehledná přístrojová deska spolu s vysokou polohou sedadel a ergonomicky optimálním uspořádáním všech ovládacích prvků.
Nový Transporter má vnější délku 5.050 mm (plus 146 mm oproti modelu T6.1). Rozvor náprav se současně zvětšil o 97 mm na 3.100 mm. Na přání bude nabízen rozvor náprav prodloužený o 400 mm (vnější délka: 5450 mm). S 2032 mm nabízí nový Transporter v porovnání s předchůdcem o 128 mm větší vnější šířku (bez vnějších zpětných zrcátek). Maximální šířka mezi podběhy zadních kol byla zvětšena o 148 mm na 1.392 mm, což usnadňuje nakládání europalet. Délka nákladového prostoru v úrovni podlahy je u modelu Transporter s normálním rozvorem 2.602 mm – to odpovídá nárůstu o 61 mm. S prodlouženým rozvorem náprav vzrostla délka nákladového prostoru na 3.002 mm. Volkswagen Užitkové vozy díky prodloužené vnější délce a šířce a delšímu rozvoru náprav výrazně zvětšil objem nákladového prostoru modelu Transporter. Verze s normálním rozvorem náprav mají nyní největší objem nákladového prostoru 5,8 m3. Verze s dlouhým rozvorem náprav a vysokou střechou přepraví až 9,0 m3. Transporter může být vybaven až šesti sedadly v prostoru pro cestující a různými typy přepážek.
Optimální napájení elektrickou energií: Elektrická zařízení je možné připojit ke zdroji elektrické energie prostřednictvím různých rozhraní. Mezi ně patří vstupy USB-A a USB-C a 12V elektrické zásuvky. Na přání se dodávají také zásuvky pro připojení zařízení vyžadujících napětí 230 V. U verzí poháněných vznětovými motory je 230V elektrická zásuvka umístěna vždy na nosné konstrukci sedadla řidiče. Transporter s elektrickým pohonem bude na přání disponovat dalšími dvěma elektrickými zásuvkami v oblasti D-sloupků. Celkový příkon 230V elektrické sítě: až 2.300 W. Díky tomu lze k vhodnému zdroji elektrické energie připojit jakékoli elektrické zařízení od laptopu až po okružní pilu.
Vyšší užitečná hmotnost a hmotnost přívěsu: Navzdory velkorysým vnějším rozměrům zajede nový Transporter s vnější výškou pod hranicí 2,0 metru (s normální střechou) do všech běžných parkovacích budov. Díky průměru otáčení pouhých 11,8 metru (s normálním rozvorem náprav) zvládne při manévrování i velmi ostré zatáčky. Volkswagen Užitkové vozy se kromě toho postaral také o to, aby nový Transporter uvezl nejen objemný, ale i těžký náklad. Nejvyšší užitečná hmotnost tak dosahuje až 1,33 tuny. A pokud by ani to nestačilo, odtáhne nová generace modelu Transporter v závislosti na variantě přívěs o hmotnosti až 2,8 tuny tam, kde je příslušný náklad zapotřebí (předchůdce: až 2,5 tuny).
Všechny verze jsou vždy vybaveny světlomety LED, zadními svítilnami LED, elektronickou parkovací brzdou s funkcí Auto Hold, 12“ displejem digitálního panelu sdružených přístrojů („Digital Cockpit“), informačním a zábavním systémem (včetně přijímače digitálního rozhlasového vysílání DAB+, systémů Apple CarPlay a Android Auto, online služeb a 13“ dotykového displeje), multifunkčním volantem, systémem bezklíčkového spouštění motoru „Keyless Start“, senzorem deště, asistentem pro jízdu v jízdním pruhu („Lane Assist“), systémem pro nouzové brzdění „Front Assist“ a rozpoznáváním dopravních značek. Skříňové verze jsou nyní navíc již sériově vybaveny přepážkou. Okny vzadu vybavené verze kombi se vyznačují třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě a audiosystémem s šesti reproduktory místo čtyř.
Caravelle podrobně
Až devět sedadel: Caravelle nalézá ideální uplatnění jako velkoprostorové taxi nebo „shuttle“. Již základní verze nabízí v sériové výbavě vyjímatelnou třímístnou lavici ve třetí řadě, a tím i možnost až devíti sedadel. Caravelle se oproti Transporteru vyznačuje mimo jiné ušlechtilejšími materiály na sedadlech, bočními a hlavovými airbagy v kabině a audiosystémem s deseti reproduktory. Prostřední úroveň výbavy „Life“ je vylepšena nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a klikami dveří lakovanými barvou karoserie, klimatizací, loketními opěrkami na sedadle řidiče, sedadlem spolujezdce vpředu, které je stejně jako sedadlo řidiče výškově nastavitelné a vybavené nastavitelnou bederní opěrkou a loketními opěrkami, originálními ozdobnými prvky, třemi dodatečnými rozhraními USB v prostoru pro cestující a 16“ koly z lehké slitiny. Vizuálně odlišená vrcholná verze: Caravelle Style lze zvenku rozpoznat podle originální přední partie s tmavě odlišeným příčným prvkem, jehož součástí je chromovaná lišta. Chromovaná lišta je protažena až do sériově dodávaných světlometů LED Matrix, které zahrnují také funkce odbočovacích světel a světel do špatného počasí.
Mezi další prvky výbavy modelu Caravelle Style oproti verzi „Life“ patří rovněž zadní svítilny LED s individualizovaným charakteristickým světelným designem, tmavě tónovaná skla oken v zadní části karoserie a 17“ kola z lehké slitiny. Rovněž sériově se dodává bezklíčkový přístupový systém „Keyless Access“ spolu s elektricky sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky, dvoubarevným čalouněním sedadel umělou kůží, originálními ozdobnými prvky v interiéru, kůží obšitým multifunkčním volantem, velkou středovou konzolou nesoucí držáky pro nápoje, třízónovou automatickou klimatizací s dodatečným ovládacím panelem pro cestující vzadu (na stropní konzole) a slunečními roletami ve druhé řadě. Do modelu Caravelle lze navíc na přání objednat velkou panoramatickou třechu nebo audiosystém Harman Kardon se 14“ reproduktory (včetně subwooferu).
„PanAmericana“ podrobně
Již od čtvrté generace modelu Transporter bylo možné do vozu objednat exkluzivní paket „PanAmericana“, který se postupem času stal kultovním. Bylo tedy jasné, že Volkswagen Užitkové vozy bude chtít nabízet i nyní poprvé prezentovanou sedmou generaci této modelové řady právě s paketem „PanAmericana“. A to jak ve skříňových variantách, tak i jako Caravelle. Zvenku novou verzi „PanAmericana“ prozrazují robustní „offroadová“ ochranná obložení bočních prahů a podběhů kol, zrnitý povrch odolných nárazníků a lakovaná mřížka chladiče. Zadní výklopné dveře, resp. zadní křídlové dveře jsou ve spodní části chráněny fólií. Uvnitř tento Bulli vítá řidiče a cestující osvětlenými prahovými lištami z ušlechtilé oceli, leskle černými ozdobnými prvky na přístrojové desce a chromovanými vnitřními klikami dveří. Rovněž originální jsou exkluzivní materiály pro čalounění sedadel opatřených na opěradlech nápisem „PanAmericana“ a barevně sladěným kontrastním prošíváním. Model Caravelle s paketem „PanAmericana“ jevybaven novými 19“ koly z lehké slitiny typu „Indianapolis“ (černá s leštěnými povrchy). Na přání jsou tato kola k dispozici i pro Transporter „PanAmericana“. Charakter a možnosti využití obou verzí „PanAmericana“ perfektně završí na přání dodávaný pohon všech kol 4MOTION.