Honda CR-Z je první sériový hybrid s manuálem
Na mezinárodním autosalónu v americkém Detroitu byl dnes ve světové premiéře představen zcela nový automobil Honda CR-Z, který v sobě spojuje výhody čistého a efektivního benzínového a elektrického hybridního pohonu se šestistupňovou manuální převodovkou a stylovou karoserii typu kupé se 2+2* sedadly. Toto atraktivní nové kupé má za úkol změnit současné vnímání hybridů. Nabízí dynamické jízdní vlastnosti a pružný motor, kterému asistuje paralelní hybridní systém IMA. Evropská verze modelu CR-Z bude představena na 80. Mezinárodním autosalónu v Ženevě v březnu 2010
• První hybridní automobil na světě se šestistupňovou manuální převodovkou
• Unikátní hnací systém se třemi režimy, který upravuje charakteristiku řízení, škrticí klapky a systému IMA podle požadavků řidiče
• 1,5-litrový motor i-VTEC spojený s paralelním hybridním systémem Honda IMA produkuje 117 g CO2/km** a dosahuje spotřeby 5,0 l/100 km**
• Zcela nová sportovní aerodynamická karoserie typu kupé s uspořádáním sedadel 2+2
• Široký rozchod kol a krátký rozvor pro agilní jízdní vlastnosti a výbornou ovladatelnost
• Vozy pro evropský trh budou vybaveny flexibilním uspořádáním sedadel 2+2
Poprvé je úsporný paralelní hybridní systém s nízkými emisemi kombinován s přesnou 6-stupňovou manuální převodovkou. Podobně jako u vybraných modelů Civic IMA z roku 2003 s pětistupňovou převodovkou, je u nové Hondy CR-Z hybridní benzínové-elektrické hnací ústrojí spojeno s běžnou šestistupňovou manuální převodovkou. Toto řešení bylo umožněno díky flexibilitě paralelního hybridního systému Honda IMA.
Manuální převodovka je spojena s 1,5-litrovým čtyřválcovým motorem, který je v EU novinkou, a který je hlavním prvkem vytvářejícím unikátní charakter modelu CR-Z. Vysokootáčkový charakter tohoto středně velkého motoru doplňuje navíc 78 Nm točivého momentu poskytovaných elektromotorem o výkonu 10 kW (14 k), který je umístěn mezi motorem a převodovkou.
1,5-litrový motor v kombinaci s výkonem a točivým momentem paralelního hybridního systému IMA nabízí celkový výkon 91 kW (124 k) a točivý moment 174 Nm. Hodnota maxima točivého momentu je stejná jako u modelu Civic s motorem 1,8 l, zatímco emise CO2 jsou o 35 g/km nižší a dosahují pouze 117 g/km**.
Díky elektromotoru má CR-Z neobvykle plochou křivku točivého momentu, jehož maximum je k dispozici již při 1 500 ot./min., což je na atmosférický motor neobvykle nízká hodnota. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou se motor podporovaný systémem IMA vyznačuje vynikající pružností, nízkými emisemi a atraktivním zvukem.
Honda CR-Z je vybavena systémem pohonu se třemi režimy, který poskytuje řidiči více možností, a který usnadňuje každodenní používání vozidla. Tento unikátní prvek umožňuje řidiči zvolit si jeden ze tří režimů jízdy, které se liší různým nastavením charakteristiky škrticí klapky, řízení, dobou vypnutí motoru při zastavení, řízením klimatizace či úrovní podpory poskytované systémem IMA.
Díky tomuto systému se třemi režimy si může řidič zvolit, zda si přeje co největší radost z jízdy, co nejnižší spotřebu, nebo zda požaduje rovnováhu mezi oběma faktory. Vývojový pracovníci Honda chtěli dát zákazníkům na výběr z více možností, jak by se měla Honda CR-Z chovat - podle jejich aktuálních potřeb a požadavků.
Evropská verze modelu CR-Z je vybavena světly pro denní svícení tvořenými osmi LED diodami, které zvýrazňují spodní linii dynamických předních světlometů. Je to poprvé, kdy je sériový model značky Honda vybaven světly pro denní svícení. Díky nim a předním mlhovým světlům, která jsou rovněž k dispozici pouze u evropské verze, se model CR-Z pro Evropu vyznačuje mírně odlišným vzhledem.
Mírně skloněná linie střechy a ostře zakončená záď představují prvek, který model CR-Z sdílí s celou řadou dalších současných i minulých vozů značky Honda. Díky svému designu vůz rozráží vzduch s minimálním odporem, čímž dochází ke snížení spotřeby paliva a emisí. Evropská verze modelu CR-Z disponuje uspořádáním sedadel 2+2, díky čemuž mohou zákazníci přepravovat dva další dospělé na kratší vzdálenosti nebo děti i na delší cesty. V případě potřeby lze zadní sedadla jedním pohybem snadno sklopit do vodorovné polohy, a tím zvětšit zavazadlový prostor.
Interiér produkční verze vozidla byl vyvinutý na základě konceptu CR-Z vystavovaného na Autosalónu v Tokiu v roce 2007, včetně 3D displejů a vnitřního prostoru přizpůsobeného potřebám řidiče. Díky výborné ergonomii futuristicky řešeného štítu přístrojů a všech ovládacích prvků, není řidič ničím rozptylován a může se plně věnovat řízení. Palubní deska nového kupé kombinuje dvouúrovňové uspořádání – horní tmavá část vytváří představu plovoucího panelu nad světle šedou spodní částí, která zvolna přechází až ke středu výplně dveří.
Při vývoji vozidla byl hlavní důraz kladen především na potěšení z jízdy. Při vytváření charakteru vozidla proto hraje hlavní roli podvozek. Platforma sdílí některé komponenty s modelem Insight, avšak rozvor náprav, rozchod kol a prostorové uspořádání jsou u tohoto nového hybridu zcela jedinečné. Na rozdíl od modelu Insight, který využívá válcovaných komponent, byly u modelu CR-Z kvůli snížení hmotnosti a zvýšení pevnosti použity kované hliníkové vzpěry McPherson.
Celkově má model CR-Z o 115 mm menší rozvor náprav a je o 295 mm kratší než Honda Insight, což přispívá ke zvýšení agility a ke snížení pohotovostní hmotnosti o 44 kg v porovnání s jeho pětidveřovým a pětimístným rodinným sourozencem. Systém zavěšení kol u modelu CR-Z obsahuje nové nastavení pružin a tlumičů, přičemž tolerance jsou nastaveny individuálně pro toto kompaktní kupé.
* Uspořádání sedadel 2+2 je k dispozici pouze v Evropě a v Japonsku.
** Všechny hodnoty jsou předběžné a jsou podmíněny homologací.